Ga naar inhoud
  • 0

Wie helpt bij vraag variabel inlaatspruitstuk??


Passatter

Vraag

Beste forumers!

 

Al weer een weekje geleden stelde ik hier een vraag over het variabele inlaatsspruitstuk bij van mijn Passat 3B 1.8 20V (bouwjaar nov 2000).

 

Niemand heeft nog gereageerd...

Ik kan mij niet voorstellen dat ook niemand hier op dit forum vol deskundigen(en professionals) mij daar niet over kan vertellen...

 

Het item is ook gelezen, maar tot nu toe geen reactie.

 

Ben ik de enige 'gelukkige' die de 'klep' in dat spruitstuk moest laten vernieuwen (euro 157,- ex. arbeid) omdat het (kunstof)mechanisme was afgebroken??

 

En wat is eigenlijk de functie van een dergelijk variabel spruitstuk?

 

Ook de temperatuursensor, achter op het motorblok, bleek een storing te melden bij de computerdiagnose.

Is deze sensor de oorzaak geweest van het niet willen starten met nog warme motor, waar ik eerder afgelopen maanden een vraag over stelde?

 

Kan één van jullie alsnog mij over beide vragen wat vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De functie kan ik je wel uitleggen. Door de inlaatlengte te varieren kan je het koppel beter spreiden. Elk motortoerental vereist een bepaalde lengte van het inlaatspruitstuk om een maximaal koppel te halen (pulsdrukvulling). Fabrikanten kiezen die lengte optimaal bij het toerental waarbij de motor constructief al het meeste koppel levert. Echter is er nog een punt waar door middel van pulsdrukvulling meer winst gehaald kan worden, meestal ergens rond het punt waar het maximale vermogen geleverd wordt. Immers als je het koppel langer vast kan houden op hogere toerentallen, levert dat een hoger topvermogen op.

Om dit te bereiken moet het inlaattraject dus korter worden. (hogere toerentallen = korter inlaattraject voor betere vulling) Om geen concessies te hoeven doen voor het koppel op lagere toerentallen, wordt dus gekozen voor een variabele lengte van het inlaattraject.

 

Dit is dus de functie van een variabel inlaatspruitstuk, of in dit geval een klep die het inlaattraject ineens een stuk verkort.

 

Ik heb verder helaas geen ervaring met defecten aan het systeem van de 1.8 20V.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Bart,

 

De functie kan ik je wel uitleggen.

Ik heb verder helaas geen ervaring met defecten aan het systeem van de 1.8 20V.

 

Bedankt voor de uitleg, die is duidelijk!

 

Nu nog iemand voor mijn vraag of het afgebroken stangetje van het bedieningsmechanisme een meer voorkomende kwaal is....???

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden