Ga naar inhoud
  • 0

ESP lamp knippert bij bocht uitvoegen


European

Vraag

Hallo,

 

Het volgende probleem.

Mijn auto staat op lichtmetalen velgen en de bandenmaat is 205, nu is rechtsachter de band lek en heb deze (tijdelijk)

vervangen door mijn stalen reservewiel met een bandmaat 195.

Nu is het geval, als ik uitvoeg op de snelweg (110 km/h) gaat mijn esp lampje branden en ik merk ook dat mijn auto

iets inhoud, dit duurt maar een paar seconden.

Zou dit kunnen komen door mijn reservewiel (staal ipv lichtmetaal) en de banden maat van 195 ipv 205?

Het rechterachterwiel gaat naturlijk weer vervangen worden door de lm velg met 205 band maar ben wel benieuwd dat de kleine ESP storing verband houd met de wielen/bandenmaat die in dit geval niet allen gelijk zijn.

Ik lees het graag.

Mvrgr,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ja, dat kan wel, de ESP/ABS sensoren meten verschil in snelheid van een wiel, als er nu teveel verschil in zit dan grijpt het abs/esp in. Wat is de hoogte en inchmaat van beide?

 

Dan kan ik kijken of het echt aan het verschil ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelfs als de rolomtrek gelijk is (bijvoorbeeld 205/55-16 tegen 195/65-15) zou je desondanks toch ook deze melding kunnen krijgen. Het gewicht op de achterwielen neemt af bij remmen, zeker wanneer dat wat stevig gaat. Op dat moment kan er door het verschil in grip tussen linksachter en rechsachter (vanwege verschillen in breedte en type band) al verschil in draaisnelheid optreden waardoor je zo'n melding krijgt. Probeer eens uit of het verschil maakt of je heel zacht remt of juist heel stevig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien een leuke toevoeging:

 

Had ook een knipperend ESP lampje bij het invoegen en op de snelweg in een bocht naar rechts boven de 70. Achteraf snap ik het allemaal, want ik had speling op mijn rechter stuurkogel, waardoor ESP/ABS denkt dat er sprake is van slippen.

 

Laatst de auto voor een grote beurt en apk gehad en nu is alles als vanouds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden