Ga naar inhoud
  • 0

Olieverbruik vw passat 3C 2.0 FSI


barryfsi

Vraag

Afgelopen weekend gezellig uitlaatstukjes laten plaatsen bij Guy en Apie en Guy dacht laten we eens naar het oliepeil van de passat kijken. Na het openen van de motorkap viel ten eerste al op dat er te weinig koelvloeistof in het reservoir zat. :shock: deze meteen bijgevuld, maar gelijk onderbuikgevoel voor de olie..... En ja hoor na het verwijderen van de peilstok bleek het olieniveau rond het minimum te liggen :shock::shock:

Dus ook meteen de olie maar bijgevuld (liter bijgegaan thnx Guy en Blastaway) maar nu het probleem, ik heb de auto in juni dit jaar gekocht bij een erkende vw dealer met een jaar garantie en 103.000km op de teller, hij heeft hierbij ook meteen een afleverbeurt e.d. gehad. Inmiddels zijn we een half jaar verder en heb ik in totaal zo'n 7000km gereden en vind ik het toch wel heel vreemd dat ik er al zoveel heb moeten bijgooien. Nu twijfel ik aan de dealer of deze wel een echte beurt gegeven heeft, maar het zou ook zo kunnen zijn dat ik een probleem met de motor heb. Is er een manier om te controleren of de motor de olie heeft verbrand??? wat me wel opvalt nu met het koude weer is dat hij flink rookt, ook na enige tijd gereden te hebben (van huis naar t werk ca 30km) rookte de auto nog bij het parkeren ik ga in ieder geval de dealer maar weer bellen dat deze er naar gaat kijken iemand nog een tip hoe ik dit het beste aan kan gaan pakken???

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik weet dat ze zeggen 1 liter op 20000km is normaal

ik heb ook een 2.0 tdi en heb op 90000km onderhoud gedaan en nu op 97000km heb ik ook al 1/2 liter mogen op gieten hij ging bijna aangeven dat olie peil te laag stond dus op 14000 gooi ik er 1 liter in

 

hier en daar al gelezen dat vw 1 op 5000 liter normaal vind

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat dat roken betreft, dat is mij opgevallen, ik heb een 1.8 TSI van 2010, het is bij mij overigens geen rook maar stoom/condens en is inderdaad na 30 km nog steeds veel. Ik denk dat dit iets te maken heeft met het type motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zal idd condens zijn, EN dat asl de auto bij de stealer een beurt gehad heeft zit er vaak te weinig in.. ze kijken naar de werkbon en daar staat bijv 3,75L en ze mikken dat erin met zo'n (bulk-)oliespuit met metertje tot op 2 cijfers achter de komma nauwkeurig en peilen meestal niet, meestal zit er dan een 0,5L te weinig in.. dus zal die met een redelijk normaal verbruik van 1L op 15dkm op de helft al aangeven/peil te laag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik had nogthans gepeild even na de dealer en hij stond correct

wat me wel opgevallen is dat hij hele tijd stabiel gebleven is augus -oktober

en sinds het koud geworden is is hij wel wat meer olie gaan verbruiken (ook wat kortere ritjes (4-5 km)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het blijft de pakjesboot 12, na een rit van twee uur blijft de auto roken wat me hier bij opvalt is dat wanneer ik gas geef

er zwarte druppels mee komen uit de uitlaat, dit lijkt me toch niet helemaal normaal zou dit een teken van evt motorschade

oid kunnen zijn. Ik heb nog een half jaar garantie op de auto dus wat is wijs, hem gewoon bij de dealer neerzetten en na laten

kijken of nog even aankijken en zien wat het olieverbruik gaat doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zwarte druppels zijn gewoon condens vermengt met roetuitstoot

ge moet denken dat de uitlaatgassen aan het einde van de uitlaat nog steeds een stuk warmer zijn dan de buitentemperatuur

als je in de kou rond loopt komt er ook damp uit je mond , net alsof je een sigaret rookt , wel dat is hetzelfde met de uitlaat

je kan eens naar de dealer gaan als dat je gemoedsrust ten goede komt , maar die gaat er nie veel aan zien denk ik

en olie verbruik had ik al gezegd komt wel vaker voor

geef het spul wat ik er in gedaan heb eens de tijd om zijn werk te doen dan beterd dat wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Effe een update; De auto heeft inmiddels zo'n 2x 3dagen bij de dealer gestaan voor onderzoek

naar het koelvloeistof verbruik (olieverbruik gaat gelukkig nu goed).

na lang zoekwerk bleek er een lek in het koelsysteem te zitten nabij de versnellingsbak en is nu

eindelijk onder garantie verholpen dus hopen dat we nu van de problemen af zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden