Ga naar inhoud
  • 0

Egr afdichten 3bg 2005


Em Drent

Vraag

Hallo,

 

Ik heb al heel wat afgezocht op dit forum over het afdichten van de egr. Mijn auto is van jan. 2005 type 130 pk avf, en ik wil het wel graag dicht hebben. Ik heb tot nu toe geen duidelijk antwoord gevonden. De een zegt dat het geen problemen geeft de ander wel. :?:

Wat gebeurd er nou als ik er een plaatje tussen zet? Krijg ik dan en melding of niet? In principe verander ik toch niets aan de besturing van de klep? Er komen alleen geen uitlaatgassen meer langs. Of is het zo dat er een een of andere sensor de stroming van de gassen meet? Of werk het met drukverschil ofzo? Er wordt dan toch niets meer gemeten en er komt een storing, lampje van het voorgloeien gaat branden toch? Blijft de auto dan wel normaal rijden als er een storing ontstaat, of ontstaat er een noodloop?

 

Ik weet dat het via de vag-com dicht te zetten is ( en dan gelijk chippen zou mooi zijn ), maar daar wil ik nog even mee wachten. :embarassed:

 

Kan iemand mij dit uitleggen?

 

 

Ik hoor het graag, ben wel nieuwsgierig nl! 8-)

 

Alvast bedankt.

 

gr.,Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je een plaatje monteert bij deze motor, gaat er inderdaad een storingslampje branden.

 

Waarom?

 

Het motormanagement weet hoeveel lucht er de motor in gaat. Op het moment dat de EGR OPEN staat, wordt een deel van het uitlaatgas terug gevoerd naar de inlaat. Op dat moment zal de motor dus MINDER lucht aanzuigen via de luchtmassameter. Echter nu monteer je een plaatje, en terwijl de motor denkt dat de EGR open staat, komt er geen extra uitlaatgas de motor in. Deze hoeveelheid uitlaatgas wordt nu alsnog extra aangezogen in de vorm van verse lucht via de luchtmassameter. Die verse lucht in plaats van smerig uitlaatgas, dat is wat je wilt. Echter de ECU meet dit verschil, en herkent de fout. Dit is pas vanaf ongeveer 2004, maar in jouw geval zal zeker een storing optreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je je motor laat chiptunen, kun je die fout melding laten wegschrijven.

Ik weet niet op Bart V dat doet, maar JD tuning kan dat wel.

Dan kun je dus ook dat plaatje laten plaatsen.

Met VAC-COM kun je de EGR voor 85% laten dicht zetten. Dat geeft geen foutmeldingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je een plaatje monteert bij deze motor, gaat er inderdaad een storingslampje branden.

 

Waarom?

 

Het motormanagement weet hoeveel lucht er de motor in gaat. Op het moment dat de EGR OPEN staat, wordt een deel van het uitlaatgas terug gevoerd naar de inlaat. Op dat moment zal de motor dus MINDER lucht aanzuigen via de luchtmassameter. Echter nu monteer je een plaatje, en terwijl de motor denkt dat de EGR open staat, komt er geen extra uitlaatgas de motor in. Deze hoeveelheid uitlaatgas wordt nu alsnog extra aangezogen in de vorm van verse lucht via de luchtmassameter. Die verse lucht in plaats van smerig uitlaatgas, dat is wat je wilt. Echter de ECU meet dit verschil, en herkent de fout. Dit is pas vanaf ongeveer 2004, maar in jouw geval zal zeker een storing optreden.

 

Duidelijk verhaal. Bedankt. Maar wat gebeurd er nou behalve het branden van een lampje verder met de auto? Onstaat er een noodloop oid? Of is de auto gewoon rijdbaar, maar dan alleen met een blijvend brandend lampje?

Kijk als dat het geval is, kan ik er zelf alvast een plaatje tussen monteren.

 

gr.,Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is prima rijdbaar, en geen noodloop. Het lampje moet gaan branden om de bestuurder er op te wijzen dat er mogelijk gevaar is dat de emissies verslechteren door een motorstoring. Dat is voorschreven in het OBDII protocol.

 

@dieseltje: Softwarematige EGR correctie doe ik ook standaard bij chiptuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hoi ik ben er ook van plan om die egr te dichten heb een passat Tdi Automaat uit 2001 130 pk ,ik wil geen plaatje gebruiken maar slang (slang van de vacuumklep) afdichten kan dat ?

ja dat kan

plaatje werkt beter

Bedankt voor je antwoord, plaatje werkt beter maar ik heb geen ervaring met zulke dingen vandaar een snelle manier,ik zal slanggetje op de schotel los trekken en afstoppen met een bout of dergelijke dus verder nergens aan komen ....Toch?????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het gat erom dat wanneer een EGR niet goed functioneerd dit vaak een mechanisch probleem is. Door hem dan met een plaatje af te dichten weet je zeker dat ie ook dicht is. Wanneer je alleen de slang dicht maakt, weet je niet of er nog vuil tussen de klep zit.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden