Ga naar inhoud
  • 0

EGR dichtzetten bij alle types ??


romeo

Vraag

Ben sinds kort eigenaar van een standaard 130pk diesel, 5-bak en bouwjaar 2004. Inderdaad veel gelezen over het dichtzetten met plaatjes danwel softwarematig.

 

Ook gelezen dat bij de "nieuwere " diesels dit soms tot problemen leidt. Wordt hiermee de 2.0 tdi bedoeld?

 

Verwacht iemand problemen bij mijn motor cq. bouwjaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn 3BG van 2004 (130 pk) gaf wel een storingsmelding, de software moet dus worden aangepast (helaas).

Heb het toen weer terug laten plaatsen.

 

Maar aangezien mijn 3BG getuned is door ABT (via Pon) is er een risico dat er een key-print in zit, of dat het terugschrijven van de software de ECU doet "hangen" (naar wat ik heb begrepen).

 

Ben nog steeds op zoek naar een goede oplossing...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wegens het af en toe schokken van mijn passat (model 2008) heeft de vw garage (onder garantie) een EGR plaatje geplaatst met een gaatje er in (van 8mm dacht ik, je kan het hier wel ergens vinden op het forum). Ik moet zeggen dat dit het probleem niet alleen oploste, de wagen reed ook stukken beter. Het gaatje zorgt ervoor dat je boordcomputer niet begint te klagen trouwens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hallo ff voorstellen

 

harwin passat 2001

 

mijn vraag is wat zijn nou presies de voordelen van het dicht maken van egr klep

mijn passat gebruikt redelijk wat olie is het dan nog wel een goed idee om dat te doen

 

 

vrgr

harwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het topic stond al wat stof te vangen, maar ik heb ondertussen de EGR er tussen uit, dus wel (permanente) motorstoring.

 

Als je zoekt op EGR vindt je vele meningen, visies, etc.

 

Wat bij mij de doorslag geeft, al dan niet gebaseerd op meningen van anderen (electronica etc is mijn "ding", dus motor en verbranding dus wat minder) is het feit dat uitlaatgassen niet terug gevoerd worden naar de motor, het gaat de uitlaat uit, waar het m.i. thuishoort.

Bij EGR wordt een deel van de uitlaatgassen hergebruikt, maar dat schijnt nadelige invloed te hebben op de verbranding (probeer maar eens adem te halen uit je eigen uitgeblazen zuurstof) en deels ook roetvorming in de hand werkt.

 

Zover ik het begrepen heb, heeft de EGR geen invloed (voordelig of nadeling) op je olie-gebruik.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/EGR

 

Ik zou je willen adviseren eerst het olie-verbruiksprobleem op te lossen voordat je andere (motorische) aanpassingen doet.

Iets olie gebruik kan normaal zijn (in mijn geval gebruik ik vrijwel geen olie, en toch rij ik stevig, af en toe) maar kan ook duiden op een ander mogelijk probleem of een probleem wat een groter probleem kan worden, als je niet oppast.

 

En omdat ik een roetfilter geplaatst heb, heb ik besloten de EGR volledig weg te halen (en te leven met motorstoringsmelding) om zo hopelijk wat langer nut te hebben van het roetfilter.

 

Maar ja, het bovenstaande is mijn mening, ik ben zeker geen expert!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu heb ik nog even een vraag. Ik heb eerst de EGR softwarematig dicht gezet voor 85%. Kortgeleden heb ik de EGR ook dicht gezet met een plaatje. Is het nu nog nodig om de softwarematige dichtzetting van 85% terug te zetten naar zijn originele waarden? Ik heb hier eigenlijk nog nooit iets over gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden