Ga naar inhoud

Wintervelgen in de Plastidip


BlackPassat

Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik mijn wintervelgen in de PlastDip gezet.

De velgen zijn in het najaar van 2011 in gebruik genomen. Begin 2009 had ik een set aangeschaft (toen nog als zomerset). Van deze set begon de blanke lak echter al los te laten. Toen ik het daar in de zomer van 2011 met mijn leverancier over had heeft hij een klacht ingediend bij de importeur met als gevolg dat ik in oktober een nieuwe set velgen kreeg. Hier heb ik direct winterbanden op laten leggen omdat ik inmiddels een mooie zomerset had. De velgen zijn na de winter goed schoongemaakt en met enkele laagjes sealant in de opslag gegaan.

De velgen kwamen zo uit de opslag:

DSCF5306.JPG

 

Eerst hebben we de velgen met IPA goed ontvet. BPJ (ter verduidelijking: dat is mijn zoon Kenneth/ BlackPassatJunior) wilde veel verder gaan en eerst de sealant strippen met APC 1:7,5, maar ik veronderstelde dat afnemen met IPA (1:2) voldoende moest zijn.

In het velgbed (achterkant velg uiteraard) hebben we een randje gelegd met maskingtape omdat we niet heel de binnenkant wilden dippen. Op dat randje konden we eenvoudig oude kranten aanbrengen om overspray te voorkomen.

Aan de voorkant hebben we de banden beschermd door C-1000 voetbalkaarten tussen de velgrand en de band te steken.

DSCF5308.JPG

 

De eerste laag liet zich prima opbrengen, en het leek direct goed te dekken, natuurlijk is nog wel goed het verschil tussen de voorheen zwarte en aluminiumkleurige delen te zien. Misschien heb ik me bij deze eerste laag laten verleiden om het er te dik op te zetten; volgende keer zou ik ervoor kiezen om met dunnere lagen te werken.

DSCF5312.JPG

 

Na het dippen zijn de velgen in het zonnetje gezet om te drogen. Na ongeveer vier uurtjes droogtijd is de tweede laag opgezet.

Daarna zijn laag drie en vier met kortere tussenpozen opgezet.

 

Er ontstonden toch wat spuitfouten wat erg op siliconen leek. Ik denk dat de IPA wipedown niet voldoende is geweest om de sealant helemaal te strippen (Kenneth, wéér moet ik je gelijk geven)

DSCF5314.JPG

 

Overigens kun je dip wel redelijk corrigeren met volgende lagen maar het was natuurlijk beter geweest als de hechting vanaf het begin af aan perfect was geweest. Nou ja, leerpuntje voor de volgende keer.

 

Met het eindresultaat ben ik tevreden, zeker voor een eerste keer en in aanmerking genomen dat het om een winterset gaat.

Uiteindelijk hebben we vier bussen witte PlastiDip gebruikt.

DSCF5321.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat tegenwoordig ook een mooi alternatief is: nano-coating. Kan over bestaande lak bewerkt worden en er hecht zicht absoluut geen viezigheid of andere rotzooi meer. Nog wel redelijk uniek voor 'consumenten'-toepassing.

 

Maar jou oplossing ziet er ook netjes uit! En ach, dat de eerste laag mss wat dik is maakt toch verder niet uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nano-coating en Plastidip zijn totaal verschillende toepassingen Ronald. Een nano coating (mits doorontwikkeld, op de markt gebracht en ook daadwerkelijk tegen een goede prijs te koop) beschermt inderdaad tegen het hechten van vuil door het supergladde oppervlak, en is volkomen transparant.

Deze coating geeft een tijdelijke bescherming, niet zozeer tegen vuil maar meer tegen de effecten van strooizout op je velg en steenslag. Daarnaast kun je voor een redelijke prijs eens een ander kleurtje proberen. Als laatste: PlastiDip trek je er gewoon af als je het beu bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden