Ga naar inhoud
  • 0

Versnellingsbak + turbo


MarcMN

Vraag

Het is niet erg belangrijk maar vraag het me toch af: In elke VW die ik gereden heb merkte ik dat er een, hoe zal ik het omschrijven, trefzekere/korte schakelgang in de bak zit. Je duwt de pook bij wijze van met één vinger probleemloos in de juiste versnelling. Maar in m'n Passat (3BG / 1.9TDI / 96kW /'01 / H6) heb je iets meer "gevoel"nodig om de pook in het juiste verzet te duwen. Schakelt absoluut niet slecht, geen klachten maar zeker minder trefzeker als ik gewend ben. Zit hier misschien een ander soort bak of schakelmechanisme in?

 

Bij m'n vorige Leon TDI (strd 81kW / ASV motor??) hoorde ik de turbo veel meer fluiten als bij m'n Passat. Het lijkt wel of de ene VAG TDI meer fluit als de andere. De motor van m'n Passat is o.k. en de turbo doet het wel gewoon. Kan dit kloppen?

 

Ben benieuwd...

 

jstruijk: Dubbelpost, heb de andere even verwijderd :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Lastig om hier iets zinnigs over te zeggen. Ik denk dat het sowieso een goed idee is om een iemand van dit forum bij jou uit de buurt een PM te doen zodat je de auto's eens kunt vergelijken, dan ben je al een heel eind verder. Ik moet zeggen dat ik dat van dat schakelen niet eerder heb gehoord bij een 6-bak.

Ik denk wel dat het motorgeluid van een Passat wat beter geïsoleerd zal zijn als van een Leon en dat daarom juist de lichtere geluiden zoals een turbofluit minder goed hoorbaar zullen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat betreft versnellingsbak. Constructie is heel anders als in je vorige auto motor in lengte richting ipv dwars. Al klopt het wel dat 6-bak die je nu hebt wat "zwaarder" schakelt als de 5 bak varianten in de passats 3B/3BG.

 

Turbo gefluit is van veel factoren afhankelijk, maar mischien dat de mate van isolatie hier wat mee te maken heeft.

Ook is het sterk afhankelijk van hoeveel aanslag(roet) er zich in de uitlaat bevindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het mindere geluid van de turbo viel me op met raam open rijden en dan hoor je hem gewoon zo goed als niet. De auto rijdt verder prima, ik vind het verder ook niet erg of veronrustend maar vroeg het me gewoon af..

 

Wat betreft de bak; het zal wel aan de constructie liggen maar echt zoals ik van VAG-auto's gewend ben, zoals m'n Golf 3 uit '92 het zelfs deed, nee zo lekker schakelt deze niet... :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden