Ga naar inhoud
  • 0

[Opgelost] Onregelmatig lopen van Seat Cordoba


FredRaket

Vraag

Hallo mensen,

 

Via deze weg wil ik toch eens kijken of ik gebruik kan maken van alle technische kennis die hier aanwezig is. Dit is mijn probleem:

Mijn vrouw rijdt in een Seat Cordoba uit 1998 met een 1.4 benzinemotor. Motorcode is AEX. Deze loopt beroerd. Als ik het zo hoor zou ik zeggen op 3 cilinders ipv 4. Ik heb inmiddels de bougies vervangen en het gasklephuis schoon gemaakt. Dat heeft niet heel veel soelaas gebracht. Het lijkt er wel op dat het erger wordt nu het buiten zo vochtig is.

Wat heb ij geconstateerd: bij de tweede cilinder, gezien vanaf vliegwielkant, maakt het voor het beroerde lopen niet uit of ik de stekker van de injector eraf trek of dat ik de bougiekabel eraf haal. Bij alle andere cilinders gaat de motor slechter lopen als ik datzelfde kunstje uithaal.

Het toerental is op zich normaal, auto stinkt wel naar benzine. Met name uit de uitlaat.

Heeft er iemand een idee in welke richting in moet zoeken? Als ik het red met een setje nieuwe bougiekabels is het nog een keer te doen. Maar wat als het de injector blijkt te zijn? Zijn er nog ander boosdoeners?

Als het de injector blijkt te zijn, heeft iemand dan nog goede tips met betrekking tot de demontage?

 

Alvast bij voorbaat dank voor jullie suggesties en hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik het goed lees ruiken de uitlaatgassen naar benzine dus denk ik dat de injector het nog doet maar dat je geen of geen goede vonk hebt.

Kijk eens in de verdelerkap of die niet aan vervanging toe is of wissel eens een bougiekabel van een andere cilinder.

Als je dan wel vonk hebt is het een kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de tips. Kan ik de bougie eruit laten tijdens het lopen om de vonk te bekijken? Ik kan er eventueel een oude in draaien om de cilinder dicht te houden.

 

Is er geen lengteverschil in kabels die ik in de gaten moet houden?

 

Als ik dit geprobeerd heb laat ik weer van me horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zal best lengteverschil zijn maar ik zou eerst maar een doen wat matthijs zei.

En misschien kan er iemand in de auto zitten die de auto start en weer uitzet terwijl jij kijkt of de bougie vonkt.

Als alles goed is krijg je een mooie krachtige blauwe vonk,als de vonk oranje is of helemaal geen vonk zou ik de kabels of verdelerkap en rotor vervangen en misschien zelfs alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je kan idd de bougie er ff uithalen, kabel eraan en even bovenop een metalen deel leggen.. dan ff iemand laten starten en dan zie je vanzelf wat ie doet..

 

Als ie pikzwart is als je hem eruit haalt ga er dan maar vanuit dat ie het niet doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de hulp.

 

Op jullie aanwijzing heb ik inderdaad de kabels van cilinder 2 en 3 gewisseld waarmee ook het probleem inderdaad van cilinder wisselde :mrgreen:

Na eerst als eens een setje nieuwe bougies te hebben aangeschaft nu ook maar eens fors geïnvesteerd in nieuwe kabels, verdeelkap en rotor en hij loopt weer als een zonnetje :angel:

 

DUS: hartelijk dank voor de adviezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden