Ga naar inhoud

woon-werk waren zakelijke kilometers maar wordt prive


martijn v o

Aanbevolen berichten

Passat vrienden,

 

Ik heb begrepen dat er een voorgenomen beleidsvoorstel ligt om de woon-werk kilometers welke tot nu toe als zakelijk werden bestempeld, vanaf binnenkort als prive kilometers te gaan zien.

 

Kortom iedereen die een auto van de zaak heeft, geen prive kilometers rijdt en verder dan 1,5 kilometer van de zaak af woont, zal voortaan ook bijtelling krijgen.

 

Is er iemand die hiervan iets meer kan vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze regeling is vooral nadelig voor de werkgever van de bestuurder. De woon-werk kilometers worden namelijk voortaan belast via de omzetbelasting. Voor de bestuurder van het voertuig zijn er geen extra kosten.

 

Ik heb dit gisteren zo begrepen van de installateur van de GPS tracker die ik in mn zaken'auto' heb zitten, toevallig was hun bedrijf een pilot aan het draaien ivm het juist bijhouden van de verschillende soorten gereden kilometers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Onder het motto "leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker" maken ze nu onderscheid bij woon/werk kilometers, in het ene geval zijn het zakelijke kilometers, in het andere geval prive kilometers.

 

Voor de inkomstenbelasting zijn het nog steeds zakelijke kilometers, met andere woorden aan het wel/geen bijtellings verhaal voor je inkomen verandert niets.

Voor de omzetbelasting (BTW) is het veranderd. Bij een auto die zakelijk is aangeschaft en waarvan de BTW is verrekend in de omzetbelasting moet je het prive-gebruik jaarlijks weer compenseren. Tot 1 juli 2011 gebeurde dit via een correctie op de omzetbelasting. Omdat de hoogte van deze correctie afhankelijk was van het bijtellings% heeft een ondernemer hier -met succes- een rechtzaak tegen aangespannen wegens discriminatie op zuinigheid. Ook of mede daardoor bleek dit systeem in strijd met de EU regels omtrent omzetbelasting. Het ministerie van Financien heeft daarom de regels aangepast. Het privegebruik van de auto wordt nu belast als zijnde een fictieve dienst en wel naar het werkelijke privegebruik van de auto. In dit geval worden de woon-werk kilometers wel gerekend als prive kilometers. Mocht je geen sluitende kilometeradministratie hebben dan kun je ook van een vast % uitgaan. Dit % is zodanig vastgesteld dat de overgang in theorie kostenneutraal (als in evenveel opbrengst voor overheid) zou zijn.

 

Waarom weet ik dit zo goed? Ik heb net de BTW aangifte over 2011 gedaan en heb me hier afgelopen zondag verplicht over mogen inlezen vanwege mijn situatie; zzp-er met zakelijk aangeschafte 14% auto. Voor mij is de nieuwe regeling nadelig, bijna verdubbeling van btw-correctie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden