Em Drent Geplaatst 31 maart, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 31 maart, 2011 Best allen, Ik heb pas nieuwe banden laten monteren waarbij de loadindex lager is dan op de standaard banden. Standaard is 91 en heb nu 88. Als ik echter kijk wat de max aslast van mijn auto is (1050-1070), dan zou het voldoende moeten zijn. Loadindex standaard van 91 = 615kg/band Loadindex van nieuwe band 88 = 560kg/band Volgens de bandenboer geen probleem, en als ik het zo uitreken moet het dus kunnen. Max toelaatbare gewicht is 2050kg (passat variant 3bg tdi avf 6-bak). Als ik het voor beide bekijk, dus max toelaatbare gewicht en max aslast zit het totale draagvermogen van de banden daar boven, nl 4x560=2240kg. Zijn er wettelijke regels hiervoor, kan er maar weinig over vinden, en zou het problemen kunnen opleveren, scheuren van de wang oid? Iemand hier meer kaas van gegeten dan ik? gr.,Martin Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Fai Geplaatst 31 maart, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 31 maart, 2011 het is geen probleem met de 88 je kan ze onder zetten de kg van 2240 is veilig. Groetjes Fai Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 31 maart, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 31 maart, 2011 hou er wel rekening dat het gewicht niet 100% gelijk is verdeeld over voor en achter-as Als dit bijv 60-40 is, zou het gewicht op de vooras ca 1250 kg zijn bij volle bepakking en dan ga je wel over het max van de band. Je moet even uitzoeken wat de verdeling is tussen voor en achter as. Bij een diesel ligt er vrij veel gewicht voor ivm het zware diesel blok. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ReneR Geplaatst 31 maart, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 31 maart, 2011 Daarom zijn de standaard banden meestan 1 a 2 trappen hoger Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Em Drent Geplaatst 31 maart, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 31 maart, 2011 hou er wel rekening dat het gewicht niet 100% gelijk is verdeeld over voor en achter-asAls dit bijv 60-40 is, zou het gewicht op de vooras ca 1250 kg zijn bij volle bepakking en dan ga je wel over het max van de band. Je moet even uitzoeken wat de verdeling is tussen voor en achter as. Bij een diesel ligt er vrij veel gewicht voor ivm het zware diesel blok. Er staat bij de veerpoot aan de voorkant rechts op de sticker: 1=1070 (lijkt me de vooras ivm motorblok) 2=1050 Ik neem aan dat dat resp de vooras en de achteras zijn qua belasting, en dan zou het voldoende moeten zijn. Maar goed, dat weet ik dus niet zeker, ik weet het fijne er ook niet van en lees gewoon wat er op de sticker staat. Kan me ook voorstellen dat de achteras zwaarder belast kan worden ivm lading. Ik weet het niet Wellicht iemand hier die dat wel weet? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Em Drent
Best allen,
Ik heb pas nieuwe banden laten monteren waarbij de loadindex lager is dan op de standaard banden.
Standaard is 91 en heb nu 88. Als ik echter kijk wat de max aslast van mijn auto is (1050-1070), dan zou het voldoende moeten zijn.
Loadindex standaard van 91 = 615kg/band
Loadindex van nieuwe band 88 = 560kg/band
Volgens de bandenboer geen probleem, en als ik het zo uitreken moet het dus kunnen.
Max toelaatbare gewicht is 2050kg (passat variant 3bg tdi avf 6-bak).
Als ik het voor beide bekijk, dus max toelaatbare gewicht en max aslast zit het totale draagvermogen van de banden daar boven, nl 4x560=2240kg.
Zijn er wettelijke regels hiervoor, kan er maar weinig over vinden, en zou het problemen kunnen opleveren, scheuren van de wang oid?
Iemand hier meer kaas van gegeten dan ik?
gr.,Martin
Link naar reactie
Delen op andere sites
4 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten