Ga naar inhoud

Raco

Members
  • Aantal items

    11
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over Raco

  • Verjaardag 18-07-1972

Profile Information

  • Plaats
    Eindhoven

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Raco's Achievements

0

Community reputatie

  1. Raco

    KVS drama

    Het is een 1.8L 130pk. En ik ga inderdaad de hele reparatie maar naar voren halen want dit is ook geen doen zo. Maar even dat terzijde, natuurlijk geeft VW aan dat er geen andere KVS in mag en je gaat natuurlijk ook geen risico nemen. Maar ik vraag me echt af hoe serieus het nu is. Puur voor de discussie: * Volgens handboek: G12 (antivries op glycolbasis met anticorrosiemiddel, resp toevoeging TL-VW 774) * Er mag volgens zeggen ook G12+ in (voor zover ik kon nagaan hetzelfde als G12, maar dan met de toevoeging TL-VW 774G) * Een originele fles G12 plus plus die ik heb: Is op basis van monoethyleenglycol met toevoeging TL-VW 774G * Een 'willekeurige' kan KVS die ik nog had staan van een andere auto: Is ook op basis van monoethyleenglycol en vermeld: "beschermt metaal en alu tegen corrosie". Welke exacte additieven in zitten wordt niet vermeld. * De kan KVS die ik dus laatst voor de nood had gehaald bij de BP: Ook op basis van monoethyleenglycol met "additieven tegen corrosie" Dus als het probleem in de basis zit dan is er dus meestal geen probleem. Zie ook http://www.gerritspeek.nl/vag_koelvloeistof.html. Het lijkt mij zo dat VW dit gewoon grotendeels als marktbescherming doet. Maar ja, wie gaat dat risico nu nemen he. Heeft er nog iemand ervaring met die lekkage-plek achter op de motor?
  2. Raco

    KVS drama

    2 maanden geleden bij een beurt is geconstateerd dat de radiator links voor een beetje lek is. Het advies was om dit uit te stellen tot ook de distributieriem kon worden vervangen (nog zo'n 10000 km). Een paar dagen geleden onderweg ineens 'STOP' op het dashboard en was het KVS niveau niet te zien zo laag. Bij een tankstation uit nood moeten bijvullen, maar natuurlijk niet met G12, maar ja iets beter dan niets. Nu blijkt de lekkage ineens groot; (geschat) na 200km weer een liter of 2 KVS kwijt is. Vandaag maar eens even wezen snuffelen, echt heel nat is het nergens, ook niet onder de radiator voor zover dat te zien is. Maar ik zie een aardige afzet aan de achterkant van het motorblok, zie foto (vlak bij de G62 sensor). Nu niet echt de meest handige locatie om een reparatie uit te voeren, maar heb in ieder geval de pakking aansluiting nog voorzichtig aangedraaid (de moeren op de foto) in de kleine hoop dat de lekkage te overzien is tot de D-riem ook kan. Nu heb ik een aantal vragen en hoop dat hier ervaring mee is. 1) Hoe lang voordat het kwaad kan dat er een mix van KVS in het systeem zit? 2) Komt deze lekkageplek achter de motor vaker voor en wat lekt er dan precies? Dat is lastig te zien op de foto. Is alleen de pakking of wordt het een behoorlijke uitbouwklus en moet er meer vervangen worden?
  3. Ik de comfort module gevonden.......inderdaad onder de vloerbedekking van de bestuurders kant. Maaarrruuuuuh het was gewoon een zekering nummer 14 (het wordt aangegeven dat deze voor CPV en ramen is) nu werkt alles weer.
  4. Dag mensen, bedankt al voor de reactie. Ik ben nog druk bezig met zoeken omdat ik hoop het te kunnen vinden (en niet b.v. de comfort module de geest heeft gegeven). Ik heb helaas geen VAG-COM, maar als het vandaag niet gaat lukken dan zal ik inderdaad maar eens contact opnemen met een van die mensen. Het lijkt me sterk dat het een zekering is, maar ik ga ze eens allemaal nalopen. Waar zit die comfort module trouwens?
  5. Hallo mensen, ik rijd een passat variant TDI 3bg en na het uitbouwen van de oude autoradio + handsfree set doet de comfort electronica het niet meer. Wat er niet meer werkt: * CPV van buiten (CPV vanuit binnen knopje op de deur werkt wel) * Electrische ramen * Intrieurverlichting. * tankdop ontgrendelen......dat wordt lastig tanken * kofferbak kan ik alleen handmatig met de sleutel openen. * Spiegels verstellen * De boardcomputer is gereset, brandstof verbruik e.d. staat op ------ De handsfree set zat met de 12V aansluiting op een schroef waar ook nog een andere dikke kabel op zat. Nu heb ik tijdens het uitbouwen geprobeerd dit los te maken terwijl de andere kabel nog contact zou maken (omdat dan niet wat zaken ge-reset zouden worden). Nu is dat misschien niet gelukt, maar zou dit de comfort module over de fles helpen? Ik zie dat er wat topics lijken op dit probleem met water in de comfort module. Maar bij mij was het niet nat onder de accu en ook is het probleem tijdens het uitbouwen ontstaan. Ik dacht misschien de comfort module te resetten door de accu 4 minuten los te maken, maar dat helpt ook niet. Weet iemand of dit probleem inderdaad aan de comfort module ligt en of je deze module kan resetten
  6. Raco

    Verdamper schoonmaken

    TheoStek: Het lijkt me nu wat logischer dat het dan noodzakelijk moet zijn om met kleine nevel druppels schoon te maken omdat er bij sommige auto's dan wel een filter in de schoonmaak loop kan zitten......maar die zou je er dan toch uit willen halen en weg mieteren? Dan zit deze niet meer in de loop en plaats je gewoon een nieuwe, ik neem aan dat je niet per definitie het schoonmaak filter wilt reinigen. Begrijp me goed, ik weet dat jij een airco-specialist bent en ik doe hier geen afbreuk aan je kennis en ervaring, maar ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het dan zo zit/werkt en waarom. Jee13, 3MHz lijkt mij aan de hoge kant. Hoe hoger de frequentie hoe moeilijker het is om energie d.m.v. geluidsgolven (lees luchttrillingen) over te brengen op de waterdamp moleculen, want die moeten uiteindelijk gaan trillen en de vuildeeltjes eraf 'rammen'. Ik weet het niet zeker, maar het zal meer in de orde grootte 40kHz tot 100kHz liggen, in ieder geval veilig boven de gehoorgrens van 20kHz, maar wel zo 'laag' mogelijk vanwege energieoverdracht. Weet iemand dan hoe dit zit of heeft het gezien/gedaan (TheoStek?) want dan is het misschien wel beter om dat spul net als bij "professioneel" schoonmaak spul in het aanzuig traject van het recirculatie kanaal te spuiten? (zie by Nitro68 on 27-11-2008 09:58:46)
  7. Raco

    Verdamper schoonmaken

    He Nitro68, die redenering(en) kan ik wel inkomen, voor mij is het nu ook niet helemaal duidelijk meer. Wat ik van ultrasoon reinigen weet is dat het geluid de vloeistof deeltjes in beweging brengt die dan de vuildeeltjes los maken. Maar ik kende het alleen van een vloeistof bad. Ik kan me er iets bij voorstellen dat het met waterdamp/nevel ook werkt als je die maar goed in trilling kan brengen, waarschijnlijk minder effectief, maar dan hoef je inderdaad niet de boel uit te bouwen . In ieder geval ga ik niet meteen het hele dashboard eraf halen zoals bij die Golf, ik weet nu niet eens zeker of er wel iets met de verdamper is! Ik dacht een beetje naïef dat ik met een uurtje of wat wel erbij zou kunnen komen (bedankt Theo voor de info! dat is me nu wel duidelijk) Bovendien is het nu veel te koud om een hele dag me hiermee te vermaken. Misschien dat ik dat idee met dat gaatje boren nog wel ga uitvoeren ook, ik neem even aan dat je onder het dashboardkastje wel in de buurt kan komen? Naar binnen gluren kan ik dan ook want ik heb een endoscoop en wellicht zie ik dan de onderkant van de verdamper waar naar mijn idee ook de flora en fauna zou moeten zitten (condens water zakt immers en zal wel onder aan de verdamper blijven bungelen). Je geeft aan dat het "professionele" spul ook in het inlaat kanaal wordt gespoten, waarom wordt het doe-het-zelf-spul dan (altijd?) achter het interieur filter ingespoten met het risico dat je de ventilator lagers besmeurt.
  8. Raco

    Verdamper schoonmaken

    Nou dan ga ik toch maar eens op zoek naar een airco specialist, in ieder geval voor een check-up of het systeem nog voldoende gevuld is. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden hoe het dashboard uit te bouwen, maar ik neem aan dat dat wel ergens op het forum te vinden is. Of iemand kan mij misschien een directe URL sturen . Bedankt voor de adviezen! Groeten, Raco
  9. Raco

    Verdamper schoonmaken

    ik snap dat je zo veel mogelijk condens op de verdamper tegen moet gaan en dat het continue aan laten staan van de airco nu niet echt bevorderlijk is, maar daar had de vorige eigenaar geen boodschap aan .......daarmee is het natuurlijk ook niet minder muf nu. TheoStek, sorry, dan berijp ik deze manier van ultrasoon reinigen niet. Waar ik het van ken; dan moet het hele te reinigen voorwerp in een vloeistof bad, ik denk dat daarom notri68 aangaf dat de verdamper er uit moest. Maar als ik het verhaal goed begrijp dan kan je de verdamper in-place reinigen? Dan lijkt mij dan dat ik het zaakje ook zo kan openwerken (zonder het systeem leeg te (laten) maken) en eens kan gluren of mijn verdamper er net zo uit ziet als op dat plaatje.....'k hoop het niet Mocht dan het inderdaad toe zijn aan een goede schoonmaakbeurt dan kan ik daar voor op pad. Even nog terzijde, maar als er dan misschien dan toch een gaatje moet worden gemaakt, dan is een borgring om het boortje natuurlijk een makkelijke manier om niet door te schieten in je leiding of in/tussen je verdamper lamellen. Hoe dan ook, al het goede advies meegenomen, weet ik nog niet of en hoe ik makkelijk ik bij de verdamper kan zonder zelf het wiel opnieuw uit te vinden.
  10. Raco

    Verdamper schoonmaken

    Dag allemaal, Ik moet zeggen dat ik regelmatig op dit formum snuffel voor de vele goede tips en info, maar nu kon ik het niet vinden , dus dan toch maar zelf een topic aanboren . Ik rijd een passat variant TDI 3bg en verdenk de airco verdamper van het produceren van een muf luchtje en zag al wat topics daar over (airco cleaner spuitbussen e.d.). Zelf prefereer ik eigenlijk om 'm goed schoon te maken i.p.v. alleen een spuitbus in leeg te spuiten en daarmee de beestje vaarwel te zeggen . Ik ben niet vies van een stevig klusje, maar vroeg me wel af of of dit te doen is en of er misschien tips en/of tekeningen zijn het bereiken van de verdamper , want ik vrees dat het kachelhuis er daarvoor uit moet. Heeft iemand hier al ervaring mee of kan mij helpen aan tips hoe bij de verdamper te komen?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden