Ga naar inhoud
  • 0

Verdamper schoonmaken


Raco

Vraag

Dag allemaal,

 

Ik moet zeggen dat ik regelmatig op dit formum snuffel voor de vele goede tips en info, maar nu kon ik het niet vinden , dus dan toch maar zelf een topic aanboren :) .

 

Ik rijd een passat variant TDI 3bg en verdenk de airco verdamper van het produceren van een muf luchtje en zag al wat topics daar over (airco cleaner spuitbussen e.d.). Zelf prefereer ik eigenlijk om 'm goed schoon te maken i.p.v. alleen een spuitbus in leeg te spuiten en daarmee de beestje vaarwel te zeggen :lol: . Ik ben niet vies van een stevig klusje, maar vroeg me wel af of of dit te doen is en of er misschien tips en/of tekeningen zijn het bereiken van de verdamper :book: , want ik vrees dat het kachelhuis er daarvoor uit moet. Heeft iemand hier al ervaring mee of kan mij helpen aan tips hoe bij de verdamper te komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dan moet je volgens mij aan de "dashboard sloop"....................

Je kunt ook een gat boren in het luchtkanaal naar de verdamper toe, dan flink met zo een "germkiller" rechtstreeks op de verdamper hozen. Dat geeft het beste effect. Daarna het gaatje weer dichtplakken met een stuk tape, kan je het een jaar later weer doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dan moet je volgens mij aan de "dashboard sloop"....................

Je kunt ook een gat boren in het luchtkanaal naar de verdamper toe, dan flink met zo een "germkiller" rechtstreeks op de verdamper hozen. Dat geeft het beste effect. Daarna het gaatje weer dichtplakken met een stuk tape, kan je het een jaar later weer doen.

 

Sorry hoor maar dees slaat nergens op, breng deze mensen niet op een verkeerd spoor door te zeggen !! dat ze een gat moeten boren in het luchtkanaal naar de verdamper toe.!!!dat is nergens voor nodig.

Voor hetzelfde geld boren ze in 1 van de leidingen van het airco systeem..

De verdere uitleg trekt ook op niks..

 

Het stinken van de airco wordt op het 1ste geval zelf geconstrueerd door verkeerd gebruik van de airco?

De verdamper is een bron van samen komst voor bacteriën,schimmels, en consorten.

Het uitwendig reinigen van verdampers kan nagenoeg alleen geschieden via ultrasoon reiniging, en zal 1 keer per jaar toegepast moeten worden.

Met spuitbus of flesjes is voor korte duur, of men moet de interieur filter korststondig per seizoen behandelen met etherische oliën, maar deze vernietigen niet de bron.

 

Dus als je altijd de airco laat aan staan? zonder je te verdiepen in de werking en gevolgen ervan zul je moeten leven met een stinkende airco.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om dit te voorkomen moet je altijd even je verdamper 'droog blazen' na gebruik, i.e. 2-3 minuten voor aankomst airco uit and blower max

 

Rij hier op Cyprus al 16 jaar auto's met airco en nooit een probleem gehad met vreemde luchtjes.....daaintegen auto van mn vrouw heeft hetzelfde probleem met een muffe lucht...haar airco staat altijd aan en aan/uit schakelaar wordt (bijna) nooit gebruikt......

 

PS: AC nog lekker gebruikt vandaag, graadje of 26 hier enne winterbanden hebben we nog nooit van gehoord...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dan moet je volgens mij aan de "dashboard sloop"....................

Je kunt ook een gat boren in het luchtkanaal naar de verdamper toe, dan flink met zo een "germkiller" rechtstreeks op de verdamper hozen. Dat geeft het beste effect. Daarna het gaatje weer dichtplakken met een stuk tape, kan je het een jaar later weer doen.

 

Sorry hoor maar dees slaat nergens op, breng deze mensen niet op een verkeerd spoor door te zeggen !! dat ze een gat moeten boren in het luchtkanaal naar de verdamper toe.!!!dat is nergens voor nodig.

Voor hetzelfde geld boren ze in 1 van de leidingen van het airco systeem..

De verdere uitleg trekt ook op niks..

 

Het stinken van de airco wordt op het 1ste geval zelf geconstrueerd door verkeerd gebruik van de airco?

De verdamper is een bron van samen komst voor bacteriën,schimmels, en consorten.

Het uitwendig reinigen van verdampers kan nagenoeg alleen geschieden via ultrasoon reiniging, en zal 1 keer per jaar toegepast moeten worden.

Met spuitbus of flesjes is voor korte duur, of men moet de interieur filter korststondig per seizoen behandelen met etherische oliën, maar deze vernietigen niet de bron.

 

Dus als je altijd de airco laat aan staan? zonder je te verdiepen in de werking en gevolgen ervan zul je moeten leven met een stinkende airco.

 

Wel, kom dan maar met de goede adviezen..........verdamper ultrasoon reinigen? moet ie er wel uit neem ik aan.

Dus elk jaar je dash slopen, systeem leeg, weer vullen, etc. ook niet erg praktisch maar kostbaar.

Dat van dat gaatje boren heb ik niet van m'n zelf, lees nog wel eens wat.

Die spuitbussen worden meestal geleegd in de aanzuigmond van het ventilatie systeem, airco uit in econ stand, fan voluit.

Die dampen paseren dan ook je ventilatie motor die dit meestal niet kan waarderen lagertechnisch gezien, vandaar de tip een gaatje te boren in de aanzuigslang na de ventilatie motor om een beter effect van je spuitbus te bewerkstelligen.

Je moet dan wel doof, stom, blind en 5 linkerhanden hebben om in je leidingen te boren............

 

Allen peter cy komt met een nuttige opmerking waar je wat aan hebt.

 

We zijn niet allemaal iwab's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

[attachment=0]vervuildeverdamper.jpg[/attachment]@Notro68,

 

Wat Peter Cy vermelde, heb ik al weet ik hoeveel keren vermeld, en is het niet nodig om nog ééns te gaan vermelden.

IWAB, das een goeie maar je vergeet dat dit wel mijn beroep is.

 

Deze IWAB zal dan maar jouw vermelding gaan corrigeren, blijkt dat je niet weet wat het is, inhoud en de werking ervan.

Op de 1ste plaats hoeft het systeem niet leeg gehaald te worden, het dash te slopen om de verdamper te verwijderen!! deze blijft zitten waar die zit.

kostbaar is het ook niet.

De verdamper is een bron voor bacteriën, schimmels, pollen en andere micro-organismen.

De omgeving is vochtig, en blijft vochtig, het interieurfilter dient ervoor om de meest voorkomende stofdeeltjes e.d tegen te houden groter dan 5micron.

Ik heb dikwijls gezegd dat het verkeerd is om de airco aan te laten staan met duidelijke uitleg (lees mijn topics) daar is nu ook een thread van wel of geen airco in de winter.

 

Wat is ultrasoon.

Dat is een apparaat met een ronde plaat dat op een zeer hoge frequentie (ultrasoon) trilt.

Het produkt dat gebruikt wordt voor te desinfecteren komt in contact met de ronde plaat.

Deze zorgt ervoor dat de druppel een grootte krijgt van 1 micron, ik had al eerder vermeld dat de interieur filter een doorlaat heeft van 5 micron.

Op de manier van werking van het toestel vindt verneveling plaats op ingestelde temperatuur, de verneveling is zo klein dat ook de kachelradiateur behandeld wordt.

Het toestel slaat automatisch af als de behandeling is afgerond, het kachelsysteem inclusief de verdamper is voor één jaar bacterie vrij.

Spuitbussen en flesjes hebben deze werking niet, omdat ze de verdamperbodem en bron niet kunnen bereiken.

Bij sterk vervuilde verdampers werkt ultrasoon reinigen niet meer, en zal tot demontage overgegaan moeten worden.

De foto laat een duidelijk bewijs zien van nalatigheid in onderhoud, en de klant liet ook de airco ALTIJD aan staan.

Dit was voor mij een helse klus maar voor de klant een gepeperde rekening die voor hem erg kostbaar was.

Die niet luisteren wil....zal later de tol ervoor betalen.

 

Dus voordat je met Iwab begint te smijten, verdiep je in de materie, werking, en lees mijn topics.

Ik kan Iwab ook omzetten naar Iwen, IK WEET ER NIETS VAN..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik snap dat je zo veel mogelijk condens op de verdamper tegen moet gaan en dat het continue aan laten staan van de airco nu niet echt bevorderlijk is, maar daar had de vorige eigenaar geen boodschap aan :( .......daarmee is het natuurlijk ook niet minder muf nu.

 

TheoStek, sorry, dan berijp ik deze manier van ultrasoon reinigen niet. Waar ik het van ken; dan moet het hele te reinigen voorwerp in een vloeistof bad, ik denk dat daarom notri68 aangaf dat de verdamper er uit moest. Maar als ik het verhaal goed begrijp dan kan je de verdamper in-place reinigen? Dan lijkt mij dan dat ik het zaakje ook zo kan openwerken (zonder het systeem leeg te (laten) maken) en eens kan gluren of mijn verdamper er net zo uit ziet als op dat plaatje.....'k hoop het niet :shock: Mocht dan het inderdaad toe zijn aan een goede schoonmaakbeurt dan kan ik daar voor op pad.

 

Even nog terzijde, maar als er dan misschien dan toch een gaatje moet worden gemaakt, dan is een borgring om het boortje natuurlijk een makkelijke manier om niet door te schieten in je leiding of in/tussen je verdamper lamellen.

 

Hoe dan ook, al het goede advies meegenomen, weet ik nog niet of en hoe ik makkelijk ik bij de verdamper kan zonder zelf het wiel opnieuw uit te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

idd Raco het ultrasoon apparaat wordt in de auto geplaatst, en werkt via verneveling.

De foto van de verdamper is afkomstig uit een Grand Cherokee Jeep, om deze te de-monteren is 30 min werk.

Maar voordat gedemonteerd kan worden moet héél het dashboard uit gebouwd worden.

 

Hoe je het keert of draait dit is bij alle auto's hetzelfde dat het dashboard uitgebouwd moet worden om bij de verdamper te komen.

 

De enigste manier is dmv endoscopie om bij de verdamper te komen en te inspecteren, als bij jou in de buurt 1 van de betere aircospecialisten is gevestigd, dan zou hij misschien in het bezit kunnen zijn van een endoscoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou dan ga ik toch maar eens op zoek naar een airco specialist, in ieder geval voor een check-up of het systeem nog voldoende gevuld is. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden hoe het dashboard uit te bouwen, maar ik neem aan dat dat wel ergens op het forum te vinden is. Of iemand kan mij misschien een directe URL sturen :lol: .

 

Bedankt voor de adviezen!

 

Groeten,

Raco

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ff nagedacht...........dus dat apparaat wordt in de auto geplaatst en staat dan dmv ultrasoon te vernevelen.

Nu zuivert het interieur filter de aangezogen buitenlucht, dus ik zie het verband niet dat die reinigsdeeltjes zogezegt kleiner moeten zijn dan 5 micron, terwijl dat zelfde interieur filter buiten de reinigings loop blijft.

Die vernevelaar staat tenslotte in de auto en het airco systeem op econ en recirculeren neem ik aan.

 

Als je een reinigings spuitbus gebruikt kun je die ook leegspuiten in het aanzuig traject van het recirculatie kanaal btw, zo werkt dan "professionele" systeem ook.

 

Als je dmv endoscopie naar de verdamper willen gluren, hoe komen ze daar dan bij?

Gaatje boren in het aanvoerkanaal? :mrgreen:

 

Als je verdamper er uitziet als op de foto dan heeft die beste man geen interieurfilter gebruikt, de deeltjes die je daar op ziet zitten vallen ver buiten de 5 micron range...... :wink: ,zo zal die verdamper van jou er wel niet uit zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je snapt er duidelijk niets van.

Voor de duidelijkheid weet ik hoe het wel werkt, functioneerd en hoe het systeem te bedienen of te activeren.

Nee het systeem staat niet op econ of recyclen, derhalve als het systeem op econ staat wordt de airco uitgeschakelt.

 

Lees mijn vermelding dat spuitbussen deze werking niet hebben!

 

Alles wat kleiner is dan 5 micron passeert het filter, tuurlijk want anders gaan die verdomde dingen niet stinken.

Dus zal het systeem moeten werken op kleiner dan 5 micron, wat tegen de verdamper plakt!! is dat nu zo moeilijk te begrijpen.

 

Als je dmv endoscopie naar de verdamper willen gluren, hoe komen ze daar dan bij?

Gaatje boren in het aanvoerkanaal?

 

Nee beste man dit gaat op andere manieren en toepassingen, geen enkele klant die eraan wilt denken geloven dat ik zomaar in het het lucht kanaal ga boren.

Voor jouw een vraag? voor mij een weet, de how to methode

 

Als je verdamper er uitziet als op de foto dan heeft die beste man geen interieurfilter gebruikt, de deeltjes die je daar op ziet zitten vallen ver buiten de 5 micron range

 

Niet ieder auto die is voorzien van airco heeft een interieurfilter.

 

Zo zal die verdamper van jou er wel niet uit zien.

Nee die ziet er ook niet zo uit idd, want voordat ik mijn auto heb gekocht is de airco onderworpen en gekontroleerd door een pro, tevens behandeld, bekeken en verzorgd volgens maatstaven.

Dat laat niets te wensen over, mijn airco krijgt dezelfde behandeling als niemand anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Theo, no ofence, snap best dat jij een airco specialist bent maar om nu zo betweterig te reageren of we een stel kleine kleutertjes of debiel zijn................

 

Quote Theostek:

idd Raco het ultrasoon apparaat wordt in de auto geplaatst, en werkt via verneveling.

 

Quote Nitro68:

dus dat apparaat wordt in de auto geplaatst en staat dan dmv ultrasoon te vernevelen.

Nu zuivert het interieur filter de aangezogen buitenlucht, dus ik zie het verband niet dat die reinigsdeeltjes zogezegt kleiner moeten zijn dan 5 micron, terwijl dat zelfde interieur filter buiten de reinigings loop blijft.

Die vernevelaar staat tenslotte in de auto en het airco systeem op econ en recirculeren neem ik aan.

 

En dan geef je een antwoord: Je snapt er duidelijk niets van.

 

Nee, de rest waarscheinlijk ook niet..............

 

Waar zit dat interieurfilter van jou dan??

Zover ik weet zit die meestal onder de paravaan, net voor het schutbord onder de motorkap.

Filtert dus de lucht voordat het de auto ingezogen wordt.

Als je dat apparaat van jou nu in de auto plaatst zoals je zegt, doet dat interieur filter toch helemaal niet mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He Nitro68, die redenering(en) kan ik wel inkomen, voor mij is het nu ook niet helemaal duidelijk meer. Wat ik van ultrasoon reinigen weet is dat het geluid de vloeistof deeltjes in beweging brengt die dan de vuildeeltjes los maken. Maar ik kende het alleen van een vloeistof bad. Ik kan me er iets bij voorstellen dat het met waterdamp/nevel ook werkt als je die maar goed in trilling kan brengen, waarschijnlijk minder effectief, maar dan hoef je inderdaad niet de boel uit te bouwen :D .

 

In ieder geval ga ik niet meteen het hele dashboard eraf halen zoals bij die Golf, ik weet nu niet eens zeker of er wel iets met de verdamper is! Ik dacht een beetje naïef dat ik met een uurtje of wat wel erbij zou kunnen komen :embarassed: (bedankt Theo voor de info! dat is me nu wel duidelijk) Bovendien is het nu veel te koud om een hele dag me hiermee te vermaken. Misschien dat ik dat idee met dat gaatje boren nog wel ga uitvoeren ook, ik neem even aan dat je onder het dashboardkastje wel in de buurt kan komen? Naar binnen gluren kan ik dan ook want ik heb een endoscoop :) en wellicht zie ik dan de onderkant van de verdamper waar naar mijn idee ook de flora en fauna zou moeten zitten (condens water zakt immers en zal wel onder aan de verdamper blijven bungelen).

 

Je geeft aan dat het "professionele" spul ook in het inlaat kanaal wordt gespoten, waarom wordt het doe-het-zelf-spul dan (altijd?) achter het interieur filter ingespoten met het risico dat je de ventilator lagers besmeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zover ik Theo z'n verhaal interpreteer is dat er een "apparaat" in de auto wordt geplaatst........welke dmv ultrasoon geluid vloeistof verneveld die die nevel dan door het ventilatie systeem langs de verdamper en kachelradiator geleid wordt.

Ventilatie systeem moet dan "aan" staan en op recirculeren, anders komt die nevel never nooit niet bij de verdamper etc.

 

Wat het interieur filter er dan mee te doen heeft die deeltjes van 5 micron en kleiner doorlaat snap ik dan niet, want dat doet dan helemaal niet mee..........Al zouden die deeltjes groter zijn dan 1 micron, als deze in de auto gegenereerd worden dan komen die alsnog bij de verdamper etc.

 

Maar ja, na de vakundige uitleg ben ik blijkbaar zo debiel dat ik het niet begrijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Neem een volvo V40 bjr 2000 die heeft de interieurfilter IN de auto zitten, de V40 van '99 heeft er geen.

Fiat Bravo/Brava wel/niet of apart te bestellen.

 

Het apparaat wat ik gebruik doet ALLES zelf, de airco installatie, aanjager, verwarming, recycle knop en de rest wat samen hangt staat op uit.

Ramen en deuren dicht.

Auto's die de interieurfilter binnen hebben kunnen blijven zitten.

 

Heb je een verdamper ééns goed bekeken hoe die is opgebouwd? de filter houdt deeltjes tegen tot 5 micron, enz, enz. Wanneer de verdamper vervuilt is (bodem) zitten er deeltjes kleiner dan 5 micron op de verdamper op elkaar gepropt. (uitgezonder die geen filter hebben)

Om het chemisch reinigen goed te laten verlopen en het desinfecteren, worden druppels gevormd van 1 micron dmv verneveling de auto in geblazen.

 

Zie het maar als een stoombad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

TheoStek: Het lijkt me nu wat logischer dat het dan noodzakelijk moet zijn om met kleine nevel druppels schoon te maken omdat er bij sommige auto's dan wel een filter in de schoonmaak loop kan zitten......maar die zou je er dan toch uit willen halen en weg mieteren? Dan zit deze niet meer in de loop en plaats je gewoon een nieuwe, ik neem aan dat je niet per definitie het schoonmaak filter wilt reinigen. Begrijp me goed, ik weet dat jij een airco-specialist bent en ik doe hier geen afbreuk aan je kennis en ervaring, maar ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het dan zo zit/werkt en waarom. :?:

 

US met frequentie van 3 MHz? waar moet ik aan denken

 

Jee13, 3MHz lijkt mij aan de hoge kant. Hoe hoger de frequentie hoe moeilijker het is om energie d.m.v. geluidsgolven (lees luchttrillingen) over te brengen op de waterdamp moleculen, want die moeten uiteindelijk gaan trillen en de vuildeeltjes eraf 'rammen'. Ik weet het niet zeker, maar het zal meer in de orde grootte 40kHz tot 100kHz liggen, in ieder geval veilig boven de gehoorgrens van 20kHz, maar wel zo 'laag' mogelijk vanwege energieoverdracht.

 

Je geeft aan dat het "professionele" spul ook in het inlaat kanaal wordt gespoten, waarom wordt het doe-het-zelf-spul dan (altijd?) achter het interieur filter ingespoten met het risico dat je de ventilator lagers besmeurt.

 

Weet iemand dan hoe dit zit of heeft het gezien/gedaan (TheoStek?) want dan is het misschien wel beter om dat spul net als bij "professioneel" schoonmaak spul in het aanzuig traject van het recirculatie kanaal te spuiten? (zie by Nitro68 on 27-11-2008 09:58:46)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met deze methode wordt niet de verdamper in trilling gebracht maar wordt het ultrasoon alleen gebruikt om druppels van 1 micron te genereren. (zover ik het begrepen heb)

Met een hoop druppels van 1 micron creer je zeg maar een "mist wolk" die dan langs de verdamper geleid wordt en de bacterieen en schimmels omzeep helpen.

En wat jij zegt mbt tot het binnen filter, die zou ik er ook uithalen en na de behandeling een verse erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had ik het de 1ste keer uitgebreider uitgelegd dan door het beknopt te houden. :wink: blijkbaar is er toch meer interesse in de werking ervan.

Dan zal ik het stoombad maar meteen toe lichten, en moet ik even de handleiding (engels) lezen en voorzichtig omzetten naar nederlands.

Bij de geluidssterkte, ontstaat er een negatieve druk in het gebied van verspreiding, die de chemische vloeistof "breekt" waardoor er druppels ontstaan.

De druppels komen vervolgens in een compressie van de geluidsgolf terecht, de plaate begint onder invloed van de positieve druk te trillen. De drupples zullen uiteindelijk een inwaarts gerichte ontploffing krijgen.

 

De frequenties dat het apparaat gebruikt zijn er twee een highlevel en low level.

Hihg level 150 Khz, low level 50 khz.

 

Om een goede en effectieve behandeling te behalen

keuze van frequentie;

- factor tijd;

- factor temperatuur;

- reinigingsmiddel;

 

Idd Raco en zoals ook Nitro zegt kan het beste een vervuilde filter verwijderd worden en plaats je een nieuwe.

Maar er zijn mensen (klanten) die zelf al een nieuwe filter geplaatst hebben, en laat ik de filter zitten.

 

Weet iemand dan hoe dit zit of heeft het gezien/gedaan (TheoStek?) want dan is het misschien wel beter om dat spul net als bij "professioneel" schoonmaak spul in het aanzuig traject van het recirculatie kanaal te spuiten?

 

Raco er zijn verschillende produkten op de markt en hebben allemaal een verschillende werking en of handleiding.

Produkt X zegt recht streeks in het midden rooster te spuiten, Y daar tegenover zegt filter wegnemen en in het aanzuigkanaal te spuiten enz.

Weer een ander zegt filter weg, ventilatie, recyle knop, airco aan, en spuitbuis gedrurende 10 sec naar het luchtkanaal in spuiten, 10 sec wachten, en weer herhalen totdat de spuitbus leeg is.

Meestal is de behandeling iets van 2, 3 minuten.

 

Mijn toestel 15 tot 30 minuten, in deze tijd dringt de nevel door tot diep in alle poriën kieren en gaten, van de verdamper/interieur en heeft een desinfecterende werking.

Nare geuren worden allemaal weg genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden