Ga naar inhoud
  • 0

How to Tiptronic olie + filter verversen.


Marco456

Vraag

Nou hier is die dan: How to Tiptronic olie + filter verversen.

 

Het is voor een 2.5 TDI V6 Quattro (zijn van de Audi A4 maar Passat is het zelfde)

 

Deze onderdelen heb je nodig als je de TT5 een grote onderhoudsbeurt geeft:

 

- G052162A2 6 Liter ATF Olie Zelf heb ik die niet gebruikt ik had gekozen voor de SP2030 van Kroon olie.

post-4299-1423825994,3908_thumb.jpg post-4299-1423825999,6093_thumb.jpg

 

- 01V 321 371 pakking voor carterpan [5]

post-4299-1423825999,7655_thumb.jpg

 

- 01V 325 429 oliezeef (dat is incl. 01V 325 443 pakking) [28 & 29]

post-4299-1423825999,8905_thumb.jpg

 

- 01V 321 379 afdichtring [10]

post-4299-1423826000,6248_thumb.jpg

 

- 01V 321 377 aftapbout [8]

post-4299-1423826000,8904_thumb.jpg

 

- Laptop o.i.d. met vagcom om uit te lezen.

 

- Vul slang met bocht.

 

- Inbus dop 8 en 17!!

 

- Torx 25

 

Dit is het overzicht hoe het zit:

post-4299-1423826001,4373_thumb.jpg

 

Het stappenplan:

 

Zorg dat je alles bijdehand hebt wat boven in het lijstje staat.

Controleer eerst de temperatuur via vagcom:

post-4299-1423826001,6248_thumb.jpg

 

Zorg dat dat rond de 30 graden is! En dat duurt een uur of 2-3 om van 60 naar 30 te gaan.

Dan verwijder je de onderplaten, en draai je de olieplug los en laat je de olie er vanaf.

Draai ook even de olie vul opening open met inbus 17 als je die niet hebt kun je ook een paar moeren op elkaar draaien en dan met een dop losdraaien.

post-4299-1423826001,906_thumb.jpg

 

Vervolgens draai je kruislings de 30 torx bouten los die het karter vast houden, extra boutjes zou je kunnen mee bestellen (WHT 000 747).

Ik kreeg er 1 haast niet los. Was veroest!

Het best is om er een grote bak onder te zetten want het blijft overal druipen.

post-4299-1423826002,6403_thumb.jpg

 

Verwijder de oude pakking en maak de randen mooi schoon voor de nieuwe pakking.

Maak het karter schoon incl. de 6 magneten.

post-4299-1423826002,8903_thumb.jpg post-4299-1423826003,3278_thumb.jpg

 

Verwijder het oude filter dat met 2 bouten vast zit, en zet het nieuwe er in (pakking even in de olie zetten)

Zet het carter er weer onder met de nieuwe pakking en draai de schroeven kruislings aan.

Zet de nieuwe aftap plug er weer goed vast in.

Olie bijvullen tot de rand, een trechter en slang werkt niet echt want dan duurt het heeel lang.

Ik heb de slang op de tuit van de nieuwe olie gezet en als je in de fles knijpt loopt het goed door.

post-4299-1423826003,6247_thumb.jpg

Vervolgens start je de motor voet op de rem alle verzetten 10 sec in schakelen.

MOTOR LATEN LOPEN en bij vullen tot het er weer uit loopt. Wachten tot die 40 graden is en dan af vullen tot het er uit loopt.

 

Dop met nieuwe o-ring er weer op en klaar.

 

 

 

Bij mij was het probleem dat ik af en toe een klein schokje voelde bij het schakelen naar de 5de versnelling bij lage toeren.

 

Dat is nu na 1000 km helemaal weg dus het duurt even voor resultaat!

 

 

 

Het is op eigen verantwoordelijkheid om de olie te vervangen en gebruik altijd je verstand want er kan veel kapot gaan.

 

Dus lijkt het je te moeilijk mooi laten doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Mooie uitleg :thumb:

 

Maar ik heb een kleine verbetering/toevoeging: De torx boutjes hebben NIET de maat 25, dit is Torx 27

Als je los probeerd te maken met Torx 25, gaat of je torx bit er aan of het boutje.

 

Die maat had ik even gegokt wist ik niet meer :embarassed: (als 27 dol os sla je er 30 in pakt die weer)

 

ik had het aan te schaffen olievolume ook al even aangepast naar 7 flessen.

Bij ging er nog geen 6L in heb er 1 terug gebracht!

 

oja aanhaalmoment:

De aftapplug vastdraaien aan 40 Nm, de boutjes rondom de carterpan aan 10 Nm en kruislings vastdraaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden