Ga naar inhoud
  • 0

Fluitend geluid bij intrappen koppeling 2e + 3e versnelling


MdJ

Vraag

Ik ben nu 1 maand in het bezit van een Passat 1.9 TDI, 105pk, 1 jaar oud en 58.000 km op de teller. Auto bevalt goed echter:

Af en toe hoor ik een vreemd kortdurend "fluitend" geluid wanneer ik de koppeling intrap wanneer ik wil opschakelen van 2 naar 3 of van 3 naar 4.

Na verloop van een aantal keren koppeling intrappen is het geluid weg. Het komt ook voor dat wanneer ik na een dag weer ga rijden met de auto het geluid zich helemaal niet voordoet.

Hetzelfde geluid is te horen wanneer ik te snel doorschakel bij 2 en 3.

 

Zijn er meerdere mensen met dezelfde ervaring en weet iemand wat dit is? Het is nog niet zo hinderlijk om direct naar de dealer terug te gaan, zal dit overigens wel over enige tijd gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op het forum MdJ,

 

ik heb geen idee mbt tot je probleem, bij fluitend geluid denk ik al gauw aan turbo, maar kan dan de relatie niet leggen met verdwijnen van geluid bij koppeling aantal keer intrappen; hydraulische aansturing van de koppeling ??

 

maar zou je je ook even voor willen stellen in het daarvoor bedoelde gedeelte: http://www.vwpassat.nl/viewforum.php?f=104

 

gr Jee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Druklager van de koppeling? Die willen wel een wat fluiten/gieren.

 

Maar dat fluiten bij te snel schakelen doet me dan weer eerder aan de synchromeshen in de versnellingsbak denken :?

 

Als je nog garantie hebt zou ik dit wel zo snel mogelijk melden bij je dealer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dat zelfde geluid al vanaf het begin dat ik mijn auto heb. Volgens mij is dat het fluiten van een koude turbo. Ik merk namelijk dat ik het vaak heb wanneer de auto koud is en na verloop van minuten hoor je niets.

 

Ik had dat ook met mijn A4 1.8T en het geluid was onmiskenbaar de turbo. Du kan geen kwaad volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu in de zomer is de fluittoon een stuk minder tot bijna niet. Ook ik ben van mening dat het niet de turbo is. Ik ben terug geweest naar de garage maar daar wordt geen afwijking geconstateerd. Auto rijdt verder prima. Lekker zuinig 1 : 18,4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben ook in het bezit van een vw passat variant 105pk motor van 2006 met een 5 versnellingsbak.

Ook ik ben al terug geweest met het fluitend geluid bij het indrukken van het koppelingspedaal. In de garage schepen ze dit uiteraard af als turbogeluiden. Er zou volgens mijn garage zelf een speciale inlaatkapje bestaan op de luchtfilter dat het geluid drastisch verminderd. Heb ik echter niet gevraagd dit te monteren daar als het echt turbogeluiden zijn mij niet stoort.

 

Echter volgens mijn analyse kom ik tot volgende stelling. Het geluid komt voor als het toerental net voor het schakelen vrij hoog is. Als je het motortoerental net voor het intrappen van de koppeling laat zakken dan hoor je het geluid niet. Hieruit kan ik twee dingen concluderen. Als het toerental hoog is op het moment dat je de koppeling intrapt dan heeft de druklager in de koppelvork een hoog toerental. Dus het is de druklager die je hoort en dat is eigenlijk een defect dat onder garantie zou moeten hersteld worden. Of het is inderdaad de turbo die plots zijn druk via waste gate klep laat ontsnappen omdat het gaspedaal wordt gelost en er wordt ontkoppelt. In dit geval is het geen defect.

 

Er zijn zeer veel passat eigenaars die dit geluid erkennen, is er iemand die exact weet wat dit geluid is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dit 'probleem' is helemaal geen probleem, maar inderdaad een turbogeluid; je zou kunnen zeggen: het afblazen van de turbo. Bijna iedere 105 pk 1.9 TDI van VAG heeft dat. Caddy, Golf, Passat, Octavia... allemaal heb ik ze met dit geluid gehoord en nooit hebben ze er problemen meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden