Ga naar inhoud
  • 0

1.8TSI staat bij stationair licht te wiebelen


DJR

Vraag

Hallo

 

Bij stationair draaien staat de auto licht te wiebelen. :? Het is niet echt irritant maar ik heb het gevoel dat het niet zou moeten. Ik ben naar de dealer geweest en die heeft een complete run gedraaid met de VAG COM tester. Hier kwam motorisch niets naar voren. Overigens rijdt de auto verder uitstekend en heb ik verder geen andere klachten.

 

Kan het de climatronic zijn die een probleem geeft? Is het wel de motor?

Ik heb een MY2008 Comfortline Variant. Wie zou me kunnen zeggen wat er hier aan de hand is?

 

Vriendelijke groet.

R. Arts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik herken wel iets van wat je zegt. Ik merk het soms ook, het is alsof de motor een extra slagje maakt. Het lijkt op onbalans.

Volgens mij is het erger bij een koude start. Ik merk het niet altijd.

 

Ander iets: Als ik in mijn auto stap nadat hij een dagje op de parkeerplaats heeft gestaan, dan houdt hij in de tweede versnelling even in, tenzij ik even doortrek tot boven de 3000 toeren. Is alleen de eerste keer. Koude turbo ofzo? Ken jij dat ook? Ik heb ook wel eens iets hierover op het duitse 3C forum gelezen. Ze noemen het hier 'rückeln' of zoiets.

Beide zaken storen mij overigens niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK, het lijkt dus wellicht meer een 'eigenschap' dan een storing. De dealer gaf mij aan dat er niets aan de hand was, ook omdat de test geen storingen aangaf. Ze varen wel erg blind op die VAG COM tester overigens. De motorkap is niet open geweest.

 

Verder gaf de dealer aan dat alle motoren tegenwoorden erg zuinig afgesteld worden. Uiteraard om zoveel mogelijk brandstof te sparen. Goed, dat zou kunnen maar helemaal gerustgesteld ben ik nog niet.

 

Overigens ben ik van plan om in het najaar de motor te laten tunen. Omdat het hele kenveld daarmee verandert ben ik benieuwd of er aan de stationair loop iets wijzigt. Het zou maar zo kunnen.

 

PS. Ik zal die tweede versnelling eens in de gaten houden. Het was me in ieder geval nog niet opgevallen.

Bedankt voor je reactie en veel plezier met je 1.8 TSI

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb inmiddels een afspraak staan voor woensdag a.s. 5 mei. De update is beschikbaar sinds 19 maart. Redelijk vers dus.

De dealer was wel huiverig om direct akkoord te gaan met mijn verzoek, dus ik raad je aan om even door te drukken indien je weerstand krijgt.

 

Ik zal mijn bevindingen hier noteren als het zover is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Twee dagen met de nieuwe software gereden. Ik moet zeggen dat de wagen soepeler door de versnellingen gaat. De klacht m.b.t. het licht schudden bij stationair draaien lijkt onveranderd, wat wel teleurstellend is. Ik zie wel dat met de nieuwe software er meer turbodruk ingeregeld is, want ik zie met mijn Fiscon module dat er meer boost wordt gegenereerd bij lagere snelheden. Hiermee hebben ze de power dip bij 1800 toeren er dus uitgekregen. Aardig om te zien dus. Wat wel een verbetering is: het verbruik! Ik zie dat ik nu makkelijk 1:13 haal op de snelweg en dat was voorheen niet meer dan 1:11 dus hier scoort de nieuwe software stukken beter.

 

Kortom, ik raad je de software aan. Zorg wel voor een duidelijke klachtomschrijving die past bij de nieuwe software, anders zitten ze bij de werkplaats niet te springen om de hagelnieuwe software er op te zetten.

 

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wellicht niet voor jou van toepassing, maar misschien kan ik andere helpen.

Mijn dealer heeft aangegeven dat het misschien de omschakelklep van het inlaatspruitstuk kan zijn. Ik laat dit binnenkort controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Correctie, dealer heeft aangegeven dat ze op dit moment weinig kunnen doen. Ik ga binnenkort eerst maar eens langs om ze de klacht te demonstreren. Aangezien het wiebelen minimaal is zou ik me kunnen voorstellen dat e.e.a. binnen de marges is. Maar goed, helemaal gelukkig ben ik er niet mee. Als het me blijft storen ga ik voor een second opinion.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

... ik herken de klacht(en). Mijn auto (CC 1.8 tsi dsg) staat nu bij Pon en krijgt voor zover ik weet ook de bewuste update. Ik ben inmiddels al een heel jaar bezig met de klachten (schudden bij stationair, slecht optrekken, inhouden)! Na twee dealers is nu eindelijk dus Pon ingeschakeld en in eerste instantie kwamen zij ook met de briljante opmerking dat ze niks konden vinden... bij uitlezen... duh! Misschien moet je eens rijden met zo'n auto als hij al bij twee dealers is geweest?

 

Op Duitse fora staat dezelfde klacht ook beschreven (over deze BZB motor), ik hoop dus echt dat het probleem met inhouden wordt verholpen. Ik kan je vertellen, met een automaat is het nog erger dan handgeschakeld, dat ding raakt compleet van slag door het wegvallen van vermogen. Het schudden is volgens de eerste dealer 'normaal', maar het lijkt wel of hij soms gewoon op een cilinder minder loopt, bloed irritant!

 

Ik zal jullie op de hoogte houden, qua update, oplossing en eventueel verbruik...!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Stel je niet teveel voor van deze update. De update kan ik wel aanbevelen. Hij loopt er beter van en vooral in het toerengebied 1500 - 2500 trekt de motor soepel, maar het onregelmatig stationair lopen wordt met deze update niet opgelost.

 

Ik ben inmiddels twee keer terug geweest voor controle maar de monteurs zeggen dat er niets aan de hand is en dat dit een normaal verschijnsel is. Voorlopig heb ik het maar geaccepteerd. Toch vreemd dat soms het probleem totaal weg is en bij het volgende verkeerslicht weer voelbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik tank EURO Loodvrij RON95 (groen). Staat ook op de benzine klep aangegeven dus zou goed moeten zijn.

Monteurs hangen erg aan de VAG testers. Als VAG geen probleem constateert gaat de motor klep niet open want dan is er niks aan de hand.

Ik hoor steeds weer dat ALS er iets mis is er ALTIJD een lampje gaat branden.. tja.

 

Bij mij brand er geen lampje en geeft de diagnose geen fout aan. En toch heb ik een klacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja.. ik heb vorige week in Horst(L) de Bosch Car Service aldaar even geholpen met een Lupo MET motorstoringslampje maar zonder foutcodes in het motormanagement....

 

Zolang de afwijkingen binnen de marges vallen zal er ook geen storingslampje komen. Het terugregelen voor een slechte brandstof zal sowieso door de pingelsensoren geregistreerd en aangepast worden. Tank anders voor de verandering eens een keer een 97/98 octaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn auto staat nog steeds bij Pon. Schijnt dat ze er nu 'nog zo'n probleem geval' bij hebben! Ik zou als ik jou was dit melden bij de dealer en verwijzen naar Pon. Bij mij is nu voor de tweede keer de mechatronic vervangen en wachten ze op nog een update vanuit Duitsland... of het is een hoop gel*l, dat kan natuurlijk ook!

Anyway, er is dus toch wel wat loos met deze motoren, al dan niet in combinatie met een DSG. Overigens heb ik het 'wiebelen' pas opgemerkt na mijn eerste bezoek aan de dealer (toen de eerste klachten opdoken na twee maanden). Ik heb al de meest fantastische verhalen/oplossingen/verklaringen gehad; het blok zou zo ontzettend zuinig zijn dat hij tegen het afslaan aan loopt, of de tankdop beluchtte niet goed en ook is het gehele ontstekings circuit al vervangen (vanaf de verdeler)... En noppes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij stond (toen ik hem drie weken geleden inleverde bij de dealer) op ongeveer 30000. Vandaag een update gehad van de dealer, echt een heel bizar verhaal. Blijkbaar klopt er iets niet in de onderdelen catalogus, waardoor bij het ingeven van mijn chassisnummer (in ieder geval) de verkeerde mechatronic wordt getoond. Deze is er blijkbaar af-fabriek al verkeerd in gegaan. Vervolgens bij de eerste garage vervangen voor weer de verkeerde. Pon heeft vorige week ook de mechatronic vervangen voor wederom de verkeerde en nu hebben ze schijnbaar de juiste besteld. Komt er volgende week in, tezamen met de juiste software... naar het schijnt... We wachten (nog langer) af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat is jullie laatste status met betrekking tot het lichte wiebelen wat deze motor bij stationair nogal eens doet?

Alhoewel ik het over het algemeen een prettige en pittige motor vind blijft me dit bezighouden.

 

Ook ik krijg van de dealer te horen dat de moderne motoren tegenwoorden zo mager afgesteld zijn (emissies) dat ze veel minder rijk lopen dan vroeger.

Jaaa jaa...

 

Het ding wiebelt vaak, en dan weer niet... verklaar dat dan eens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden