Ga naar inhoud
  • 0

Turbo druk 1.8t word niet gehaald vag com log


ehvmikey

Vraag

Hey mensen.

Ik heb een log gemaakt met Vag Com, en kom daarbij achter dat mijn gevraagde turbodruk niet word gehaald.

 

th_2de.jpg

 

Bericht van DM in ander topic

 

Misschien moet je even een nieuw topic aanmaken voor je eigen specifieke probleem.

 

100%, of er tegen aan, is niet in orde lijkt me. 100% N75 DC betekent dat de N75 voor de volle periode geactueerd is. In ruststand staat de klep open tussen de input (turbodruk) en het pootje naar de wastegate, dwz turbodruk kan niet opbouwen. Als de N75 geactueerd is staat de klep open tussen de input en het pootje naar de turboinlaatbuis, maw de wastegate wordt dan niet aangesproken en druk kan dan opbouwen.

 

Als de N75 DC op 100% (of er tegenaan) staat is dit een signaal dat de gevraagde druk niet gehaald wordt, dit wordt bevestigd door de log. De gemeten druk loopt achter op de gevraagde druk. Dit kan de volgende oorzaken hebben:

 

-N75 klep zit vast op een bepaalde positie, meestal in de ruststand (turbodruk naar wastegate = beperkt opbouwen van druk)

-Diverter valve (DV) is lek, spec druk kan dan ook niet gehaald worden, maakt dan meestal geluid

-Lek in druk circuit, check wormkleppen tussen turbo en gasklep, check op scheurtjes in vacuumleidingen, 1-weg klep is kapot etc. Wellicht zijn er foutmeldingen?

 

Ik heb een keer de n75 door een test cyclus laten lopen en hoor hem wel goed tikken, weet niet of dat iets betekend?

Ik heb meerdere malen gecontroleerd of ik ergens een lek kan vinden tot op heden niks gevonden.

Wat is de beste manier om een lek te spotten?

Stationair motor laten lopen of iemand een beetje gas laten geven?

En zijn er mischien nog slangen die je zo 1 2 3 niet goed kan zien maar wel na moet tjekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

waar het op lijkt in de log is dat de N75 de turbodruk extreem probeert lager te krijgen, tenminste als die Duty Cycle idd van de N75 is.. helaas heb je de kolommetjes niet extreem breed gemaakt waardoor er wat tekst wegvalt.

 

Aan je LMM waarden te zien is ie gechipt en die waarden lijken me redelijk goed.. wat voor een DV heb je erop zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een op maat gemaakte rubberen buis, afgesloten met een autoventiel. De buis past op de compressorinlaat van de turbo. Met een compressor kun je de zaak onder druk zetten en wellicht een lek vinden. Ik heb deze buis ook al eens uitgeleend aan iemand met een diesel (AFN dacht ik). Mag je wel lenen als je wilt.

 

De orginele DV (ook een nieuwe) is niet bemeten op een gechipte 1.8t, ik zou deze sowieso vervangen voor een upgrade, bv de 710N DV van de Audi TT 225pk, deze is wel goed.

 

Een ander lek kan zijn de L-vormige vacuumslang (1/2 duim diameter) onder het inlaatspruitstuk / koelwaterreservoir, deze zijn ook niet zo betrouwbaar. Er is een versterkte versie beschikbaar, dan dan weer wel.

 

Block 118 #3 is idd de N75 duty cycle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dm heel erg bedankt dat je aanbied om het uit te lenen.

Je woont alleen een beetje ver weg :D

 

Als de dv inderdaad mischien te "slap" is ofzo kun je dat dan horen mischien?

Of heeft een dv die het niet aan kan nog andere symptomen?

 

Ik heb jd gemailed en hun vertelden mij ook voor een klein lek te zoeken.

mocht ik niks vinden kon het ook zo zijn dat mijn wastegate veer slap geworden zou zijn, en dat ik die dan is moest proberen 3mm aan te draaien.

Ik heb dus geen idee hoe dat moet:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
waar het op lijkt in de log is dat de N75 de turbodruk extreem probeert lager te krijgen, tenminste als die Duty Cycle idd van de N75 is.. helaas heb je de kolommetjes niet extreem breed gemaakt waardoor er wat tekst wegvalt.

 

Aan je LMM waarden te zien is ie gechipt en die waarden lijken me redelijk goed.. wat voor een DV heb je erop zitten?

Probeert de n75 de turbodruk lager te maken?

Ik dacht juist dat als de n75 op 100% stond dat hij juist probeerd meer turbo druk te krijgen?

 

Kan een kapotte lambda te lage turbodruk veroorzaken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de N75 DC op 100% staat zal de N75 voor de volle periode actief zijn, dwz de klep staat open van turbo naar turboinlaatbuis. In rust staat de klep open van turbo naar wastegate. In gevallen van een N75 DC lager dat 100% kan turbodruk slechts beperkt worden opgebouwd. Dus naarmate de DC stijgt kan (theoretisch) steeds meer druk worden opgebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ik weet vrijwel zeker dat ik geen lek heb hoor heb inmiddels al zoveel getjekt en gedaan.

wat ik nog wel wil proberen is om de wastegate mischien wat aan te draaien.

 

Iemand daar nog een how to voor :P

volgens mij is het een kwestie van die 2 10 mm moertjes te draaien.

kan dit nog verdere gevolgen hebben?

 

oja en als ik het goed begrijp staat een wastegate stationair dus 100% open?

en nog iets wat ik niet begrijp.

 

Op het potje met dat stangetje die de wastegate bestuurt, word die nou aangestuurt door druk op het potje te zetten ?

of door vacuum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou ik weet vrijwel zeker dat ik geen lek heb hoor heb inmiddels al zoveel getjekt en gedaan.

wat ik nog wel wil proberen is om de wastegate mischien wat aan te draaien.

 

Iemand daar nog een how to voor :P

volgens mij is het een kwestie van die 2 10 mm moertjes te draaien.

kan dit nog verdere gevolgen hebben?

 

oja en als ik het goed begrijp staat een wastegate stationair dus 100% open?

en nog iets wat ik niet begrijp.

 

Op het potje met dat stangetje die de wastegate bestuurt, word die nou aangestuurt door druk op het potje te zetten ?

of door vacuum?

 

De wastegate actuator / potje wordt aangestuurd door turbodruk. De wastegate zelf staat bij stationair dus dicht, er is nl. geen druk. Als de N75 in rust is zal (indien aanwezig) turbodruk naar die actuator worden geleid. Er is wel enige druk nodig om de actuator te verzetten (waardoor het stangetje met daaraan de WG wordt bedient), dat is ongeveer 2-4PSI.

 

De DV wordt aangestuurd door vacuum, deze staat dus open bij stationair, vacuum is dan bijna op z'n hoogst.

 

Met het verstellen van de verbindingsstang moet je wel opletten dat je goed markeert wat de huidige positie is. Ik denk dat je de zaak wat strakker moet zetten, dwz de afstand tussen actuator en WG moet kleiner worden gemaakt. Kan ook zijn dat de actuator zelf te slap is, dat'ie te makkelijk open gaat.

 

Dit kun je min of meer testen door (als je voor de auto staat) het WG-stangetje richting achterkant auto te duwen, dit moet je enige kracht kosten, er mag daarnaast ook geen speling op het stangetje zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thx voor de nette uitleg.

Door de techniek beter te leren zal het fout oplossen ook een stuk makkelijker gaan.

Ik moet behoorlijk wat kracht zetten om het stangetje richting de actuator te bewegen.

Maar alles beweegt gewoon soepel en ziet er ook netjes uit.

Ik heb er voor de zekerheid wat wd40 overheen gespoten.

 

Ik begin nu toch weer te denken aan een dv mischien ligjes open zou staan door druk waar hij niet berekend voor is?

Of mischien toch een n75 die zen beste tijd heeft gehad.

 

Is de n75 van een audi tt 225 pk ook anders? en mischien ook slim om te gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren, je komt niet bij de 2 moertjes, alleen de buitenste misschien, maar je kan geen slag maken. Ik heb dat al geprobeerd.

Ook de wastegate kan je er niet af halen, er zit een waterslang voor het wastegate boutje....

 

Ik heb een boost valve gebruikt als bypass om de N75 klep heen, ik had teveel boost met K04-015 imitatie turbo.

Voorspanning stond waarschijnlijk te hoog afgesteld. Maar nu netjes 1.2Bar.....

Maar dit is voor jouw geen oplossing.

 

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden