Ga naar inhoud

Lease of...


jadijkstra2000

Aanbevolen berichten

Vraag me af wat het meest praktisch is...

 

Leasen met behoudt van eigen auto (dus alleen zakelijk rijden)

Leasen en huidige auto wegdoen

Niet leasen maar budget voor eigen vervoer

 

Iemand ervaringen, tips, rekensommetjes? :)

 

Die rekensom moet je gewoon zelf maken. De volgende zaken zijn van belang:

- Totale kosten per maand die je kwijt bent aan een lease-auto, dus incl bijtelling en eventuele vergoeding die je aan je baas moet betalen. (Die weer van het bruto-bedrag per maand afgetrokken mogen worden.)

- Hoe hoog is je budget voor eigen vervoer, en waar is dat van afhankelijk? van het aantal km's per maand die je gaat declareren?

 

Wanneer is leasen goedkoper tov budget voor eigen vervoer: relatief dure leasebak

Wanneer niet: relatief kleine auto nemen.

 

Nu is een kleine auto altijd voordelig, maar er is geen algemen regel. Gewoon de rekensom maken en dan een keuze maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog leasde (is dit wel correct NL) vond ik vooral het zorgeloos rijden vooral een pluspunt. Gaat er wat stuk dan kost het je niks. Om rekensommetjes heb ik mij nooit bekommerd. Ik reed mn lease auto's prive en had ook altijd een prive auto voor erbij.

 

Waarom lease je nu niet meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk onderwerp! :lol:

 

soms kan Leasen (via werkgever) een onderdeel van de arbeidsvoorwaarde zijn. kan nadelig zijn. Wil je zakelijke KM's rijden met een prive auto dan moet je wel a)mazzel hebben met onderhoudskosten en b)een vast bedrag per maand reserveren voor afschrijving, kosten,etc... c)brandstofprijs niet de pan uit reizen. De vraag is dan of je dit alles kan afdekken met de huidige onbelaste prijs/km.

 

Als je weinig kosten aan de auto hebt, ga je dat misschien net redden, maar sta je voordurend in de garage met jouw prive auto dan ga je er geld op toeleggen. komt nog bij dat ik het zonde vind om een prive auto op te rijden voor een werkgever. trouwens, is het openbaarvervoer geen optie ? :roll: dan zit je n.l. nergens aan vast. Wil je een keer een zakelijk rit rijden dan deklareer je dat, en als je een keer het openbaar vv kunt/moet nemen voor de werkgever dan deklareer je het vv bewijs. toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij spreekt over budget voor eigen vervoer. Eerst moet duidelijk worden waar dat uit bestaat. Dat hoeft helemaal niet op te houden bij 19ct/km onbelast. Het staat werkgevers vrij om een ongelimiteerd bedrag per km toe te kennen, waarbij het deel boven de 19ct gewoon belast is. Ook kan een vast bedrag per maand + een flexibel deel mogelijk zijn. Soms is dat vaste bedrag per maand best wel hoog. De wijze waarop de mobiliteit kan worden ingevuld kan ook deel van de onderhandelingen zijn. Soms houdt het salaris al op, en is er iets meer uit de mobiliteitsregeling te peuteren, hoewel bij grote bedrijven alles vaak wel vast ligt en er niet afgeweken wordt.

 

Er zijn werkgevers die zeggen, hier heb je 1000 euro in de maand, regel lekker zelf je auto. Het is dan aan jou hoe je dat invult. Wil je leasen, prima, dan heb je ong een Passat bluemotion 1.6TDI of een 1.4TSI met wat opties. Wil je kopen, dat kan ook, maar dan zijn de eventuele tegenvallers voor eigen rekening. Het zal je nog aardig 'tegenvallen' wat je voor 1000 euro in de maand kan rijden. In die 1000 euro zit dan alles: aanschaf (rente), wegenbel. verz, brandstof, onderhoud door de VW garage, ANWB, etc.

 

Maar wel erg leuk om over na te denken. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom snij ik het onderwerp hier ook maar even aan :P

Volgens mij krijg ik bij lease ook een kaart voor OV, die je dan samen eventueel kunt gebruiken.

Aangezien mn passat 1.8t bezine net de 2ton gepasseerd is, weet ik niet of het verstandig is daar 30k+(per jaar) mee te gaan rijden, zij het dat vervanging c.q. slijtage/kapot gaan van onderdelen dan wel heel snel dichtbij komt...

 

Als je auto puur zakelijk gebruikt zit je wel met geneuzel dat je per kilometer moet verantwoorden, wat weer een rompslomp aan administratie met zich meebrengt, ook niet iets om te vergeten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog leasde (is dit wel correct NL) vond ik vooral het zorgeloos rijden vooral een pluspunt. Gaat er wat stuk dan kost het je niks. Om rekensommetjes heb ik mij nooit bekommerd. Ik reed mn lease auto's prive en had ook altijd een prive auto voor erbij.

 

Waarom lease je nu niet meer?

 

ik heb sinds een aantal jaren een functie waarbij geen leaseauto hoort, wel een fors hoger salaris :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn geval is de leaseauto te klein. Ik rij nu nog een passat variant, maar mag in de toekomst alleen Laguna rijden :( Ik mag straks alleen nog de kleur kiezen. Dat deed me beseffen dat je weinig zeggenschap heb over zo'n auto.

 

Ook twee collega's van me die vlak voor hun vakanties de leaseauto in mochten leveren omdat het onderhoud te duur was (beide kapotte airco). Sta je dan met je kinderen en accessoires (dakdragers) die ineens niet meer passen.

 

Dus gaan rekenen, en als je niet zoveel prive km's maakt is de bijtelling van een modale (45K Euro) middenklasser best fors per km. Dus eind vorig jaar de knoop doorgehakt. Prive een grote (GROTE) auto gekocht (Toyota Previa 2.4 liter Kingsize MPV) en een kilometerboekhouding voor de Passat.

 

Ja, je rijdt iets minder zorgeloos prive, maar je bent een stuk minder afhankelijk van je werkgever (en de leasemij) voor je privevervoer. Ik bepaal nu waar ik met de kleintjes in rijdt.

 

Qua kosten valt het reuze mee en zitten we onder break-even. Maar je rijdt toch meer prive-km's dan je denkt maar we kunnen de Previa netjes op 8l/100km houden. Nog even de beurt afwachten en dan kunnen we een prognose over de kosten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook prive is het makkelijker. Toen ik de leaseauto nog prive gebruikte, ging ik 'sochtends met de grootste auto alleen naar m'n werk en bleef m'n vrouw met drie kinderen en een Fiesta achter. Past wel (alles past) maar echt handig was het niet. Het scheelt ook een heel gezeul met kinderzitjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden