Ga naar inhoud
  • 0

Gasklephuis *katsjing*


Bouwe

Vraag

Kreeg een leuk telefoontje vanmiddag..... Vanmorgen mijn passat achtergelaten bij de garage. Sinds woensdagochtend start de auto moeilijk en als de passat wel rijdt maakt hij met enige regelmaat stationair 1400-1600 toeren. Fietsers kijken bij het stoplicht ook direct op met een vragend gezicht of ik haast heb ofzo. :lol:

 

Vrijdagochtend Wegenwacht er nog bij omdat ik hem helemaal niet meer aan de praat kreeg, passat verzoop in de benzine. Ontsteking gechecked door de beste wegenwachter maar dat was allemaal oké. Toen vroeg ie of ik gas kan bijgeven als ik start. Toen startte hij dus wel. Conclusie: stationairregelaar zal waarschijnlijk defect zijn of een stelmotor niet helemaal super meer. Garage belde vanmiddag op dat ze het gasklephuis hebben schoongemaakt maar als dat niet helpt moet er een nieuwe in a €687 en dan komen de kosten voor het inleren er nog overheen. :blink: Ik weet bijvoorbeeld bij de Volvo dat het gasklephuis (ETM) een onderdeel is dat heel moeilijk een autoleven lang meegaat, maar wat zijn de ervaringen met het gasklephuis bij Volkswagen? Voor een 10 jaar oude passat met 153.000KM vindt ik het toch vrij rap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

tja.. alles kan kapot gaan.. ook een gasklephuis en 10 jaar is niet eens zo gek hoor....

 

de kosten van het inleren zijn peanuts.. dat inleren gaat met de computer en duurt 10 sec.

Je kunt ook kijken naar een 2e hands gasklephuis..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, zelf ook al aan 2e hands gedacht Matthijs. Zolang het gasklephuis maar ook daadwerkelijk de oorzaak is. Probleem is helaas nog niet weg. Zat stationair op het ene moment rond de 1300 toeren en het andere moment wel rond de normale 950. En bij het loslaten van het gaspedaal wordt ik zo beetje door de voorruit getorpedeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Neem anders eens contact op met DM, hij zou als ie tijd heeft jouw gasklephuis wel even in de basisstand kunnen zetten als de electronica ervan nog niet defect is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nee, is geen probleem, kun je zo zelf doen:

 

Engine 01

Adaption 10

00 > do it > exit

Basic settings 04

waardeveld moet je even testen het kan zijn: 096 of 090 of 060, heb je het juiste veld dan zie je in het laatste vakje ADP Run en die moet veranderen naar ADP OK

 

daarna vag com afsluiten, sleutel uit contact, 10 sec wachten en starten maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nee dat komt wel goed. :lol: Vriendin moest vanmorgen even met de passat weg. Die belde onderweg op dat de versnellingspook nogal "heen en weer ging" toen ze, zo blijkt achteraf, 60 reed in zijn vijf. Doe ik wel vaker en geeft nooit problemen, maar nu vindt de auto het toch niet zo leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteravond bij DM langs geweest. Bedankt voor de service nog. :thumb: Op de groepen 098, 096, 060, 090 vond Vagcom niets wat leek op de waarden van het gasklephuis. Op het eind wel wat waarden gevonden die er op leken maar 100% zeker waren we daar niet over. Nu eerst een 2e hands gasklephuis op de kop tikken om dat hoge toerental er proberen eruit te krijgen. Twee foutcodes kwamen er uiteindelijk uit:

 

2 Faults Found:

01087 - Basic Setting Not Performed

27-00 - Implausible Signal

00525 - Oxygen Sensor (G39)

05-10 - Input Open - Intermittent

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het later die avond nog nagekeken en alle 557 types ECU hebben op block 098 de TBA (Throttle Body Adaptation). Deze hebben we zeker 2 keer gedaan op het eind maar dat gaf uiteindelijk geen resultaat. Eerst leek het goed maar even later ging het stationair toerental toch weer omhoog met af en toe een kort piekje. Zou idd eerst een 2de hands kopen en daarna verder kijken, ook met het af en toe moeilijke starten. Nadat de codes zijn gereset kwamen ze iig niet weer terug maar dat zegt nog niet zo veel. Het gaat trouwens om een 1.6 met motorcode AHL.

 

Ik weet nu ook het het zit met die label files van vag-com.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ik je gisteren al zei, best kans dat de benzinedruk niet vastgehouden kan worden zodat na een start na een tijdje stilstand eerst de benzinetoevoerleiding gevuld moet worden. Een dergelijke lekje kan zitten bij de injectoren, benzinedrukregelaar of terugslagklep bij de benzinepomp (da's minder). Aangezien je een sterke benzinelucht waarneemt zal die laatste minder voor de hand liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmiddag rekening van de garage bij de post, met uitgebreide omschrijving. Terugzetten naar basisstand is wel gebeurd dus. Maar het gasklephuis kan wel 'even' wachten, wil eerst het lastig starten en afslaan verhelpen. Is me inmiddels op een paar lastige plaatsen overkomen.

 

rekening.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de zekerheid vervangen maar hielp niks. :) Nu kan ik wel aan een 2e hands gasklephuis komen, zoek ik alleen iemand die hem erin kan zetten. Tegen betaling uiteraard. :wink: Hoorde ook nog van iemand dat de electronica van gasklephuizen ook kunnen worden gereviseerd ergens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch nog eens verder gekeken omdat ik toch ergens aantrekking van valse lucht vermoedde. De ontluchtingspijp is al eens door de garage gerepareerd zoals te zien is, maar zowel DM als ik konden geen luchtlekkage horen/voelen. Nu net voel ik duidelijk lucht weglopen als ik mijn hand er om heen hou.

 

valselucht.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb die ook al eens vervangen bij een ander forumlid.. dat dunne slangetje is helaas niet los te koop, wel met dat dikke deel eraan. Voordat je een gasklephuis vervangt zou ik eerst dit probleemding vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanavond met Bouwe de gasklep vervangen + de kapotte aanzuigbuis. Nou, dat was een leuk klusje want d'r zitten tot mijn verbazing 2 koelwaterslangen aan de gasklep en die zaten goed vast. Ik snap hier geen ene ruk van waarom dat koelwater door de gasklep loopt, maar goed, het hielp niks die andere klep. Weer het zelfde gedrag, toeren schieten omhoog en blijven staan tot wel 2000 toeren.

 

Kan nog zijn dat de koelwatersensor toch niet goed is maar dat kan niet die 2000 toeren tot gevolg hebben lijkt me nu. De LMM is ook losgekoppeld, zelfde gedrag. De gaskabel is er ook nog afgeweest, zelfde gedrag.

 

Als je de motor start en je blijft van het gaspedaal is er niks aan de hand, tik je het gas even aan dan is het gelijk misse boel. Dit laatste gebeurt ook met de gaskabel eraf en je geeft met de hand gas thv de gasklep.

 

Iemand nog een briljant idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden