Ga naar inhoud
  • 0

Meerdere electronica fouten


jdwit

Vraag

 

Het zit als volgt: sinds een paar weken heeft mijn Passat een probleem met electronica. De symptomen zijn:

- Bij aanzetten blijft het instrumentenpaneel geruime tijd (30 seconden of meer) uit. Uiteindelijk gaat het aan en komt er een melding van parkeerrem "Parking brake fault, see manual". Verder brand het lampje van de motor. Daarnaast staan alle standen van de automaat PRNDS gemarkeerd als geselecteerd. Als ik nu zonder te wachten de auto in versnelling zet gaat dat met een schok. Als ik even wacht en de auto aan en uit zet, en m dan in versnelling zet is de schok er niet. Bij het rijden functioneert alles meestal normaal.

- 2 keer is het gebeurd dat de automaat niet verder schakelt dan de 3. Bij stoppen, uitzetten en weer aan functioneert het weer normaal.

- Soms doet het probleem zich niet voor, dan komt er geen parking brake fout en is de indicatie van stand van de automaat normaal.

Ander verschijnsel is dat bij het starten de dagteller en andere gegevens van de boordcomputer allemaal op weer op 0 staan. Verder reageert besturen van het MFD met de rechterhendel vrijwel niet. Bij proberen (ik was op zoek naar een reset), kwam ik in het menu van de standkachel en kan ik niet anders dan die activeren de volgende dag om 06:00 😀, terug/annuleren reageerde niet.

Ik heb de auto weggebracht voor onderzoek, en daar is een aantal uur besteed/gerekend en de conclusie was dat het instrumentenpaneel geen communicatie tot stand kan brengen met verschillende andere modules waaronder de automaat. Dat kwam naar voren uit de foutcodes, wat er naar zeggen veel waren. Bij het verbreken van de verbinding en daarna weer terugzetten lijkt er even niets aan de hand, maar daarna verloor het instrumentenpaneel na een tijdje weer de communicatie. Hun voorstel is om het instrumentenpaneel te laten reviseren, incl uit- en inbouwen zo'n 650 Euro. Echter wel de kanttekening dat het niet zeker is dat het hier aan ligt.

Herkend iemand dit probleem en is het aannemelijk dat revisie van het instrumentenpaneel het probleem oplost? Is het mogelijk dat de gateway module een rol speelt bij het probleem? Ik heb een namaak VCDS kabel, ik kan hiermee proberen uit te lezen en hier foutcodes te plaatsen.

Alvast bedankt voor eventueel input !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
23 minuten geleden, dieseltje zei:

Is het nog de originele blauwe teller die in jouw passat zit?

Volgens de foto in de TS zijn voorstel topic zit er inderdaad nog een blauw/rode teller in maar wel 1 met groot scherm tussen de tellers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, dieseltje said:

Heb nog een oud type teller liggen. Zal vanavond ff kijken of t een benzine of een diesel versie is.
Misschien is het ook een goed moment om evt te upgraden naar nieuwe type teller. ;-)

 

Bedankt! Wat betreft mijn vraag; is het aannemelijk dat de storingen zoals ik die beschrijf inderdaad worden veroorzaakt door een defect instrumentencluster, of is het handig om eerst zelf onderzoek te doen welke zaken er nog meer aan de hand kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is heel lastig te beoordelen. Heb je een complete log met VCDS?
Misschien dat die wat aanwijzingen geeft. 
Fouten in modules verwijzen vaak naar elkaar, dus is niet zomaar een echte schuldige aan te wijzen zonder daadwerkelijk onderzoek te doen.
Dat houdt in, teller wisselen of gateway wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
23 hours ago, dieseltje said:

Dat is heel lastig te beoordelen. Heb je een complete log met VCDS?
Misschien dat die wat aanwijzingen geeft. 
Fouten in modules verwijzen vaak naar elkaar, dus is niet zomaar een echte schuldige aan te wijzen zonder daadwerkelijk onderzoek te doen.
Dat houdt in, teller wisselen of gateway wisselen.

Bijgesloten een complete log van VCDS, vanochtend gemaakt.

De teller in de foto ziet er idd hetzelfde uit als wat er nu in zit. Het is mijn bedoeling om de boel origineel te houden. Dient er bij vervanging hiervan opnieuw gecodeerd te worden? Ben benieuwd of er aanwijzingen zijn te halen uit de logs.

Log-88700km-55115mi.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Poeha, dat is wel een hele lijst aan fouten. 

Gezien de geschetste problemen zou ik beginnen met de teller ook gezien de dagteller zomaar op 0 komt te staan. De overige meldingen op de teller zijn normaal als er geen of gebrekkige communicatie is met de overige modules (zoals de bak fout, parkeer rem fout enz) 

De radio heeft problemen met de speakers tenzij de radio verkeerd gecodeerd is en op dynaudio is ingesteld terwijl dit niet aanwezig is. 

De kessy heeft ook wel wat fouten ivm de antennes in de deurgrepen. 

Maar geen idee hoe de ervaring is met de overige fouten - 

Ervaar je problemen met de xenon koplampen ?

Ervaar je problemen met het geluid als je via BT belt ?

Ervaar je problemen met het vergrendelen en ontgrendelen van de auto via het kessy systeem?

Want ik zou deels ook de gateway verdenken ivm met nog wat busfouten die niet gerelateerd zijn met de teller communicatie.

 

De teller kan Alle volgens mij wel voorbereiden en de juiste code er al in zetten zodat het voor u bij wijze van spreken plug and play kan zijn.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 minutes ago, wulfke said:

Poeha, dat is wel een hele lijst aan fouten. 

Gezien de geschetste problemen zou ik beginnen met de teller ook gezien de dagteller zomaar op 0 komt te staan. De overige meldingen op de teller zijn normaal als er geen of gebrekkige communicatie is met de overige modules (zoals de bak fout, parkeer rem fout enz) 

De radio heeft problemen met de speakers tenzij de radio verkeerd gecodeerd is en op dynaudio is ingesteld terwijl dit niet aanwezig is. 

De kessy heeft ook wel wat fouten ivm de antennes in de deurgrepen. 

Maar geen idee hoe de ervaring is met de overige fouten - 

Ervaar je problemen met de xenon koplampen ?

Ervaar je problemen met het geluid als je via BT belt ?

Ervaar je problemen met het vergrendelen en ontgrendelen van de auto via het kessy systeem?

Want ik zou deels ook de gateway verdenken ivm met nog wat busfouten die niet gerelateerd zijn met de teller communicatie.

 

De teller kan Alle volgens mij wel voorbereiden en de juiste code er al in zetten zodat het voor u bij wijze van spreken plug and play kan zijn.

Succes

- Ik ervaar geen problemen met de Xenon koplampen

- Ik ervaar geen problemen met het geluid als ik via BT bel, maar kan de foutmelding te maken hebben met de "originele" oude BT module? Deze gebruik ik namelijk niet, heb er een RCD330 ingezet, bellen via die radio gaat prima, heb ook geen problemen met geluid ervaren. Misschien module 77 uitschakelen, kan dat met VCDS?

- Het kessy systeem, dat is bekend, keyless entry zit in de auto maar dat werkt niet, dat heb ik ook nooit gebruikt, ik heb niet de intentie om daar iets mee te doen. Toen ik bij Vagtechniek was voor de steering lock module werd dit ook gemeld, met de mededeling dat het een dure reparatie is (antennes vervangen etc.). Voor mij niet belangrijk genoeg.

De gateway vervangen wil ik misschien zoiezo wel voor een nieuwe type zodat ik deze kabel https://www.rcd330.com/product/mfsw-control-canbus-gateway-simulator-rcd330-plus-for-vw-jetta-mk5-passat/ niet meer nodig heb, die heb ik toendertijd (2 jaar geleden) gebruikt om de RCD330 aan te sluiten om een battery drain probleem te voorkomen (ik heb daar idd ook nooit problemen mee ondervonden). Voorwaarde is wel een kwalitatief goede en geen namaak uit China.

Dit geeft een goed overzicht: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01317.html

De garage gaf aan zekeringen te zijn nagelopen.

Wat mij vervelend lijkt als het in de CANbus bedrading van/naar regelmodule instrumentenpaneel zit. Hoe zou je zoiets kunnen oplossen?

Waar ik zoiezo mee wil starten is het vervangen van het instrumentencluster.

Geef bovenstaande bij u nog inzichten? Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed dat je t log erbij gezet hebt. Had ik nog niet gelezen. Je hebt Kessy, dus moet ik even checken welke gateway voor jou geschikt is. Een standaard E gateway gaat volgens mij niet werken ivm Kessy. Meen zo uit mijn hoofd dat je dan een L versie nodig hebt.
Dan vraag mbt de problemen die je hebt, zijn die ontstaan nadat je de RCD330 hebt geinstalleerd met de canbus simulator? Of had je die ervoor al?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan zou ik beginnen met de teller te vervangen, dit zou normaal al een groot deel van de fouten kunnen oplossen. Ik weet dat iedereen gaat werken om centen op de plank te brengen maar 650eur voor het vervangen van de teller moet een pak goedkoper kunnen. Zeker voor een rood blauwe teller. Indien het probleem nog bestaande zou zijn is het niet echt heel ver om een nieuw can paar te trekken van teller naar de gateway. 

Ivm de radio fouten zou Ik afwachten tot de nieuwe gateway er dan is en ook kijken of de codering van de radio wel goed is ingesteld.

Succes 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vwb de oude Bluetooth. Heb je de stekker uit de unit gehaald? Deze zit onder de rechter stoel. Stekker eruit en hij doet niets meer. Uiteraard zal er een fout in de gateway bij komen, maar die is in dat geval ondergeschikt. even uit-coderen en klaar .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update, ik heb gisteren een middagje aan m'n Passat geklust. Dieseltje had mij voorzien van een vervangende teller en een gateway van nieuwer type L. Plan was om teller en gateway te vervangen en dat is gelukt.

Na een kort proefritje waren de meeste foutcodes eruit. Hetgeen wat er nog staat hangt volgens mij samen met Kessy en de telefoonmodule die ik heb losgekoppeld.

Enige wat anders is dan voorheen is dat ik het menu niet meer kan openen door een knop in te houden op de ruitenwisser hendel. Voorheen kon ik daarmee in het menu komen om instellingen te doen (was op zoek naar instellen van datum op nieuwe teller) en het configureren van de standkachel. Dat krijg ik nu niet meer voor elkaar. Knoppen op hendel functioneren wel (getest met VCDS). Ik vind het een detail maar ik ben wel benieuwd of dit te herstellen is met huidige hardware?

Bijgesloten huidige log (vanochtend gemaakt) en foto van het uitbouwen.

Log-89100km-55364mi-20-07-0913.txt

IMG_2342.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, wulfke said:

Is volgens mij een instelling in ofwel de teller of gateway dat je kan kiezen tussen instellingen in de teller wijzigen via de bewuste knop of via knoppen op het stuur.

De instellingen / coding van de teller is gelijk als ik de scans voor en na naast elkaar leg. De coding van de gateway is anders dus dat moet ik uitzoeken denk ik.

Verder de fouten van de radio, volgens mij komt dat doordat de RCD 330 / 6RD 035 187 B mogelijkheden heeft die mijn auto helemaal niet ondersteund (meerdere kanalen voor speakers, communicatie met cluster, backup camera), benieuwd of dat ook op te lossen is

aangepast door jdwit
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ivm de radio speaker fouten, je moet de coding van de radio aanpassen, je hebt namelijk VW sound system erin zitten en dan moet je de speaker monitoring uitschakelen. De speaker uitgangen worden naar de versterker ingangen gestuurd. 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ivm de radio speaker fouten, je moet de coding van de radio aanpassen, je hebt namelijk VW sound system erin zitten en dan moet je de speaker monitoring uitschakelen. De speaker uitgangen worden naar de versterker ingangen gestuurd. 

Bedankt, ik ga het onderzoeken. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een resource waar voor gangbare onderdelen te vinden is welke settings er zijn. In VCDS staat vaak de long coding helper, dat zegt al wat maar is er een website waarop meer te vinden is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wij gebruiken de tool die Dre heeft ontwikkeld. Off-line code.
Volledige licentie kost ca 35,-

Die wil ik ook wel, kan ik de details ergens op het forum vinden waar aan te schaffen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden