Ga naar inhoud
  • 0

Ambient verlichting op achterbank bij 3C gereed.


Robertje

Vraag

Het plan is om de achterste hemelverlichting te voorzien van ambient ledverlichting.

 

Het lijkt mij het makkelijkst om via de voorste ambient ledverlichting af te takken.

En daarna de draden tussen dak en hemel te friemelen c.q. te hengelen.

De voorste verlichtingsunit lijkt wel heel erg goed vast te zitten. :?

 

Weet iemand hoe ik deze met goed fatsoen kan demonteren?

Of wellicht heeft iemand een slimmer idee om de achterste ambient ledverlichting te realiseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ha ha ik weet um;

Voor de lampjes enachter de roostertjes kun je een klepje naar beneden klikken. Vervolgens de schroeven losdraaien en dan verder demonteren en kijken wat je verder nog los kan halen. Brillenkoker kun je zo ook los halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Hans.

 

Inderdaad een draaiklepje, met platte schroevendraaier voorzichtig bij nr. 1 op foto

Hierna met platte schroevendraaier bij nr. 2 voorzichtig wrikken.

Het schakelaars-paneeltje zit met "haakjes op de hoeken".

 

Hierachter zitten torx schroeven.

post-5260-1423822863,3212_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Robertje ben wel benieuwd hoe die hemelverlichting eruit ziet? Ik heb aan de voorkant niet eens ambientverlichting. Daar ben ik nog mee bezig, is een heel gedoe. Is dat standaard van VW die achterste hemelverlichting met ambientverlichting? Heb je daar een foto van toevallig?

Als je DANIUNDALEX googled dan kom je nog meer inbouw tips tegen, misschien heb je er wat aan.

Gr Quincy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Quincy; Hierbij de foto.

post-5260-1423822864,3836_thumb.jpg

De middelste is algemene verlichting en de buitenste zijn leesspotjes.

Ik ben van plan twee leds in de algemene verlichting te plaatsen. (gewijzigd)

Het licht moet uiteraard niet fel zijn, want ik wil geen Moulin Rouge sfeer in mijn voiture.

 

Een 3C heeft toch standaard ambiënt verlichting aan de voorzijde?!

Het zijn die 2 rode ledjes naast de schakelaars van de leesspots.

Daniundalex-site was me al bekend. De instapverlichting in de deuren spreekt me erg aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He Robertje bedankt voor de foto. Ik heb achter maar 1 schakelaar in mijn verlichting. Aan de voorkant zit bij mij dus geen ambientverlichting en de schakelaars geven ook geen licht. Heb inmiddels, na 3 dealers en een topic hier op het forum, een nieuwe unit liggen. Maar wat blijkt, bij mij zit er dus geen voeding in. Ik moet een kabel trekken van de stekker van de voorste verlichting naar een voedingspunt. Dus dat wordt de lichtschakelaar denk ik. Maar ben zelf niet heel handig dus ben nog even aan het oriënteren hoe ik dat ga klaarspelen.

Maar leuk idee van jouw om 2 leds in te bouwen. Maak je ook meteen een beschrijving voor op het forum? Succes.

Gr Quincy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even de tijd genomen om het verhaal compleet te maken.

 

Materialen;

2 stuks ledjes: http://www.dotlight.de/product_info.php ... right.html

2 stuks montage hulsjes: http://www.dotlight.de/product_info.php ... -LEDs.html

1 stuk weerstandje 470 ohm

Een paar meter zwart en rood flexibel draad

Bij voorkeur krimpkousjes gebruiken en anders isolatietape

 

Gereedschap;

torx schroevendraaier

platte schroevendraaier

soldeerbout

boormachine

boortje 4,5 mm

elektriciteitsdraad voor woningbouw (heb ik gebruikt om draden te trekken c.q. te hengelen)

 

Daar gaan we;

De voorste plafondverlichting demonteren, zie de foto's in berichten hierboven.

Gebruik eerst een platte schroevendraaier voor het demonteren van de kunststof delen, Doe uiteraard voorzichtig zodat er geen beschadigingen optreden.

 

De achterste plafondverlichting demonteren.

Voorzichtig met het handje. En daarna de 2 lipjes indrukken, zie foto hieronder.

post-5260-1423822966,4559_thumb.jpg

 

Het lukte niet om rechtstreeks van voor naar achteren draden te trekken.

Via de deurrubbers van het bestuurders-portier heb ik daarom draden getrokken m.b.t. elektriciteitsdraad (voor woningbouw), zie foto hieronder.

post-5260-1423822966,5965_thumb.jpg

 

Houd de draden met ruime overlengte. Dan kun je de licht-units goed neerleggen om te solderen.

 

Nu een kwestie van de draden op de juiste plaats solderen in de voorste lichtunit, zie onder

Rode draad is plus (+) en de zwarte draad is min (-)

post-5260-1423822965,5965_thumb.jpg

 

Hierna 2 gaatjes boren (diameter ca. 4,5 mm) tbv de nieuwe leds in de achterverlichting.

 

De zwarte hulsjes druk je vanaf de buitenkant in de gaatjes. De leds vanaf de binnenkant.

 

Verbind de leds in serie.

Korte pootje van een led is - (zie ook een plat kantje op het felsrandje) Hieraan dus zwarte draad.

Lange pootje van een led +. Hieraan dus rode draad.

Soldeer een weerstandje van 470 ohm aan de rode+ draad.

 

De lichtunits weer netjes terugplaatsen…………en er werd erg gezellig op de achterbank!

post-5260-1423822966,7996_thumb.jpg

post-5260-1423822966,9871_thumb.jpg

 

m.d.a. Bieg voor de leds

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden