Ga naar inhoud
  • 0

versnellings bak problemen na vervangen tandriem


marrie

Vraag

goede middag

heb deze week mijn tandriem laten vervangen en waterpomp en heb sindsdien problemen met de versnellingbak

het gaat hier om een passat 19 tdi bj 2006 handgeschakeld 5 bak

het terug schakelen naar zijn 2 de versnelling gaat alleen redelijk normaal bij de 30 kilometer daarboven krast de bak

de rest van de versnellingen gaan ook allemaal wel wat stroever dan normaal maar vallen er wel normaal in

aangezien de vloeistof in mijn koppeling is vervangen hebben we dat systeem nogmaal ontlucht maar geen luchtbel te vinden

is mijn bak nu spontaan kapot gegaan of kan het iets met de reparatie te maken hebben

auto heeft nu 240.000 kilometer gelopen altijd zonder problemen en zonder olie verbruik

ik hoop dat iemand dit wel eens vaken heeft meegemaakt en de oplossing weet

m.v.g marrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Er kan geen relatie zijn tussen de versnellingbakproblemen en de distributieriem die is vervangen.

Wanneer de koppeling het voor de vloeistofvervanging goed deed dan denk ik toch dat er lucht inzit.

 

Heb je 'm doorgepompt met de nippel kwartslag open en een slangetje eraan die in een potje hangt met wat remvloeistof?

 

Je moet hem vrij snel een keer of 25 doorpompen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja dat is precies gebeurd zoals jij zegt tot 2 keer toe

en ik merk ook helemaal niets aan het koppelings pendaal dat is nog hetzelfde als voor de reparatie

het heeft ook niets met toerental te maken maar meer met de snelheid wanneer ik terug wil schakelen

hoe langzamer dat ik rij des te makkelijker schakeld de auto terug in zijn 2 de versnelling

maar als er lucht in het koppelings systeem zou zitten dan zou ik het toch op meerdere versnellingen moeten voelen toch niet hoofdzakelijk bij zijn 2 de versnelling

terug van 5 naar 4 of 4 naar 3 dat loopt allemaal wel redelijk naar 2 is het het grootste drama zowel op als terug schakelen

m.v.g marrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

versnellingsbak ontluchten moet je altijd anders om doen , pompje op de nippel zetten met verse vloeistof en vloeistof naar boven toe pompen dan krijg je dat veel beter ontlucht

er zit nog lucht in het systeem daarom ontkoppelt de bak niet goed

gelukkig moet bij een 1.9 niet de gehele bak eruit moest de hydraulishe gever kapot zijn , die zit namelijk tegen de bak op geschroefd aan de buitenkant , bij een 2.0 tdi is dat weer net wat meer werk :(

gewoon het hele systeem nog eens nalopen op lucht en het komt wel goed :D

grz guy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ja dat is precies gebeurd zoals jij zegt tot 2 keer toe

en ik merk ook helemaal niets aan het koppelings pendaal dat is nog hetzelfde als voor de reparatie

het heeft ook niets met toerental te maken maar meer met de snelheid wanneer ik terug wil schakelen

hoe langzamer dat ik rij des te makkelijker schakeld de auto terug in zijn 2 de versnelling

maar als er lucht in het koppelings systeem zou zitten dan zou ik het toch op meerdere versnellingen moeten voelen toch niet hoofdzakelijk bij zijn 2 de versnelling

terug van 5 naar 4 of 4 naar 3 dat loopt allemaal wel redelijk naar 2 is het het grootste drama zowel op als terug schakelen

m.v.g marrie

 

Wanneer de koppeling niet goed werkt kun je tijdens het rijden toch wel schakelen wanneer ie bijv half ontkoppelt, de sychromeshringen vangen dan het toerentalverschil tussen de tandwielen op, is niet echt gezond voor die ringen. Beste kun je het controleren door de met draaiende motor vanuit de vrijloop, koppeling intrappen, in zijn 1 zetten en dan in zijn achterruit, als ie dan kraakt ontkoppelt ie niet goed.

 

De methode van Guyke ken ik ook en kun je alsnog proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kan het misschien te maken hebben met de olie in het koppel systeem of de olie in de bak zelf

als de auto koud is dan zijn er geen problemen met schakelen alle 5 de versnellingen werken dan goed (zojuist achtergekomen bij de garage)

alleen als er even mee gereden is en de olie in de bak en in het koppelings systeem zijn op temperatuur dan schakeld alles steeds slechter

m.v.g marrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nee de olie in de bak word vervangen om te kijken opf ze daar gruis in kunnen vinden van eventueel de overbrenging

en ontluchten hebben ze op jouw manier gedaan en daar zat geen verschil in

aangezien dit probleem na het vervangen van de distributie riem is gekomen en eigenlijk niks aan de bak is gebeurd hebben ze daar ook niet gelijk naar gekleken

maar omdat ze de koppelings olie wel hebben vervangen zijn we daar eerst gaan kijken

maar het schijnt geen bekend probleem te zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Koppelingsolie bestaat niet, dat is je remvloeistof, is 1 systeem.

 

Waarom zeggen ze dat ze de koppelingsolie vervangen hebben en wat is de reden ervan? Of is het gewoon toch je remvloeistof geweest die ze gespoeld hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het probleem is opgelost

het enige wat ze nu hebben vervangen is de olie in de versnellingsbak en alles schakeld weer als een zonnetje

ik weet niet om de hoeveel kilometer je die moet vervangen maar volgens mij nooit

maar hij rijd nu weer als een zonnetje

bedankt voor alle reacties

m.v.g marrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden