Ga naar inhoud
  • 0

Oliedruk


twanos

Vraag

Hoi.

 

Mijn passat (18T variant APU uit 2000, 179.999km!) heeft de laatste tijd last van tikkende klep(pen). Na het forum doorgespit te hebben kom ik tot de conlcusie dat het waarschijnlijk gerelateerd is aan de oliedruk (topic nr1!).

 

Ik heb op de reis van kroatie naar NL 2 km van huis wel een melding van de oliedruk gehad......1km van huis! gestopt, peilen, in orde, auto starten en melding weg (waarschijnlijk olie te warm/dun sensor abuis gereageerd, 5w40).

Ik heb daarna geen oliedruk problemen gehad.

 

Is het nu verstandig om het volgende te laten doen:

 

Olie vervangen

Oliefilter vervangen door een grotere (big kahuna)

Eventueel vooraf motor laten spoelen, geen aangekoekte rommel onder mijn oliedop

 

Kijken of de tikken weg zijn. Zo niet de klepstoters vervangen...

 

Graag jullie visie hierop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat moet eigenlijk de standaard oliedrukwaarde zijn van een 18T (apu)? en hoe kan ik die meten.

Na vervanging filter/olie e.d. rijd ie weer prima, maar ik denk dat het met ons rijgedrag een terugkerend probleem blijft.

 

Ik zit namelijk in dubio. Wij rijden nog geen 10.000km in het jaar, ik wil hem misschien inruilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik denk dat de oliedruk redelijk hetzelfde is bij de meeste auto's.

 

Bij mijn 100 en V8 is dat 2-3Bar bij stationair en 5Bar bij volgas.

 

 

Als je alleen korte stukjes rijdt is het slecht voor elke auto.. wat gewoon belangrijk is bij een T dat je de hete motor/turbo even de gelegenheid geeft af te koelen door hem na een rit even stationiar te laten draaien en niet meteen uit te zetten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Check in elk geval even je kop, of daar veel zwarte aanslag te zien is via de olievuldop. Zo ja, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk inderdaad betekenen dat je het beruchte 1.8T-probleem hebt, zo niet dan kan spoelen evengoed geen kwaad.

9 op de 10 keer begint deze problemen inderdaad met een oliedrukmelding tijdens een lange rit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update: na flink wat gegoogle en info vanuit dit forum (waarvoor dank) ben ik wat wijzer geworden. Mijn passat gaat nu het volgende meemaken.

 

- Flush

- carter reinigen en de zeef van de oliepomp, daar ben ik ect benieuwd naar (is die zeef een los element)

- eventueel oliepomp vervangen? iemand bestelnummer.....

- grotere oliefilter (big kahuna, ik heb bij de laatste olievervanging een standaard gepakt)

- olie 5w30

 

Kijken wat ie dan doet over het jaar. Ik heb besloten de passat gewoon te houden, qua comfort en ruimte onovertrefbaar in mijn 'budget'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

UPDATE: auto heeft grote beurt gehad met nieuwe oliefilter (grote filter OC105, wat een jaap!) en 5w30 olie. Vooraf flush met Forte, de smering die forte naast de reiniging geeft was goed merkbaar aan de verdunning van de oude olie.

 

Met de flush en het af laten van de olie heb ik wel wat rommel gezien maar geen opmerkelijke vuiligheid (of het is opgelost) verder geen extreme vervuiling aangetroffen in carter/slangen. De motor loopt echt goed, het tikken van de kleppen is niet meer te horen iig niet zoals voorheen. De bougies waren ook aan de beurt. Verder hebben we de koplampen vervangen (met dank aan de 18T van een vriend die er uit mocht met +300000 op de teller) dus een mooi helder setje met een embleemloze grill..........is ie weer wat moderner en smoelt ie echt 100% beter........dus veel eerder moeten doen.

 

Overall: op naar de 200000km en een nieuw setje matten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb 3 weken geleden op weg naar de Franse Alpen in Luxemburg ook de oliedrukmelding gehad. De melding is daarna ook niet meer terug gekomen maar ik hoorde ook het tikken van de kleppen. De auto had de week van tevoren pas een grote beurt gehad. 1700 km mee doorgereden en op mijn werk pas weer nagekeken. Bleek om 1 klepstoter te gaan. (of vervuild, of kapot)

 

Gespoeld met Forté motor flush en vervolgens Duckhams 5W40 afgevuld (502.00). Ook meteen de OC 470 geplaatst i.p.v. de kleine filter. Het tikken is tot op dit moment nog niet teruggekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden