Ga naar inhoud
  • 0

koelprobleem passat 3b 1.8t (aeb)


maurizio046

Vraag

Hallo

 

ik heb het volgende probleem.

Het gaat op een

 

passat 1.8t variant motorcode aeb

 

het probleem is

 

de auto houd in rijd met lichte schokjes de toeren teller schommelt op en neer

en af en toe na gas geven valt hij helemaal uit

 

ook heeft hij echt een extreem hoogverbruik met 10l haal ik net 50 a 65 km

ook loopt de temp niet helemaal naar 90graden

 

ik heb zelf vcds 10.6 maar hij geeft totaal nergens fouten aan.

welke blokken moet ik uitlezen of wat moet ik doen om dit goed te krijgen?

 

hopelijk kan iemand mij hier helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Heej jah

 

ik heb zelf de auto meerdere malen uit gelezen enzv

maar komen geen fout codes in terug

verder weet ik niet welke blokke ik moet uit lezen met de Vcds 10.6 het is een aeb

de een zegt n75 stuk de ander lmm maar heb geen zin om dalijk 100de euro''s uit te gaan geven terwijl er maby iets kleins is

maar dat hij zo vreemd stationair loopt is ook raar en het inhouden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Stationair bagger lopen kan ook duiden op een vacuumlek, echter aangezien de temp-aanwijzing niet normaal is zou ik eerst de kw-sensor vervangen, daarna verder kijken. kw-sensor kost niet de wereld. Heb je al eens geluisterd onder de motorkap bij stationair qua (afwijkende) geluiden?

 

Indien de motor is gechipt dan wellicht de vacuumleiding onder het koelwaterreservoir, deze staat erom bekend om de scheuren, daarom is een check onder de motorkap qua vacuumleidingen wel een goed begin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heej

 

jah dit ga ik morgen doen ik ga alle slangen enzv los halen schoon maken en nakijken

Verder word de koelvloeistof zon 70 graden op de teller met motor aan en als motor uit is staat ui op 90c

maar morgen eens alle slangen gaan na kijken enzv

 

Denkelijk ook maar eens gaan denken aan nieuwe boegies filters enzv

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Doet 'ie grotendeels vanzelf, maar het laatste stukje moet je 'm vaak even helpen via de kachelradiator. Zijn wel een paar topics over, even de zoekfunctie gebruiken.

Ontluchten zou ik sowieso niet met hete motor doen...

 

Als íe dan nog warm blijft lopen is het ws toch je waterpomp, is wel een bekend probleem bij de 3B/3BG.

Ik zou wel uitkijken, zo gauw hij boven de 90 komt kun je beter stoppen want anders kost het je je kop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heej dank je wel voor de tip

ben maar gestopt begon te regenen

morge ook nog die meeting hier in echt kan er dus niet heen als het niet gaat lukke

|heb kvs in de auto gedaan laat hem nu staan tot morge vroeg morgen even helpen met laatste stukje dan

dan spuit er water uit terug er op zetten

dan rijden en af en toe de dop even loshalen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb hem er in gedaan hoe die andere er af is gekomen

met het veertje enzv binne naar het blok en het andere kant in het plastice houdertje

maar kan het niet zo zijn dat die andere een 72grade thermo was ofzo ?

want het probleeem was dat hij konstan 76 grade was

het enige wat ik heb gedaan is thermostaat vervangen met pakking toen koelstof er in gedaan en nu doet hij zo raar

borrelen enzv in de auto en krijg het lucht er maar niet uit dan spuit het er uit bij die slang van de kachel met het nippeltje

en dan komt er weer nix uit dus ik weet het ook niet meer

hoe en wat ik moet ontluchte kennelijk doe ik steeds iets verkeerds

verder lekt hij nergens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nou ja.. iig rond die temp.. als ie open blijft staan geeft de meter ROND de 70 aan..

 

Ik heb een Passat nog nooit ontlucht bij de kachelradiateuringang.. alle Passats/andere merken gewoon afvullen, dop eraf laten en stationair laten draaien.. af en toe ff wat gas geven om sneller op te warmen.. de Thermostaat gaat vanzelf open en dan zit het in de radiator.. nog ff wachten totdat de (extra)fan gaat draaien..

 

Ook zet ik de kachel ook altijd even op HI dat ook dat systeem water krijgt. Dat zet ik dan wel weer uit anders wordt de motor nooit warm. Je kan aan de onderste (en bovenste eerst) mooi voelen of de thermostaat al open is.. zo nee dan blijft de onderste slang koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nee helemaal niets

 

bovenste slang word wel goed warm

ondersteslang niet die is gewoon lauw

dan begint de temp op te lopen naar zn 100 grande 105 grade

dan komt er allemaal damp uit het resovoir en begint hij alles uit te kotse

 

vind het raar dat de onderste slang bij de thermo niet warm word of is dit normaal

moet deze even warm zijn als de bovenste?

 

anders morge thermo vervangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zeg de thermostaat is stuk of is een imitatie thermostaat is minder van kwaliteit van de ORG vw

 

1e buis is heet als hij op 78c +- dan moet ie thermostaat open gaan en ban moet de 2e buis ook warme worden.

 

Groetjes Fai

 

oja dit is mijn oude ORG Vw thermostaat nog

post-13179-1423825467,2024_thumb.jpg

post-13179-1423825467,2649_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wordt de slang naar de kachelradiator wel warm en hoeveel liter G12 zit er weer in nadat je de thermostaat het vervangen?

 

Ik lucht altijd wel af via de kachelradiator toevoer en hou dan het losgeschroefde reservoir net wat hoger dan het afluchtpunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heej

 

ik weet ut echt niet meer

slang naar kachel radiator word wel warm na ver loop van tijd spuit er allemaal damp uit en is de motor zo wat overhit

onderste slang van thermo blijft koud

ik haal morge de termostaat er weer uit en kook hem warm

of haal meteen een nieuwe thermostaat alweerd dan maar en dan kijken als het goed is

ik heb onder tusse al 25 liter kvs verknoeid en moter wil maar niet ontlucht worde ieders keer staan de slangen vol met lucht

dan spuit er water uit het nippeltje en dna komt er alleen maar stoom uit (hete stoom) dus ik weet het ook niet meer hoe en wat

lijkt net als of thermostaat dicht blijft staan want onderste slang blijft koud.

 

morge maar eens verder testen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de waterpomp niet draait (bekend probleem) dan wordt alleen het koelwater rondom het blok warm/heet, ondanks dat de thermostaat wel open staat wordt dan de slang naar de radiator niet warm omdat het koelwater niet meer circuleert.

 

Met dit weer/temperatuur kan het niet zo zijn dat koelwater gaat koken als de termostaat defect is / dicht blijft en de radiator niet in het koelwater circuit wordt opgenomen. Of zit ik hier mis? Ben geen expert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden