Ga naar inhoud
  • 0

Climatronic probleem: 01274 - Air Flow Flap Positioning Moto


gurby

Vraag

Met mijn (nieuwe) Passat 3BG uit 2004 heb ik het volgende issue met de Climatronic:

 

Tijdens rijden met de ECC ingesteld op AUTO, ECON of gewoon 'leeg', valt de constante luchtstroom uit de voorste luchtrooster (dus die op me gericht staan) af en toe weg. Op dat moment hoor je de klep voor recirculatie heen en weer gaan. Dit kan soms een tijdje duren voor het gebeurt, soms ook tig keer achter elkaar aan.

 

De foutmelding VAGCOM is:

01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)

 

Deze wissen heeft geen zin, komt direct terug nadat ECC weer gewerkt heeft.

 

Als ik group 5 ga monitoren in VAG-COM, de meetwaardeblokken, zie ik het volgende:

 

Air Flow Flap (bij ingeschakelde recirculatie)

Measured Value:24.0 (na eventjes wachten)

Specified Value: 25.0

Position Fresh Air: 221.0

Position Recirculating: 25.0

 

 

Air Flow Flap (bij uitgeschakelde recirculatie)

Measured Value: loopt van 24.0 op naar 209.0 en zakt dan terug naar een waarde tussen de 180 en 209. Deze waarde is niet constant maar slingerd.

Specified Value: 221.0

Position Fresh Air: 221.0

Position Recirculating: 25.0

 

 

Ik heb dit alles nog niet rijdend bekeken (als de situatie zich voordoet).

 

Als anderen deze test een s willen doen en kunnen bevestigen dat de measured value bij uit geschakelde recirculatie constant op of om de 221 moet staan, mijn dank!

Verdere tips en ervaringen mbt deze storing ook van harte welkom!

 

Weet iemand bv waar deze klep zit, benaderbaar vanachter het dashboard kastje?

 

 

Ik zit nog in de garantieperiode maar hoemeer ik zelf kan doen, des te beter (dan een universele bovag garage aan mijn dashboard lopen schroeven :P )

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Op je vragen kan ik je geen antwoord geven. Heb ETKA nu niet bij de hand, maar daar kun je het wel in opzoeken.

Toevallig heb ik gisteren mijn auto ook bij de garage neer gezet met dezelfde foutmelding (V71) maar bij mij gaf ook V68 storingen. Ben benieuwd wat ze vinden en gaan doen.

 

Ik laat wel weten als ik meer weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De mijne heeft ook, zolang als ik 'm heb, V71 als foutcode. Daarbij trouwens ook nog V85 (footwell defroster code flap pos motor) maar die heeft er denk ik nu niets mee te maken.

 

Net als jij hoor ik de recirc af en toe wat op en neer flipperen. Eigenlijk alleen als ik net rij (koude motor zeg maar).

 

Was wel benieuwd, heb eens gekeken wat voor meetwaardes ik had in block 5:

 

Recirc uit: measured 234, specified 232, position fresh air 232, position recirculating 39

Recirc aan: measured 29, specified 30, position fresh air 232, position recirculating 39

 

Waarbij bij mij de waardes steady bleven staan, je hoorde de recirc ook niet verstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

in de basisstand zetten heeft geen zin

Heb inmiddels (zit in spanje op de camping) de stekker uit de v71 recirculatieklep getrokken, en nu functioneert de clima tenminste normaal, kan natuurlijk alleen niet meer recirculeren.

 

Ik meen gelezen te hebben dat je de V71 met wat priegelwerk wel kunt vervangen zonder het dashboard te demonteren ...

Nouja als er meer ontwikkelingen zijn laat ik het wel weten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook last gehad van kleppen die raar deden. Bleek bij mij dat een korstluiting ervoor gezorgd had dat mn Clima defect was en de kleppen verkeerd aanstuurde. Na vervangin van de clima was dat over. Wellicht dat je van iemand tijdelijk de clima kunt wisselen om te kijken of dat het probleem oplost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja , goed idee, laten we dat binnenkort maar eens doen.

Ik heb nog garantie en ze kunnen de clima-unit gewoon omwisselen met een andere Passat die daar nog te koop staat (zo hebben we ook de andere V71 stelmotor geprobeerd). Als ik tijd heb maar weer es terug.. Ik laat het wel weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om hier nog even verder op te gaan. Ik heb dezelfde symptomen. De waardes heb ik rijdend uitgelezen via de climatronic. Die volgen dezelfde trend als hierboven beschreven. Echter, de gemeten waarde van de fan (kanaal 10) loopt ook op. Dus blijkbaar gaat de klep dicht (tot ongeveer 209) waarbij de fan optoert.

Het optoeren is duidelijk te horen, of de klep daadwerkelijk versteld weet ik niet helemaal zeker. Ik heb echter het idee dat de klep als eerst versteld en dat de fan zich daarop aanpast. Dat is ook te merken tijdens het uitlezen. De waardes van de klep reageren duidelijk eerder dan het optoeren van de fan.

 

Maar de hamvraag blijft natuurlijk, waar aan de slag te gaan? Direct de schroevendraaier ter hand nemen, of zijn er toch nog andere tips en/of trucks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden