Ga naar inhoud
  • 0

Gasveer kofferbakdeksel 3C2 sedan vervangen, hoe?


robertjo

Vraag

De kofferbakdeksel van mijn Passat 3C2 Sedan wil 's-winters niet meer vanzelf omhoog. 's-Zomers gaat 't nog net, maar de kracht is blijkbaar uit de gasveren dus ik wil ze graag vervangen.

De bekleding van de linkerzijde heb ik er al uit en nu probeer ik als eerste aan die kant de gasveer te verwijderen. Aan de zijde van de deksel lukt dat wel, maar het andere (vaste) eind zit verborgen in een dwarsconstructie (zie rechts in de foto). Met geen mogelijkheid zie ik een toegang tot het bevestigingspunt waar ik met mijn hand doorheen kan.

Kan iemand mij zeggen hoe ik de gasveer aan die kant los kan krijgen?? Alvast bedankt!

 

post-9365-1423825670,0814_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ATTENTIE!

Bij opnieuw gebruiken van de gasdrukveer voorzichtig te werk gaan. De veerklem mag niet helemaal uit de kogelkom worden gewipt, anders wordt de veerklem beschadigd. De gasdrukveer springt uit de steun en er ontstaan beschadigingen resp. de monteur kan gewond raken.

post-5260-1423825691,877_thumb.png

– Achterklep openen en ondersteunen.

– Kleine schroevendraaier onder veerklemmen -4 en 5- steken.

– Veerklemmen -4 en 5- net zo ver oplichten dat de veerklem over de kogelkommen kan worden verschoven.

– Gasdrukveer van kogelpennen lostrekken.

Na demontage van de gasdrukveer veerklemmen -4 en 5- meteen weer terugschuiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je Rober voor je duidelijke uitleg.

 

Ik zal ´t van ´t weekend proberen. Is het trouwens realistisch dat de gasveren na zo´n vijf jaar verslechterd zijn? Met het huidige mooie en dus warmere weer gaat de kofferdeksel nl wel weer netjes omhoog. Eigenlijk zit ik dus momenteel een beetje te twijfelen of ik ze echt moet vervangen.... hoewel het bij lagere temperaturen toch echt zo is dat de deksel niet vanzelf omhoog gaat. Ik neem dan ook aan dat als ik er twee nieuwe veren in zet het wel weer goed gaat, ook in de kou. Of is dat nog maar de vraag??

 

Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De klus is inmiddels succesvol geklaard en voor de geïnteresseerden hieronder mijn ervaringen.

 

Deze week twee nieuwe gasveren gehaald (TRISCAN 871029271 tvv VW 3C5827550B, samen € 59) en vandaag de veren uit- en weer ingebouwd. Het loshalen van de veren in de dwarsbalk is lastig: je moet aardig op gevoel pielen met een schroevendraaier om de veerklem los te krijgen. Mijn methode: achterbank neerklappen, van daaruit in de kofferbak gaan liggen, met een zaklantaarn langs de veer naar binnen schijnen (andere kant veer was toen al los en kofferbakdeksel stond door een balkje ondersteund open). Als je dan door het gaatje naast de veer (zie in de foto boven) kijkt kun je net een beetje zien wat je doet. Met wat geduld lukt het, waarna je de veer van de kogelpen kunt wippen.

 

Een van de oude veren paste zo weer terug, de ander niet. Niet dat dat nodig was, maar het vertelde iets over de staat van de veren. De langste oude veer was zo'n twee mm korter dan de nieuwe, de kortste oude was zo'n 5 a 7 mm korter dan de nieuwe. Goede hoop dat het zin zou hebben, dus! Maar doordat de nieuwe veren langer waren moest ik een methode verzinnen om ze, iets ingedrukt, op de kogelpennen te drukken.

 

Na wat puzzelen heeft het volgende gewerkt: aan de binnenkant van de kofferbak, boven de achterlichtunits heb ik een dwarsbalkje geplaatst (+/- 140 cm lang, vast laten houden door iemand die je even helpt). In de bak liggend heb ik tussen dit balkje en de kop van de veer een 'omgekeerde' lijmklem als spreider geplaatst. Van de lijmklem, zo een die je door een knijpende beweging kunt vastzetten, heb ik de bovenste klem losgeschroefd en onderop gezet, waardoor het een spreider was geworden. Door de kop van de veer goed op z'n plaats te houden en heel voorzichtig de klem verder te spreiden kon ik de veer iets indrukken en uiteindelijk de kom voor de pen krijgen. Kom op de pen gedrukt en hij zat! Andere kant idem dito gedaan.

 

Toen de kofferbakdeksel dicht gedaan en de proef op de som genomen: met de afstandbediening de deksel geopend. Hoewel het vandaag 20 graden was ging de deksel nu beduidend beter open: je ziet direct dat er weer kracht achter zit. Bij het sluiten merk je dat ook duidelijk, dichtdoen door er een ruk naar beneden aan te geven lukt niet meer.

 

Nu nog het interieur terugbouwen en dan is íe weer netjes. Overigens, voor het interieur zou ik beslist zo'n interieurdopjeswipper aanschaffen. Kostte me zes euro maar werkt goed, anders breek je zeker ieder klemmetje.

 

Achteraf was het een lastig klusje maar dat komt vooral omdat je tijd kwijt bent om uit te zoeken hoe eea in elkaar zit en hoe je dingen moet aanpakken. Desalniettemin is het de moeite waard geweest en ik heb het vermoeden dat ik er ook het nodige mee heb uitgespaard. Overigens, mijn auto is van maart 2006 dus de veren waren precies 5 jaar oud (en duidelijk aan vervanging toe!).

 

Bedankt voor jullie adviezen en ik hoop dat deze post ook een ander kan helpen.

 

Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is weliswaar een oud draadje maar ik heb deze week ook geprobeerd om de 10 jaar oude gasdruk veren te vervangen en liep daar tegen een probleempje aan. Ik heb nav een youtube filmpje (zoek maar op ujryWihz8j8) en dit draadje aangedurfd om ze te vervangen. Echter lukte het me na 1 uur nog niet om de gasdrukveer los te krijgen aan de kant van de bank. Vandaag heb ik het nog eens bekeken en wat ik fout deed is dat de veer gedraaid is. Ik ging er van uit dat het clipje net zoals aan de klep kant aan de zijkant zat maar dat zit dus aan de onderkant. Zie ook hieronder het plaatje met de 2 oude gasdrukveren en de nieuwe (Febi).

post-14446-0-77966900-1484411192_thumb.jpg

 

Hier het gat achter de achterbank waar de veer op vast zit (zaklantaarn had ik in het ronde gat gehangen):

post-14446-0-85763900-1484411198_thumb.jpg

 

Ik heb de bekleding aan de achterkant los gemaakt en de vloer eruit gehaald, dan kun je prima gehurkt in de bak zitten en het goed zien. Ik heb eerst ook geprobeerd om het vanaf de andere kant te doen maar dat vond ik lastiger.

 

Eerst heb ik de veer bij de klep beugel losgemaakt dan heb je iets meer ruimte voor de achterkant (bij de bank). Het plaatsen van de nieuwe heb ik andersom gedaan. Eerst achter de bank en daarna op de beugel. Voor de beugel kwam ik op een Duits forum nog een handigheidje tegen. De veer is namelijk iets te lang en moet iets worden ingedrukt. In de klep beugel zit een gleuf hier kun je een schroevendraaier in zetten en zo de veer op zijn plaats drukken. Dit lijkt lastig maar dat werkt bijzonder goed, hoef je dus geen moeilijke constructies voor te bedenken er is blijkbaar al over nagedacht

 

Plaatje van wat ik bedoel (hier zit de veer al op zijn plaats).

post-14446-0-33137800-1484413445_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden