Ga naar inhoud
  • 0

kleppen tikken als hij warm is.


jarno1980

Vraag

Hoi heren.

 

Ik heb als de auto koud is geen probleem met tikkende kleppen (heel even met starten is normaal toch?).

Als ik een flink stuk gereden heb en de motor en olie is goed warm is beginnen de kleppen flink te tikken als hij een tijdje stationair staat te draaien (het is dan echt net een diesel).

Als je dan een beetje gas geeft word het minder en gaat het weer weg.

Ik heb trouwens wel het idee dat het tikken er eerder is als de auto een beetje voorover staat met de achterwielen op de stoep (Klinkt raar, maar het lijkt echt zo).

 

Ik ga van de week een grote beurt aan de auto doen.

Wat voor olie raden jullie mij aan (1.8 20v zonder turbo 245.000km).

 

Er is niks van de onderhoud historie van de auto bekent alleen dat de distributieriem pas is vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik had laatst ook een 20v met dergelijke problemen.. een motorflush heeft wel iets geholpen.. BG Products, een sitesponsor hier heeft daar voldoende middelen voor..

 

Ik doe in dat soort motoren 10W40 in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Vdub.

Ik heb nog een flesje motorflush van forte staan, is dit goed spul?

Ik zat te denken om castrol magnatec of mpm olie te nemen en dan 10w40.

Ik had trouwens olie gepeild en die staat iets boven max.

Ik vind het wel raar dat hij alleen tikt als de auto vlak of wat voorover staat en dat hij niet (minder) tikt als de auto achterover staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het zelfde probleem,en ook een 20v zonder t.

 

Ik heb de motor al 2x geflushed met forte,helpt wel maar niet echt de oplossing bij mij.Wat wel goed hielp was magnatec 10w40(of was het 30?).Niet dat het tikken verholpen is maar het duurt wel langer voordat hij begint tetikken.

 

Oja,als je bij het starten ook een tik hebt(eventjes),dan kan het best zijn dat je keerklep in het oliefilter huis vast zit/open blijft staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb gister een grote beurt gedaan aan de auto.

Nu tikken de kleppen altijd als hij stationair draait.

Ik heb de motor eerst met wynns motorflush laten draaien, toen de olie afgetapt en het oliefilter vervangen.

Nadat ik er nieuwe olie in heb gegooid heb ik er nog wynns supercharge (schijnt hetzelfde te zijn als 5in1 oil-stabilizer) bij gedaan.

Het geluid is niet minder geworden eerder erger.

Olie is trouwens 5w40 (10w40 werd door hun sterk afgeraden).

Is het nu verstandig om de motor nog een keer te flushen en dat toch 10w40 erin te gooien met wynns supercharge?

Ik heb ook eens een keer gehoord dat ze een klein beetje atf olie bij de motorolie gooien en dat dan het tikken ook minder/over gaat, wat is jullie ervaring hiermee?

 

Groeten Jarno

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

niet met de wynns supercharge

koop nou 5in1 oil-stabilizer het is zekker niet hetzelfde echt waar.

 

en voor jou auto olie 1.8 20v

Aanbevolen product Specialsynth MSP 5W40

Gebruik: Normaal, ververs elke 15000 km / 12 maanden

 

Goede alternatieven Presteza MSP 5W30

Gebruik: Normaal, ververs elke 15000 km / 12 maanden

 

Helar SP 5W30 LL-03

Gebruik: Normaal, ververs elke 15000 km / 12 maanden

 

en de mpm dan zou ik kroon olie kopen dan

link voor je info http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/resultaat/63YllVyeKD9P/volkswagen-passat-18-20v-1996-1999/

 

 

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

10w40 kan prima hoor die olie blijft iets dikker als je motor warm is en dus blijven je klepstoters ook beter gevuld omdat de dikkere olie er minder snel uit kan lekken. Turbomotoren zijn wel gevoeliger voor een andere viscositeit maar ook dan kan dikkere olie wel als je de motor niet zwaar belast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er ook last van gehad en ik neem aan dat Vdub dan ook onze passat bedoelt. Die flush heeft zeker wel geholpen en die hebben we 2 keer gedaan (met een paar maanden tussentijd). Dat ''dieselgeluid'' zijn we voor het grootste gedeelte wel kwijt. Kleppen vervangen zou mooi kl*te zijn bij deze motor aangezien die er 20 heeft......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de turbo loze varriant komt het volgens mij wel vaak voor.

 

Wat mij wel opvalt is dat een flush gebruiken nou niet echt een oplossing is,het helpt wel iets.

 

En deze motoren zijn volgens mij niet echt sludge gevoelig i.v.m het ontbreken van een turbo.

Of heb ik het mis?

 

Je zou mischien dan het beste kunnen stellen dat na een x aantal kilometer de motor beter af is met dikkere olie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij VAG-Techniek hebben ze eens tegen mij gezegd dat er in deze motoren een koeklaag aan smerige olie resten komt te zitten na een x aantal km. Dit zou komen door hoe de motor erin ligt. Een reiniging van binnen zou helpen maar het zou een erg vies werkje zijn. Heb toen een prijsindicatie gehad maar die ben ik kwijt. Heb het ook niet gedaan toen.

 

In hoeverre dat verhaal klopt kan ik niet vertellen. Heb zelf geen grandioos goede ervaring met VAG-techniek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden