Ga naar inhoud
  • 0

Vraagjes


Ruben Bron

Vraag

Hallo allemaal

 

Sinds een aantal maanden rij ik een Passat 3BG uit 2003, 130 pk TDI, inmiddels 241.000 km op de klok.

Ik heb een aantal vragen met betrekking tot de motor en de aandrijving.

 

Is het een makkelijke klus om de thermostaat te vervangen? Heb nog niet echt gezocht, maar als blijkt dat het niet simpel is, gaat 'ie naar de garage. En zo ja, wat kost een thermostaatje ongeveer?

 

Daarnaast een vraag over de aandrijving. Bij het optrekken (vooral met koude motor) is het opletten met de koppeling. De auto wil dan graag gaan stuiteren en het lijkt net of de koppelingsplaten even slippen. Hij koppelt dus niet mooi gelijkmatig. Dus ik rij nu heel rustig weg, bijna geen gas, zodra ik de koppeling heb losgelaten dan pas echt optrekken. Ook in de tweede en derde versnelling komt dit voor. Bij een warme motor worden de verschijnselen minder, maar gaan niet weg.

Het probleem kan liggen bij de koppeling, maar zelf verdenk ik ergens een motor- of baksteun. Want de koppeling slipt niet, ook niet bij volgas in lage toeren. De vraag is hoe ik dit kan controleren of dat er mensen zijn met dezelfde symptomen of een idee waar het aan kan liggen.

 

Graag zie ik jullie reacties tegemoet!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb dat stotteren ook.. met een kouwe motor, zodra die warm is komt t niet meer voor..

Ze zeggen dat t aan t vliegwiel ligt.. dat die niet zo best meer is.. Maar waarschijnlijk komt t ook omdat die van mij OCT gechipt is naar 160 pk en dat ie onderin wat teveel vermogen heeft..

 

Kan dus ook je vliegwiel zijn..

 

Thermostaat zou ik zo niet weten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Bassie

 

Dank voor je antwoord. Ik begrijp dat je gewoon vrolijk doorrijdt met dit "probleem"?? In dat geval maak ik me ook niet te sappig, alleen is het wat vervelend rijden. En mocht 'ie er eens uitklappen, dan zien we dan wel weer. Zolang ik maar weet dat het niet al teveel kwaad kan.

 

Tips met betrekking tot het vervangen van de thermostaat blijf ik graag zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is vrij makkelijk te vervangen.

 

hier zit die:

post-4299-1423825025,5716_thumb.jpg

 

je gaat als volg te werk, je haalt met een schroevendraaiertje de stekker er vanaf.

gaat lastig oeffen eerst even op een andere stekker.

dan zit er een u schuifje in die trek je er uit.

sensor met o ring er uit halen, en meteen de nieuwe met o ring er in duwen en klaar.

 

en mischien moet je ook de termostaat vervangen als je toch bezig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thermostaatje vervangen???

Als je dat aandurft, graag!! Zal ik deze week even langs mijn vader voor een can koelvloeistof (scheelt weer een paar tientjes) en langs de VW-dealer.

Heb je enig idee wat ik nodig heb?? Zoals ik nu kan zien, de thermostaat, afdichtring en er werd mij geadviseerd om de bovenste thule van het thermostaathuis ook gelijk te vervangen in verband met lekkage.

Hoor graag van je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, vandaag even met neef Richard wezen sleutelen, en de thermostaat vervangen! Wat een genot, eindelijk de naald eens op de 90 graden in plaats van 70! Even een proefritje gemaakt en alles zag er piekfijn uit.

's Avonds weer 100 km weggetikt en alles is mooi droog, dus missie geslaagd.

Hieronder een kleine impressie...

post-12183-1423825038,0397_thumb.jpg

post-12183-1423825038,1334_thumb.jpg

post-12183-1423825038,2271_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden