Ga naar inhoud
  • 0

airco vraag !!!


navi16

Vraag

Ik heb verschillende topics van Theo over airco climatronic gelezen. Ik weet nu hoe ik met airco om moet gaan, maar ik heb nog een vraag ??? .

Is beter eerst motor starten en dan na een tijdje airco aanzetten dan na een rit airco uit en een aantal minuten later motor uit of motor en airco samen starten en uitzetten ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast TheoStek

Dit is de beste methode

eerst motor starten en dan na een tijdje airco aanzetten dan na een rit 5 á 10 min. van tevoren airco uit.

 

De reden is dat bij het starten met airco ingeschakeld, de compressor vol vermogen gaat werken als de spoel van de compressor bekrachtigd wordt.

De compressor vraagt ongeveer een 5 tot 7 pk van het motorvermogen, de motor zal dan ook meer moeten gaan presteren om aan die aan vraag te kunnen voldoen, hierdoor komt het brandstof verbruik ook hoger te liggen.

 

De airco niet uitzetten een 5 á 10 min. van tevoren is niet bevorderlijk voor het ac systeem, vooral niet voor de systemen die een orifice hebben.

Het koel proces wordt abrupt afgebroken bij het uitzetten van de motor, er is dan geen natuurlijke luchtstroom meer voor fase verandering van het koudemiddel en wordt de verdamper ook niet meer gedroogd.

Bij orifice systemen blijft het systeem (na afzetten van de motor) enige tijd vloeibaar koudemiddel in spuiten naar de verdamper tot de druk overal gelijk is in het systeem, je kunt dit horen aan het sissen vooral onder de motorkap.

 

Er wordt mij ook veel de vraag gesteld, ja maar ik heb geen zin om de laatste 5 á 10 min. van de rit in een warme auto te zitten ?

Dat hoeft ook niet, gebruik de recycle functie dan blijft het nog enige tijd aangenaam in de auto er wordt geen warme lucht meer van buitenaf de auto ingeblazen.

Zo werkt het precies hetzelfde als de auto in de blakende zon heeft gestaan, zet eerst alle ramen of deuren open zodat de meeste warmte het interieur verlaat, start de auto, activeer de recycle functie, schakel de airco in, sluit de ramen en vertrek. Na een 10 tal minuten recycle functie uitzetten, overstappen naar fresh air.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat Theo bedoelt op econ zetten. Als ik dat bij mijn airco doe, dan hoor ik dat de 2de koelvin stopt(en bij airco aan, juist aanslaat) en dat je bij volledig uitschakelen juist dat veroorzaakt wat Theo afraadt.. (een soort van melt-down :shock: ) Tenminste zo heb ik vorig jaar de uitleg begrepen van Theo, bij de airco-meeting bij Antonio.. Misschien dat Theo dit kan bevestigen of juist mijn antwoordt met zijn vakkennis zal verbeteren :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij is deze vraag al vaker gesteld; maar het antwoord staat mij niet meer helder voor de geest:

 

Theo: Kan het kwaad om de airco aan/uit te zetten terwijl de motor "op toeren" is, m.a.w. stel dat je 100km/h rijdt en je schakelt de airco in, kan dit schadelijk zijn? De compressor zal toch iets moeten oppakken/bekrachtigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar AC staat op de foto staat bij mij ECON.

Knopje zal wel ongeveer dezelfede functie hebben denk ik.

Weet ook niet precies wat Econ is, wat ik DENK is dat jij de AC wel helemaal apart uit kunt zetten en ik niet.(helemaal)

Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je econ activeerd wordt alleen de compressor uitgeschakeld, maw de magneetkoppeling naar de compressor wordt uitgeschakeld dus draait de compressor niet meer mee, maar de climatcontrol werkt nog wel gewoon.

Alleen zal er geen koele lucht meer komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Ik denk dat Theo bedoelt op econ zetten. Als ik dat bij mijn airco doe, dan hoor ik dat de 2de koelvin stopt(en bij airco aan, juist aanslaat) en dat je bij volledig uitschakelen juist dat veroorzaakt wat Theo afraadt.. (een soort van melt-down :shock: ) Tenminste zo heb ik vorig jaar de uitleg begrepen van Theo, bij de airco-meeting bij Antonio.. Misschien dat Theo dit kan bevestigen of juist mijn antwoordt met zijn vakkennis zal verbeteren :?:

 

Dat is correct omschreven Ronald, de melt-down vindt ik een goeie omschrijving die ga ik onthouden.

 

Volgens mij is deze vraag al vaker gesteld; maar het antwoord staat mij niet meer helder voor de geest:

 

Theo: Kan het kwaad om de airco aan/uit te zetten terwijl de motor "op toeren" is, m.a.w. stel dat je 100km/h rijdt en je schakelt de airco in, kan dit schadelijk zijn? De compressor zal toch iets moeten oppakken/bekrachtigen?

 

@Remco, in principe kan het geen kwaad voor de compressor als dit een keer wordt toegepast, het wordt een ander verhaal als het meerdere keren per rit/week/maand wordt gehanteerd, dan heeft de compressor daar wel onder te lijden.

Het is dan niet de compressor zelf maar de magneetkoppeling/spoel die daar gevoelig voor zijn, de compressor wordt bekrachtigd als spanning op de spoel komt te staan die op zijn beurt de magneetkoppeling aan trekt.

Het gevolg is dat de magneetkoppeling te veel speling krijgt en/of vast slaat.

 

@Peter zo te zien heb jij een dual gescheiden ac systeem en heb je i.d.d. geen econ functie, dit kan een reden hebben wat afhankelijk is welk type compressor is gemonteerd en ac systeem.

De reden kan zijn dat jouw auto een compressor heeft die altijd mee draait ook al staat de airco uit, dergelijke ac systemen hebben geen lagedruk beveiliging en/of econ functie om de compressor uit te schakelen.

 

Ik weet natuurlijk niet hoe oud je auto is, maar zo te zien vrij Nieuw .

Dus ik gok erop dat jouw auto een ac systeem waarvan de compressor ALTIJD mee draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Voor jou volstaat het om voor het einde van de rit de airco uit te schakelen en de laatste minuten gebruik te maken van de recycle functie.

Bij uitgeschakelde airco draait de compressor op 2% van zijn totaal slag volume, koelen doet ie dan niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm, ik heb nogal de neiging om in afdalingen of voor een kruispunt mijn airco aan te zetten en na het kruispunt weer uit tijdens het optrekken. Ik redeneer dat ik dan "gratis" koude lucht heb én extra remvermogen zonder de remmen te belasten (dat doen we dan wel op een andere keer :-)) maar zoals ik het lees ben ik eerder mijn magneetkoppeling aan het slopen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Je redeneert totaal verkeerd,

 

Op de werkwijze/hantering die jij toepast, zal de compressor nog meer te lijden hebben, laat staan het brandstof verbruik van de auto.

I.d.d. je bent de de levens duur aan het verkorten van de compressor op deze wijze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb vandaag mijn airco opnieuw laten vullen omdat deze niet meer koelde (kwam daar achter nadat het afgelopen week 24 graden was), nu is er 360 gram uitgehaald en dacht ahha dat is het probleem. 600 gram erin en klaar is kees. Helaas wordt nog steeds niet koud. Heb 'm uitgelezen met een bosh kast en zag dat bij ingeschakelde airco met de temp. op low en ventilatie op standje kan niet hoger het draaimoment van de pomp 1Nm is. Ik weet niet wat deze moet zijn. Ik merk ook geen verschil van motortoerental of een "dipje" als ik de airco in of uitschakel. Weet iemand waar ik het moet zoeken. Heb ook gehoord over 1of andere spoel in de pomp te vervangen of dat deze vast zit. iemand een idee. Passat 3c 140pk 2006

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de aircopomp meedraait, zal het de electrische plunjer in je pomp zijn die kapot is. Deze kun je los vervangen maar dat raad ik je niet aan. Meestal gaat de pomp in een korte periode daarop ook kapot...Draait je aircopomp niet mee dan is die waarschijnlijk vastgeslagen en is daardoor je poelie kapot gegaan. In dit geval ook pomp vervangen en systeem spoelen etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden