Ga naar inhoud

Wat kan het zijn?


Pukster

Aanbevolen berichten

Dag allemaal...

 

Na een aantal maanden even weg te zijn geweest vanwege de geboorte van mijn dochter :-D , wilde ik toch maar weer even iets van me laten horen. Maar dan gelijk met een vraag...

 

Ik heb sinds enige tijd wat mankementen met m'n Passat :( Eén van de meest vervelende is toch wel de constante neiging om naar links te trekken, tijdens het optrekken, het afremmen, en bij hobbelig wegdek. Tevens hoor ik bij een hobbelig wegdek een irritante rammel van onderuit de auto, ter hoogte van de voorwielen. Nou is de boel al uitgelijnd en gebalanceerd, en zijn er wat spoorstangen vervangen, maar het gerammel en het naar links trekken blijft gebeuren :?

 

Nou is dus mijn vraag: heeft iemand hier ook ervaring mee, of weet iemand wat het kan zijn? Ik weet, vaak is het zoeken naar een naald in een hooiberg, maar het zou zo maar kunnen zijn dat er iemand is die het ook heeft gehad, en die weet wat er aan gedaan kan worden :idea:

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, zodat ik straks weer lekker kan rondrijden met m'n Passie :mrgreen:

 

Alvast bedankt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk je draagarmen.

 

Is dit makkelijk te constateren? Want hij is eergister bij de monteur geweest, en die heeft dus alleen twee spoorstangen vervangen, en vertelde mij dat het nu over moest zijn. Maar als ik er in rij, hoor ik nog steeds het gerammel, en voel ik hem nog steeds naar links trekken :(

Het blijft lastig om uit te leggen aan een monteur, want ik heb altijd de ervaring dat ik het wel hoor en voel als ik zelf rij, maar iemand anders voelt het nooit!!

Trouwens bedankt voor de snelle reactie :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je dochter :)

 

Mijne tokkelt soms ook rechts. Gisteren heeft de garage rondom nieuwe banden en distributie gedaan en zeiden dat er 1 draagarm ruim was.

 

In maart met de APK waren er ook al 2 draagarmen ruim, na vervanging was het getokkel weg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat naar links trekken kan eigenlijk niet met je draagarmen te maken hebben,heb je de banden spanning al bekeken,of wielen voor en achter gewisseld?

Kijk hier maar eens hoe je de draagarmen kan controleren. viewtopic.php?f=130&t=35533 :roll:

 

Speling op de draagarmen kan de rechtuit stabiliteit wel degelijk beinvloeden. Uit eigen ervaring geleerd en als je kijkt hoe het één en ander in elkaar steekt zie je ook dat er wat vrijheden ontstaan in de stuurinrichting als er speling op de draagarmen zit.

 

Constateren kun je met een breekijzer. Probeer de draagarmen te lichten en bij de draagarmen met speling zul je zien dat ze verspringen op de kogel.

 

Soms kun je het ook al zien door de draagarmen te bekijken terwijl een andere de auto in de veren op en neer duwt.

 

Die monteur... tja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je dochter :)

Bedankt! :mrgreen:

 

En Dave & Dominique: ik zal binnenkort eens even goed kijken naar die draagarmen. Maar als 't morgen goed weer is, verwissel ik denk ik eerst de banden maar eens. 'k Was toch al van plan om er een auto-zaterdag van te maken, maar i.p.v. poetsen, wordt het dus sleutelen... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat naar links trekken kan eigenlijk niet met je draagarmen te maken hebben,heb je de banden spanning al bekeken,of wielen voor en achter gewisseld?

Kijk hier maar eens hoe je de draagarmen kan controleren. viewtopic.php?f=130&t=35533 :roll:

 

Speling op de draagarmen kan de rechtuit stabiliteit wel degelijk beinvloeden. Uit eigen ervaring geleerd en als je kijkt hoe het één en ander in elkaar steekt zie je ook dat er wat vrijheden ontstaan in de stuurinrichting als er speling op de draagarmen zit.

 

Constateren kun je met een breekijzer. Probeer de draagarmen te lichten en bij de draagarmen met speling zul je zien dat ze verspringen op de kogel.

 

Soms kun je het ook al zien door de draagarmen te bekijken terwijl een andere de auto in de veren op en neer duwt.

 

Die monteur... tja.

 

Je hebt helemaal gelijk dat defecte draagarmen de rechtuit stabiliteit beinvloeden,dit weet ik ook uit eigen ervaring, maar de klacht is naar links trekken,en als je dan goed kijkt hoe het een en ander in elkaar steekt zie je dat het alleen de speling naar zowel links als rechts beinvloed,en als je met een koevoet kan zien dat er speling op zit,dan zijn ze al erg ver heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat nog even na te denken, en het naar links trekken gebeurt ook tijdens het gewone rijden :? Weliswaar minder erg, dus merk je het niet zo snel, maar achteraf gezien gebeurt het dan dus ook. Hebben we nu dan een winnaar voor wat betreft de oorzaak?

En misschien een domme vraag hoor, maar in hoeverre kan een slechte velg voor het naar links trekken zorgen :?:

Want ook mijn velg linksvoor is niet al te best meer. Daar hebben ze al wat schade geconstateerd aan de binnenkant, waardoor mijn band steeds langzaam leeg liep. Dat is (tijdelijk) verholpen, maar de klacht bleef, ook vlak na het repareren. En ik dacht dat een minder goede velg vast niet voor het gerammel onder de auto kon zorgen...

 

(brengt mij gelijk op de vraag of er toevallig iemand is met een setje leuke velgen met goede banden voor een leuke prijs)

 

Ik denk dat ik mijn winterbanden er even onder gooi, om te kijken of de problemen er dan nog zijn. Zo ja, dan ga ik verder speuren naar de oorzaak. Maar de draagarmen vervangen is best een prijzig klusje, toch?

 

In ieder geval tot nu toe iedereen bedankt voor de reacties...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik mijn winterbanden er even onder gooi, om te kijken of de problemen er dan nog zijn. Zo ja, dan ga ik verder speuren naar de oorzaak. Maar de draagarmen vervangen is best een prijzig klusje, toch?

 

Draagarme laten vervangen is duur ja, een slechte velg kan niet zorgen voor naar links trekken,wel voor trillingen.

Als je band langzaam leeg loopt kan dat er wel voor zorgen dat de auto naar links trekt.

 

Ik zou zeggen gooi die winterbanden er even onder en laat hier je ervaring weten. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Per stuk kosten ze tussen de 40 en 95 euro afhankelijk welke je nodig hebt zie http://www.mijnautoonderdelen.nl/zoeken ... rtcode=460 .

 

Bij mij is rechts boven voor ruim die is zo rond de 60 euro en montage ga ik denk ik zelf doen 8-)

 

Vorige keer met de APK heb ik het laten doen 2 stuks aan de linkerzijde totaal zn 400 euro kwijt :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mp staan complete draagarmsets voor links en rechts vanaf 179 euro.

Ik heb zelf bij mijn vorige auto (3b) de draagarmen rechtsvoor boven vervangen.De stalen bout aan de buitenkant zat erg vast gerot,kreeg hem er zelfs niet uitgestookt .Heb er uiteindelijk zo'n 7 a 8 HSS boortjes op stuk geboord voordat hij er helemaal uit was :bash: .Dat zat dus erg tegen en kostte erg veel tijd.De andere 2 boutjes waren geen enkel probleem.Bij de voorste moet je alleen kiezen tussen doorslijpen en de nieuwe andersom terugplaatsen, of de 3 boutjes van je veerpoot losmaken,anders krijg je het boutje er niet uit.Ik heb op MP 40 euro betaald voor beide draagarmen van iemand die ze over had van zo'n complete set. Het koste dus bloed,zweet en tranen :angry: .maar ik heb me in 1 dag wel zo'n 400 euro bespaard! :D

Ik ken overgens genoeg gevallen waarbij die bout niet vast gerot zat,het zal wel gewoon pech geweest zijn. :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Daar was ik weer... :)

Sorry voor de vertraging van mijn kant, maar ik heb tussendoor even het één en ander meegemaakt met de auto, waar je niet echt vrolijk van wordt. Vorige week woensdag heeft er een onwijze staatsmongool met z'n vrachtwagen even flink tegen mijn auto aangezeten :angry: Momenteel staat hij bij een schadeherstelbedrijf, te wachten op een schade-expert. Ik heb wel aangegeven dat ze gelijk maar even naar de ophanging linksvoor moeten kijken, omdat ik daar al wat probleempjes had. Nu maar hopen dat het na de reparatie allemaal over is :-|

Maar wat een gedoe is dat zeg, als je het slachtoffer van zo'n schade bent. De reparatie moet door de rechtsbijstand verhaald worden bij de verzekering van de tegenpartij, maar je moet wel even zelf je reparatie voorschieten :shock:

Hier even wat foto's van de schade...

P9150045.jpg

P9150047.jpg

Nou morgen maar eens richting het schadeherstelbedrijf, eens kijken hoe het er voor staat. En hopen dat die schade-expert ook morgen komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhmm, velg is niet beschadigd, lijkt op de foto misschien zo. Is alleen vies, de logo's waren er al af, en de lak wordt hier en daar wat minder. Maar was toch al van plan andere aan te schaffen, omdat mijn velg linksvoor van binnen ook al minder is, waardoor de band niet al te best meer aansluit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat bedoelde jij (Martijn) waarschijnlijk ook met beschadigd. Want dat klopt inderdaad, dat had ik eerder al gemeld, da's waar ook... :embarassed:

Ik vraag me af of ze daar morgen ook nog iets aan zullen merken. 'k Ben sowieso wel benieuwd naar wat er uit komt, wat ze allemaal zullen ontdekken. We'll see...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden