Ga naar inhoud

Banden aanduiding


bulletje80

Aanbevolen berichten

Ik wil voor mijn passat alvast 4 nieuwe zomerbanden bestellen alleen weet ik echt goed wat het verschil is tussen de banden. mijn keuze is gevallen op 215/55/16 continental Premium2.

 

Alleen weet ik niet welke aanduiding ik moet pakken. ik kan kiezen uit

 

- 215/55 HR 16 93H

- 215/55 VR 16 93V

- 215/55 WR 16 97V XL

 

Zit er op bovenstaande veel verschil qua rijgedrag?

volgens mijn heb ik aan de bovenste toch voldoende, max snelheid van 210 en een draagvermogen van 650 kg per band.

 

Of denken jullie e anders over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil voor mijn passat alvast 4 nieuwe zomerbanden bestellen alleen weet ik echt goed wat het verschil is tussen de banden. mijn keuze is gevallen op 215/55/16 continental Premium2.

 

Alleen weet ik niet welke aanduiding ik moet pakken. ik kan kiezen uit

 

- 215/55 HR 16 93H

- 215/55 VR 16 93V

- 215/55 WR 16 97V XL

 

Zit er op bovenstaande veel verschil qua rijgedrag?

volgens mijn heb ik aan de bovenste toch voldoende, max snelheid van 210 en een draagvermogen van 650 kg per band.

 

Of denken jullie e anders over?

 

Ja Zekker veel verschil qua rijgedrag?

hoe hoger 88 t/m 103enz dan zijn de zijwanden harder. van de 88H/V

maar wat wil je dan meer comfort of stugger rijder :?:

 

Info

 

Stel je heb een auto van max. toelaatbare massa van 2100 kg

 

dat is de regel dat je min maal 3x auto banden van 700KG per stuk moet zijn om dat de rij eigenschappen kunt halen en ook voor de veiligheid voor jou en de auto :angel:

 

dus het komt op neer dat je Draagvermogenindex :arrow:96 = 710KG

totaal komt je uit op 3x710= 2130KG

 

En de auto was max. toelaatbare massa van 2100 kg

 

dus dat is goed en je heb ook nog 30KG extra. :mrgreen:

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op mijn kenteken gekeken en heb max. Toelaatbare massa van 2030 kg.

Dus dan zou ik met 93 h of v uit de voeten kunnen?

 

93 staat gelijk aan 650 kg per band. Totaal 2600 kg.

Ze adviseren om 10% hoger te zitten dan max. Toelaatbaarheid

 

Hoe hard wil en kan je met de auto rjiden? HR is max 210km/u en VR is max 240 km/u

 

Draagvermogen In KG per band Draagvermogen In KG per band Draagvermogen In KG per band

63 272 81 462 99 775

64 280 82 475 100 800

65 290 83 487 101 825

66 300 84 500 102 850

67 307 85 515 103 875

68 315 86 530 104 900

69 325 87 545 105 925

70 335 88 560 106 950

71 345 89 580 107 975

72 355 90 600 108 1000

73 365 91 615 109 1030

74 375 92 630 110 1060

75 387 93 650 111 1090

76 400 94 670 112 1120

77 412 95 690

78 425 96 710

79 437 97 730

80 450 98 750

 

(letter) Maximum snelheid in km per uur

J 100

K 110

L 120

M 130

N 140

P 150

Q 160

R 170

S 180

T 190

U 200

H 210

V 240

W 270

Y 300

ZR 240+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet eigenlijk niet wat de max. Snelheid is van de auto.

Het is een 2.0 fsi 150 pk automaat.

 

210 ben ik eigenlijk toch niet van plan om te rijden.

 

Wat jij van plan bent doet hier niet ter zake.

 

Als je auto volgens de specificatie een snelheid X haalt hoort daar een bepaald soort band bij met de juiste snelheidsindex.

Oplettende APK meester geeft afkeur bij een te lage index en bij een techn. politie controle na een ongeval kan dat ook vervelende gevolgen hebben.

 

Specificatie hoort in je instructieboekje te staan btw............ :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat houdt XL dan in? Behalve extra load dan? Wat is het verschil tussen XL en h of v?

Nitro68 heeft 100% gelijk met de opmerking dat je in Nederland verplicht bent om zomerbanden te hebben die voldoen aan de maximumsnelheid dat je wagen kan. Afgelopen zomer alles uitgezocht vanwege onjuiste banden geleverd door de dealer op mijn wagen.

 

H en V e.d. hebben betrekking op de snelheidscodes. XL staat voor extra load en komt er op neer dat deze steviger is. Dat ervaar je bij bochten. Ik had met mijn 'verkeerde' banden het gevoel dat de banden de bocht "uitgleden". Nu met jsuite snelheidindex en XL rijdt het super.

 

Tip: bespaar niet op je banden. Besef dat dat het enige contact is wat je hebt met de grond :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is dat gewoon geld oplichterij, zoals vele dingen hier in Nederland. Harder rijden dan 130 mag toch niet, maar een banden aanduiding van 210/240/270 ect. Is wel noodzakelijk.

 

Nou dat is niet waar want in Duitsland

zijn ze heel streng zeker bij ongeval en de verzekering en de politie en ze kijken alles na dat de auto TUV gekuurd was

en als ze ondeken dat je auto niet in orden was dan kan jij voor :arrow: alles opdraaien voor de schade voot de tegen partij en de staat

en dan zit je toch niet op te wachten he :angry:

 

maar jij wel toch veilig rijden met vrinden enz :?:

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens het bokje heb je een V aanduiding nodig.

 

In mijn geval dus 215/55/16V

 

Mijn winterbanden die er nu op hen liggen hebben een h indicatie.

De auto is zo afgeleverd toen ik deze in december heb aangeschaft.

Eind december heeft mijn partner er een ongeluk mee gehad, in de slip geraakt omdat e een tegenligger op haar weghelft kwam. Beide partijen hebben elkaar niet geraakt. Ze Kwam met 1 wiel in de berm terecht, daarna in de slp. Schade dacht ik da die wel mee zou vallen, want er was aan de buitenkant van de voorkant weinig te zien. Toch was het schade bedrag € 3550

 

Maar kortom, als ik de banden aanduiding XL had had dit dan uitgemaakt?

 

Kan ik hiervoor eigenlijk ook de garage voor aansprakelijk stellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag met winterbanden één stap lagere snelheidsindex hebben mist er maar een waarschuwing in je wagen is (dmv sticker bv) dat je niet harder mag dan .... km/u. XL heeft trouwens geen betrekking op wettelijke verplichtingen. Je kan je dealer daarom niet aansprakelijk stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden