Ga naar inhoud
  • 0

3BG Hoog op de wielen


sientje

Vraag

Mijn 3BG 1.8T 2002 heb ik gekocht met standaard velgjes, gisteren nieuwe 18 inch er op laten zetten. De ruimte tussen band en spatbord is groot zo,n 9 cm, is dit normaal? Ik wil zo snel mogelijk de auto laten zakken maar vraag me af of 4 cm wel het gewenste resultaat (sportieve look ipv traktor look) gaat opleveren. Ook willen we met de caravan kunnen blijven rijden. Mijn voorkeur gaat uit naar een verlagingsset ( veren en schokbrekers ) geen schroefset dus dat word zo,n 4 cm zakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Mooi werk, is dat goed rijden?, wat is je ervaring van deze set tot nu uiteraard?

 

Ik vond de overgang van 15 inch naar 18 inch velgen meer impact hebben dan na het monteren van de schroefset.

Hij is een stuk stugger en ligt als een blok op de weg, iets meer last van aquaplanning maar dat zou ook aan de banden kunnen liggen.

Je zit gewoon met een heel ander "gevoel" in de auto. De schroefset was niet de duurste maar dat wilde ik ook niet, mijn passat is 10 jaar oud en heeft bijna 200.000 gelopen daar ga ik geen schroefset van 800 euro onder leggen. Dat is mijn persoonlijke mening.

De set was vrij snel gemonteerd (2 man in een uurtje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben dan wat vaker hiermee bezig geweest, en doe dit eigenlijk heet tokkie op de krik.

Er moeten 2 krikken onder, en bokjes voor veilighijd, en dan draai je los wat je vast ziet zitten aan de voorpoot, dan kom je een bout tegen die 2 draagarmen verbind, als je ivm eerder genoemde delen deze bout per kant ook nieuw haalt ben je zeker een stap voor. [ dit zijn 2 bouten , 1 per kant met moer.}

 

Het onderstel zit er al onder, maar voor anderen die het van plan zijn om het zelf te doen is er ook een andere methode, waarbij het niet nodig is om de stangen te demonteren:

 

voorzijde

 

post-4434-1423827102,2645_thumb.png

 

- 2 M8 moeren nummer 11 losdraaien (kom je bij door de accu afdekplaat te verwijderen onder de motorkap).

- Auto aan voorzijde omhoog zetten zodat beide wielen vrij hangen: aan beide zijden de auto ondersteunen met een ijzeren bok of houten blokken. Voordeel beide wielen los van de grond is dat er minder spanning op het onderstel staat ivm de onderlinge verbinding door de stabilisatorstang, waardoor de demper eenvoudiger is te verwijderen. Als de 2 moeren volledig verwijderd zijn dan is het aan te raden de auto aan beide zijden gelijkmatig te laten zakken, zodat de auto niet te veel scheef komt te hangen, waardoor er spanning komt te staan op de draadeinden.

- Wielen demonteren.

- M12 moer nummer 15 losdraaien en de compleet gemonteerde veerpoot is verwijderd. Deze methode gebruik ik om de hardheid van de demper te verstellen, de verstelling zit namelijk onder de de alu plaat nummer 13. Voor de hoogteverstelling is demontage niet nodig.

 

achterzijde

 

post-4434-1423827102,8582_thumb.png

 

- Auto aan achterzijde omhoog zetten zodat beide wielen vrij hangen: aan beide zijden de auto ondersteunen met een ijzeren bok of houten blokken. Voordeel beide wielen los van de grond is dat er minder spanning op het onderstel staat ivm de onderlinge verbinding door de achteras.

- Wielen demonteren.

- Onder elke zijde van de achteras een krik plaatsen om de achteras omhoog te krikken totdat er geen neerwaartse spanning staat op de schokdemper, waardoor de 2 bouten nummer 13 spanningsvrij losgedraaid kunnen worden (geen beschadiging van het schroefdraad).

- Zodra de bouten verwijderd zijn de complete achteras gecontroleerd naar beneden laten zakken met als resultaat maximale bewegingsvrijheid. Ik laat de achteras niet meer zakken als nodig ivm de spanning op de achterasrubbers. De veer en eventueel schokdemper (M10 bout nummer 10 verwijderen) kan dan eenvoudig verwijderd worden. Deze methode gebruik ik om de hoogte achter te verstellen en om de hardheid van de dempers te wijzigen.

 

Uiteraard is dit kunstje vele malen sneller en eenvoudiger uit te voeren met de ondersteuning van een hefbrug met de mogelijkheid om de wielen apart te ondersteunen. Het uitvoeren met 2 personen is ook aan te raden.

 

Voor beide demontage methoden geldt dat de montage volgorde tegenovergesteld is van demontage.

- voorzijde: bij de montage van de 2 moeren nummer 11 de auto gelijkmatig gecontroleerd laten zakken zodat de draadeinden aan de bovenzijde goed en spanningsvrij voor de gaten komen om het beschadigen van het draad te voorkomen. Het is mogelijk om eerst de 2 moeren te monteren en daarna bout 15, maar dan is er iets minder bewegingsvrijheid.

- achterzijde: de achteras aan beide zijden omhoog krikken om de 2 bouten nummer 13 spanningsvrij te monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden