Ga naar inhoud
  • 0

ideale opstelling voor Caliber CA510 met 2x RF Punch 1 30cm


hermanesser

Vraag

Ik zou graag willen weten hoe ik mijn bass speakers en versterker maximaal kan benutten.

 

ik heb een Caliber CA510 comp III versterker van 2x225wrms aan 4 ohm, 1x 575wrms op 4 ohm of 1x 800wrms op 2 ohm

 

hierop wil ik 2 Rockford Fosgate Punch P1 woofers van 150wrms aansluiten in een bekisting.

 

wat is de ideale opstelling om er het maximum uit te halen.

 

nu speelt het op 2x225wrms en zijn beide punch woofers voorzien van een eigen kist wat nogal wat ruimte kost.

 

het lieft wil ik 2 driehoekige kistjes om de woofers in te monteren, welke afmetingen moet ik dan hebben?

 

of een kist met de woofers als puch-pull gemonteerd 1x in de kist 1x buiten de gesloten kist. misschien zelfs als bandpass

(4e orde Isobare single reflex bandpass)

 

wie heeft goeie tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Belastbaarheid is afhankelijk van de technische gegevens en is frequentie afhankelijk. ideale speakerkasten passen niet in een passat dus je zult het een beetje moeten gokken wat leuk kan zijn. Om een bekisting goed te maken heb je een heleboel gegevens nodig die denk ik niet bekent zijn van deze speaker. Maak de bekisting niet te klein als je lage tonen wilt. Hoe groter de basreflex kist (richting het ideale) hoe minder moeite je zult hebben met diepere tonen. ( je hebt dan minder vermogen nodig om een bepaalde luidheid te krijgen dan in een kleine kist) Met een kleine kist heb je meer vermogen nodig en een stuggere woofer om diepe tonen te krijgen. Hangt dus helemaal van je speaker af.

 

Bassreflex of een gesloten kast? Ik kies altijd voor bassreflex. Verloop in de lage tonen is een stuk mooier. Je kunt hem ook zo maken dat hij in ieder geval ergens zijn onder en overdruk kwijt kan. dat zou nog beter kunnen zijn. Hoe meer afstand het geluid via de reflex poort af moet leggen naar de buitenkant van de woofer, hoe beter (in theorie). Het is allemaal een beetje gokken denk ik vanwege de ruimte in je auto.

 

Een woofer heeft twee soorten vermogens. Mechanisch en elektrisch vermogen. Is het mechanisch vermogen 225W en is het elektrisch vermogen hoger dan kan hij harder in een gesloten kast. Dat hangt dus weer af van de ophanging icm de spoel van de speaker. In een reflex systeem blaas je een zware basspeaker eerder machanisch dan elektrisch op. In een gesloten systeem precies andersom.

 

Stuk blazen kan dus altijd ! Zelfs als je er een limitter voor zet. Dat komt dan door de vervorming die overigens ook ontstaat als een versterker aan het clippen is. Kortom: Je hebt rete veel mogelijkheden om je speaker kapot te blazen.

 

Advies: Maak een bekisting voor het geluid en niet voor het vermogen. Luister of het niet gaat vervormen en ga niet harder als het vervormt.

 

Advies2: Waarom moet het zo hard? Je oren gaan super hard en onherstelbaar kapot en je bezorgd mij werk omdat je over een aantal jaar twee hoortoestellen nodig zult hebben. (ook van lage tonen gaan je oren stuk) Daarbij gaan jou oren waarschijnlijk eerder stuk dan je woofers en kun je dan dus ook niet meer horen of ze vervormen omdat alles vervormt gaat klinken en dan blaas je vervolgens ook nog je woofers op. Het is maar een advies en je moet er mee doen wat je zelf wilt. Wees zuinig op je oren want je vrouw niet kunnen verstaan is misschien niet zo erg maar 24/7 een harde piep in je oren, daar zul je letterlijk gestoord van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben momenteel bezig met een kist van 50,6 liter per woofer, dit is de beste afmeting volgens rockford voor de Punch P1.

op internet zijn heel wat gegevens te vinden over deze woofer

 

Optimum Vented (Ported) Enclosure Sizes

VENTED ENCLOSURES 8" 10" 12" 15"

Vb- Internal Area cu. ft. 0.65 1.40 1.79 2.66

(Liter) (18.41) (39.64) (50.69) (75.32)

Fb- Tuning Frequency (Hz) 42.7 37.3 36.3 34.4

F3- -3dB Point (Hz) 36.0 32.0 32.5 33.8

H - Height-inch 12.0 12.0 14.0 18.0

(cm) (30.48) (30.48) (35.56) (45.72)

W - Width-inch 18.0 20.0 25.0 28.0

(cm) (45.72) (50.80) (63.50) (71.12)

D - Depth-inch 8.0 14.0 12.0 12.0

(cm) (20.32) (35.56) (30.48) (30.48)

P - Port Diameter and

Length-inch (1) 2 x 6 (1) 3 x 8 (1) 3 x 6 (1) 4 x 8

(cm) (1) (5.08 x 15.24) (1) (7.62 x 20.32) (1) (7.62 x 15.24) (1) (10.16 x 20.32)

 

SEALDED ENCLOSURES 8" 10" 12" 15"

P1S4-8 / P1S8-8 P1S4-10 / P1S8-10 P1S4-12 / P1S8-12 P1S4-15 / P1S8-15

Vb- Internal Area cu. ft. 0.23 0.59 1.02 1.58

(Liter) (6.51) (16.71) (28.88) (44.74)

F3- -3dB Point (Hz) 64 48 43 40.8

Qtc- Enclosure Damping 0.72 0.83 0.87 1.05

H - Height-inch 10.0 12.0 14.0 18.0

(cm) (25.40) (30.48) (35.56) (45.72)

W - Width-inch 12.0 14.0 18.0 21.0

(cm) (30.48) (35.56) (45.72) (53.34)

D - Depth-inch 6.0 9.25 10.0 10.0

(cm) (15.24) (23.50) (25.40) (25.40)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb toch een andere mening:

 

Een gesloten kast geeft een veel evenwichtere weergave van lage tonen (Freq verloop is constanter), maar er is meer vermogen nodig.

Een bass reflex heeft een hoger rendement en kan uit een kleinere kast vaak meer bas (op een bepaalde frequentie) produceren.

 

Mijn advies: een gesloten kast maken die ook echt luchtdicht is en de versterker op 2 ohm laten draaien. De kans op vervorming is dan klein omdat je veel vermogen hebt, de speaker speelt evenwichtig maar neem bovenstaande tip ter harte: alles kan stuk. Blijf dus luisteren. Maar wanneer je 800W RMS hebt gaat de muziekweergave niet zo snel vervormen.

Wees er tevens zeker van dat je versterker voldoende vermogen krijgt: wat niet aangeboden wordt kan ie ook niet leveren............

 

 

Groeten,

 

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb net de nieuwe op maat gemaakte bass kist (bassreflex) in de auto gezet, 50,5 liter per woofer netto inhoud, 225wrms per woofer erop en speelt goed

 

van het weekend een nieuwe stroomkabel van accu naar achter trekken 50qmm i.p.v. 25qmm en alles goed afstellen met behulp van de test cd.

 

en dan zou het klaar moeten zijn ( wellicht wel nog een keer de kofferbak afwerken met dempingsplaten want de carroserie trilt wel erg hard mee.

 

op vol vermogen wordt je gek van het trillen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

weet je wat nog beter is.. helemaal geen speakers en of subwoofers in je kofferbak..

 

 

Tja ook domme opmerkingen zijn opmerkingen, blijkbaar vinden sommige goeie muziek niet nodig in de auto

 

veel plezier met je standaard speakers in je deuren dan maar.

 

wel zonde van je mooie passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
weet je wat nog beter is.. helemaal geen speakers en of subwoofers in je kofferbak..

 

 

Tja ook domme opmerkingen zijn opmerkingen, blijkbaar vinden sommige goeie muziek niet nodig in de auto

 

veel plezier met je standaard speakers in je deuren dan maar.

 

wel zonde van je mooie passat.

 

 

hahahahahaahha :thumb: hij speelt mischien alleen koos alberts en die zooi

station moet muziek in 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden