Ga naar inhoud
  • 0

hoog olie verbruik


hans p

Vraag

hallo ik heb een passat 1.6 van aug 2000 met arm motor deze gebruikt erg veel olie(1liter op 300 km )als ik op de snelweg rij is er geen probleem maar als ik rustig ga rijden en afrem op de motor slaat de boegie van de laatste cilinder vet.

ik vermoed dat er een zuigerveer vast zit of gebroken is.

maar kan het ook soms in de kleppen of klepseals zitten

wie heeft hier ervaring mee .

en is het raadzaam om de motor uit mekaar te halen of is een anderre motor een beter idee .en als ik de motor uit mekaar haal kan dan zo het carter deksel eraf of moet het blok eruit

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

in problemen met de koppakking geloof ik niet want er zit geen olie in de koelvloeistof en geen koelvloestof in de olie

en het vet slaan van de boegie gebuurt alleen bij afremmen op de motor.

dus als de gasklep dicht gaat en de zuiger dus alleen maar gaat zuigen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@hans p

Zijn de zuigerveren.

Bij gasgeven kantelt de zuiger zijn 'sterke' kant op en dichten de veren optimaal af.

Bij gas loslaten kantelt de zuiger de andere 'zwakke' kant op, waardoor de veren niet goed afdichten, met als gevolg olieverbruik.

Daardoor verbruikt iedere auto in de bergen bij bergafwaarts rijden altijd meer olie.

Ik ben het met je vermoeden eens.

Een revisie kan noodzakelijk zijn. Een ander blok is een kwestie van kosten afwegen en wat je er voor terug krijgt.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

klinkt redelijk .maar ik geloof er niet in

want het is wel vreemd dat dit probleem plotseling is gaan optreden

dan had het verbruik al langere tijd hoger moeten zijn als dit door slijtage komt

dus ik geloof meer in een gebroken of vast zittende zuiger veer

of problemen bij de kleppen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
klinkt redelijk .maar ik geloof er niet in

want het is wel vreemd dat dit probleem plotseling is gaan optreden

dan had het verbruik al langere tijd hoger moeten zijn als dit door slijtage komt

dus ik geloof meer in een gebroken of vast zittende zuiger veer

of problemen bij de kleppen

Voor alles is er een eerste keer.

Slijtage kan sneller escaleren dan je denkt.

Ik denkt dat er inderdaad iets met je zuigerveren is en dat wat ik weergeef zeer typerend is voor de klachten die je omschrijft.

Vastzittend of gebroken, wat maakt het uit? Goed is het niet en doorrijden maakt de schade snel groter.

Als het iets anders is, zou er overmatig olieverbruik al snel onder vrijwel alle rijomstandigheden zijn, maar dat is er kennelijk niet.

Je zegt niets over bijgeluiden, zoals bijvoorbeeld bij speling op drijfstanglagers hoorbaar moet zijn.

Wil je zekerheid, haal dan de cilinderkop er eens af en kijk of er cilinderwanden beschadigd zijn.

Gebroken of vastzittende zuigerveren willen snel groeven maken in de wand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden