Ga naar inhoud
  • 0

Rare banden slijtage


tomcat

Vraag

Ik zit met het volgende prbleem dat mijn banden een raar slijtage patroon hebben...

De banden zijn aan de binnenkant flink afgesleten, terwijl de rest van het profiel nog normaal is. Tevens is dit niet over de hele omtrek van de band maar slechts op 2 plaatsen... De banden lopen nergens aan, schokbrekers, stangen en kogels zijn allen OK (dit is in de garage gecontroleerd)

Bij gebruik van originele wielen (195-65-15 ET37) heb ik dit niet

Dit probleem heb ik op de voor- en achterbanden.

Ik heb originele VW wielen maat 235-40-18 ET44

Wie kan mij helpen...?

post-15317-1423826290,3894_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom Rick,

 

geef even aan wat voor passat je hebt, dat maakt het een stuk makkelijker om hier iets zinnigs over te zeggen.

 

Maar als ik alleen op de foto afga is dit wel degelijk het gevolg van een aanlopende band op de veerschotel. En hij is ook wel zover heen dat je hier niet meer op moet gaan rijden.

Wellicht is het (gezien je originele bandenmaat) beter om 225/40-18 banden te laten monteren en eventueel spacers, maar daarvoor moet ik weten welk type passat je rijdt. Mijn eerste gok is dat je wielen van de Passat 3C (bj. 2005-2010) gemonteerd hebt onder een Passat 3BG (bj. 2000-2005).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry, maar ik heb idd een 3BG van 2003 en de wielen zijn van een nieuwer type...

Ik heb de veerschotel en alles wat ook maar in de buurt komt van de band hierop gecontroleerd maar kan nergens sporen hiervan zien. Als dit trouwens het geval was moest dit dan niet over de hele omtrek versleten zijn...? Achter zit er trouwens niks waar hij op zou kunnen aanlopen...

Ik was ook niet meer van plan om deze banden weer te monteren, maar als ik hier nieuwe banden op koop en ditzelfde terug komt..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ET44, en te zien aan hoe de band om de velg ligt schat ik dat de velgen 8 of 8,5J18 zijn.

 

Ik zou in elk geval 225 gaan monteren en liefst ook een set spacers van 5mm per stuk/10mm per as. De velgen hebben een te hoge ET-waarde en vallen dus te ver naar binnen voor een 3BG. 235 kan in sommige gevallen wel, maar bij anderen levert het weer problemen op en ik heb daar nog geen lijn in kunnen ontdekken.

 

De schade aan de banden (iig die snee) kan in een oogwenk ontstaan zijn, en hoeft daarom niet helemaal rondom te lopen. De schuine kant is wel gedurende langere tijd ontstaan, maar ook dat hoef je niet direct aan de veerschotel terug te zien, dat kan ook door een spoorstang zijn veroorzaakt of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ET 44 met 225 banden en 8,5J gaat idd niet loopt vooralbij inveren aan.

Heb zelf velgen met ET45 / 7,5J en met banden 225/45/17 had ik net aan een cm speling

Heb nu 235 banden en voor 10mm spacers en achter 15 mm

Denk als je rondom 5-7mm gebruikt dat je goed zit. Ook moet je rekeninghouden met het spatbord en anders de normale maat band laten monteren

225/40/18

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De velgen zijn idd 8Jx18.

Als ik de wielen gemonteerd heb heb ik nog een speling van +/-4mm tussen de veerschotel en band.

Achter heb ik alle ruimte, maar ook hier begint zich hetzelfde slijtage patroon te vormen... Alleen linksvoor heb ik dit nog niet, terwijl hier wel nog een band met +/-6mm profiel op zit terwijl de rest al op 3mm zit. Deze is waarschijnlijk een keer vervangen omdat die stuk was.(hoe en wat weet ik niet...)

 

Ik was idd van plan om er 225-40-18 op te gaan leggen, maar is het dan nodig om spacers erop te zetten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik het even opgezocht bij een combi van 235-8J komt de band 27mm verder naar binnen tov 195-6J. Bij 225-8J is dit dus 22mm.

Als ik naar de banden kijk loopt de slijtage +/-15mm de band in, dan zou ik dus nog 10mm moeten ondervullen......? Ik kan me dit bijna niet voorstellen...Dan nog, waarom niet over de hele omtrek van de banden..?

 

Ik heb de auto nu bijna 3 jaar en heb hem nog nooit laten uitlijnen, maar achter kan je helemaal niks verstellen en ook hier heb ik dit probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je zou kunnen kijken wat er gebeurt met alleen 225-banden, misschien gaat dat net goed. Maar wil je op safe gaan dan zou ik toch ook spacers monteren.

 

Kijk anders ook eens als je met scherp ingedraaid stuurwiel een opritje oprijdt, wellicht loopt het dan wel ergens aan. Maar vaak zijn dit soort aanloopproblemen het gevolg van een combinatie van diverse factoren en zijn ze dus heel moeilijk bewust te creëren. Realiseer je daarbij dat de wielen niet zomaar recht omhoog inveren, maar dat bij inveren ook de wielstand verandert. Dat valt haast niet te zien op een brug of zo. In dat geval moet je toch gewoon van het slijtagepatroon uitgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als deze slijtage ontstaan is door aanlopen tegen iets van de auto zou je dit moeten kunnen zien aan schutboord, veerpoot/schotel, stuurstang ed. Als hier niets aan te zien is lijkt het mij toch een uitlijnkwestie. Zijn deze banden wel nieuw op deze wagen gemonteerd en komen ze niet van een andere wagen waarop de slijtage aan de banden is ontstaan, je hebt het misschien toen niet gezien??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt 2 problemen.

Het ongelijkmatig afslijten duid op cuppen wat meestal komt door verkeerde uitlijning.

Daarnaast hebje het probleem dat je happen uit de band hebt naast het loopvlak.

 

De achteras is idd star maar valt wel engiszins recht te stellen. Maar 1e instantie zou ik een goed rondje uitlijnen laten doen en ook het rapport voor en na opvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja uitlijnen zal ik zeker laten doen, want de kosten zijn niks vergeleken bij een set nieuwe banden.

Cuppen is toch dat er een soort zaag profiel ontstaat op het loopvlak... Dit is niet het geval de banden zijn mooi rond gesleten.

 

Daarbij blijf ik het raar vinden dat de beschadiging niet over de hele omtrek van de band is. Zelfs bij sterk insturen en drempels nemen zal dit niet altijd op dezelfde plaats zijn...

 

Ik hoop dat ik na het uitlijnen en nieuwe banden dit niet meer heb, event. met gebruik van spacers...

 

Nog 1 vraag waar ik waarschijnlijk vele antwoorden op krijg; waar zit een echt goede uitlijner....? (omgeving Roermond-Venlo-Weert)

 

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken...

Gr Tomcat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bandenspanning ??

verlaagd ??

uitlijnen ??

 

ziet er meer uit als een gevalletje verlagen en niet uitlijnen.. de binnenkanten lopen er helemaal af doordat je wielvlucht ( Camber ) veranderd veranderd ook je sporing.. en dan praat ik niet over een halve milimeter maar eerder over een halve centimeter

 

helaas kan je bij een passat niet de wielvlucht afstellen maar alleen verdelen, dit door het subframe te verschuiven..

dus zal je het zoveel mogelijk met de sporing moeten oplossen.

 

uitlijnen is daarom ook een vak want als je een verlaagde auto krijgt hoef je hem niet op de fabriekswaardes te zetten maar mag je der best iets overheen gaan.. wat dan wel moeilijk te verantwoorden is naar de klant toe.. dit opdat je een raportje krijgt met allerlei rood gekleurde metingen..

 

maar ik zou eens naar een goede uitlijner gaan wie er ook echt de tijd voor neemt..

 

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Ruben,

 

Bedankt voor de reactie. Al moet ik ontkennen dat de auto verlaagd is, hij staat nog op zijn standaard veren. Het enige wat ik er aan gedaan heb is er mooie velgen met brede banden op te zetten.

Ik heb dan ook besloten om de velgen te koop te zetten, omdat ik niet zeker ben dat als ik er nieuwe bandjes opzet en laat uitlijnen, dat het euvel dan weg is...

 

Als er iemand interesse heeft in een set 18" Chicago velgen....post-15317-1423826538,7813_thumb.jpg

 

Mvg Rick

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb ook een tijd last gehad van extreme slijtage....

 

Bij mij begon dit met een set gebruikte banden... (Niet doen, drama!)

 

Daarbij was mijn uitlijning niet goed, ook niet na uitlijnen en het camber binnen de marges zetten. Uiteindelijk staat mijn camber max of min, hoe je het noemen wil, iig zo recht op mogelijk en is het probleem opgelost.

 

Wel raar, want ik had deze slijtage ook icm slechte schokbrekers met Eibach 30mm verlaging.

 

Ik zou dus ook je schokbrekers eens nakijken, de OEM schokbrekers van de 3c zijn nou niet echt heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze slijtages zie ik veel op goodyear dunlop en pirelli

 

Als je camber in het midden staat en is verdeeld maar je de waardes nog niet goed hebt moet je met de sporing gaan spelen..

Als je de fabrieks specificaties van de camber niet haalt dan mag je dus ook buiten de specificatie treden met de sporing om het probleem op te vangen

 

Slechte schokdempers veroorzaken hoogteslag

 

Mvg. Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dit 2 maal over gehad met Conti sportcontact 2... waardeloze en zwaar overschatte band!

 

Enfin, wat bedoel je met "slechte schokdempers veroorzaken hoogteslag", dat je het met me eens bent vwb slijtage/cupvorming aan banden door slechte schokdempers? Hoogteslag vormt toch de cupvorming? Door slecht terugveren van de schokbreker ontstaat er dus ongelijkmatig contact met de weg met uiteindelijk cupvorming en vreemde slijtage tot gevolg.

 

Na de plaatsing van mijn koni's 40mm was het probleem bijna meteen opgelost. Bij mij was het dus de slechte schokbrekers.

 

Heb je alleen scheve slijtage, of ook van die rare bobbels wat zo'n irritant geluid maakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi Ruben,

 

Bedankt voor de reactie. Al moet ik ontkennen dat de auto verlaagd is, hij staat nog op zijn standaard veren. Het enige wat ik er aan gedaan heb is er mooie velgen met brede banden op te zetten.

Ik heb dan ook besloten om de velgen te koop te zetten, omdat ik niet zeker ben dat als ik er nieuwe bandjes opzet en laat uitlijnen, dat het euvel dan weg is...

 

Als er iemand interesse heeft in een set 18" Chicago velgen....[attachment=0]IMG_3807.JPG[/attachment]

 

Mvg Rick

 

Wat is de ET Waarde van deze velg en de banden zijn allemaal versleten die eropzitten ?

En wat moet het kosten ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden