Ga naar inhoud
  • 0

Wielwissel...omgekeerd???..nu meer geluid???


Max1966

Vraag

Mijn wielen voor en achter zijn er een paar keer afgeweest vanwege werkzaamheden aan de remmen.

 

Zie post: viewtopic.php?f=130&t=36563

 

Maar nu valt me op dat voor de banden opeens meer geluid maken...een rrrrrrrrrrrrrrrrrrr geluid , gaat met snelheid mee , komt dus zeker van de banden. :?

 

ZIjn winterbanden , natuurlijk ander profiel en ander geluid, maar dit had ik vorig jaar niet. Weet ik zeker.

 

Zou het kunnen dat ze per ongeluk in de garage de voorwielen hebben verwisseld en ze nu dus de andere kant op draaien en dus het rubber anders de weg raakt en opeens een ander geluid maken????

 

Ik ben al meerdere keren bij Profile teruggweest (naar volle tevredenheid) en wil eerst weten of het verwisselen van de wielen inderdaad andere geluiden kan opleveren.....

 

Inzicht en ideeen zijn weer welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat van die draairichting zou inderdaad kunnen, zou niet de eerste keer zijn dat een deskundig bedrijf daar niet op gelet heeft.

Maar winterbanden hebben niet altijd een gebonden draairichting en dan is daar dus op zich niets op tegen.

Maar wat ook kan zijn is dat je last hebt van zaagtandslijtage. Soms kun je dat zien aan de band, maar veel beter kun je het voelen. Ga maar eens met je hand over het loopvlak van de band. Als je de ene kant op scherpe randjes voelt en de andere kant op niet, dan heb je die slijtage. Komt heel vaak voor. De remedie is dan inderdaad om de draairichting om te draaien, dus links en rechts wisselen. Dan maken ze even meer lawaai maar daarna slijt de band weer recht en wordt het minder.

Ik zou het bij twijfel gewoon even bij hun checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn dank voor de reacties en tips!

 

Ik zal straks eens kijken naar de draairichting (als die er op staat). Iets als "Rotation left of right" neem ik aan???

 

@3V Maak ik uit je verhaal op dat als ze ze omgewisseld hebben , het geluid dat ze nu maken dus waarschijnlijk sowieso vanzelf minder wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als richting wordt aangegeven, is het vaak rotation met een pijl erbij.

 

Kan zijn dat de voor en achterbanden gewisseld zijn, als bijv. de achterbanden lichte zaagtandslijtage vertoonden en je legt die voor, dan hoor je dat opeens heel duidelijk. Ik heb dat ook een keer gedaan en ze maar heel snel weer achter gelegd, wat een lawaai!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als dat inderdaad de reden is geweest: ja. Dan moet het vanzelf minder worden, hoef je er niets aan te doen.

 

Als het een draairichtinggebonden band is staat er inderdaad iets van 'ROTATION' op de band met een pijl daarbij. Die kant moet de band dan op draaien als je gaat rijden.

 

EDIT: Jasper was me al voor :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo dan.

 

Banden staan kwa richting (rotation) allemaal goed. Inderdaad de tekst "ROTATION" en een pijl.

 

Nooit geweten dat dat er op stond , weer wat geleerd. ;-)

 

Met mijn hand voel ik veel ribbels (tja winterbanden.;-)....) aan de buitenkant van de voorbanden zit een rij extra ribbels die ik als ik er tegenin overheen ga met mijn hand wel duidelijk voelbaar zijn. Kan het geluid verklaren.

 

Deze set winterbanden zaten bij mijn wagen toen ik ze kocht en zijn niet van een bekend merk maar verkeren (ook volgens Profile) in goede conditie. Veel profiel en "vers"rubber. Niet meteen nieuwe aangeschaft dus.

 

Maar dit geluid is wel nieuw voor me , was er vorig jaar niet.

 

Wellicht zaten ze toen niet goed gemonteerd , en wie weet zijn ze nu extra hard gevuld , hebben ze maanden gelegen , wie weet.

 

Het geluid is alsof er voorin een gedempt motortje meedraait als ik rij , een gedempt "rrrrrrrrrrrrr geluid". Snelheid gebonden.

 

En duidelijk afkomstig van de voorbanden. Ik vermoed rechtsvoor.

 

Ik weet als ik ergens op ga letten dat ik het blijf horen totdat het weg is , heb gevoelige oren voor dit soort zaken , maar dit geluid is ook voor mijn vriendin hoorbaar. ;-)

 

Mijn voornaamste zorg is : kan ik er inderdaad vanuit gaan dat dit op den duur weggaat , gaat dat rubber weer "goed" staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren langs geweest , en het laten horen.

 

Monteur proefrit gemaakt , hoorde het inderdaad ook. Minder sterk dan ik. ;-)

 

Voor de zekerheid uitgebreid de wiellagers gecontroleerd met speciale stethoscoop (luistergeval) maar die zijn oke.

 

We houden het op de banden zelf , ze zijn niet van het allerbeste merk en we voelen wel wat cupping.

 

Wisselen is volgens hem niet nodig , zitten volgens hem goed.

 

Verbaasde de monteur dat ze niet allemaal herrie maakten. ;-)

 

Maar goed , het geluid is wel sterker , dat weet ik zeker maar ik zal er aan moeten wennen of andere A merk banden kopen.

 

Alles weer op konto van Profile.

 

Wereld filiaal daar zo. Of had ik dat al gezegd...;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vind het wel moeilijk wennen aan het extra rol geluid.

 

Als ik naar links stuur is het geluid rechts nog duidelijker (harder) hoorbaar......

 

Bandenspanning vanmiddag gecontroleerd en was 2.7 achter l en r , heb die verlaagd naar 2.4 , voor was links ook 2.7 en rechts 2.1 (!!!) staan beide ook op 2.4.

 

Geluid bleef helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, de enige optie is dan misschien nog het trimmen van de banden, het loopvlak wordt dan iets 'afgeschild'. Kost je wel profiel en ik heb het zelf nooit laten doen, maar dat zou je dan wel van het geluid moeten verlossen. Maar het gaat wel ten koste van de levensduur van je banden en ik weet ook niet wat je betaalt voor het trimmen zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vervelende is dat hoewel ze niet van een A merk zijn ze nog van goede kwaliteit zijn dus vervangen ook weer zonde is.

 

Trimmen zal ook niet goedkoop zijn , dat geld kan ik beter bij nieuwe winterbanden leggen.

 

Het stupide is dat dat geluid er vorig jaar niet was en om weer terug naar Profile te gaan om te vragen ze weer te wisselen.....

 

Ze zien me alweer aankomen.........;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden