Ga naar inhoud
  • 0

foutcodes 00290 en 01316


Thomasl

Vraag

Beste mede passat'ers,

 

Mijn passat heeft sinds deze week plots 4 meldingen op het dashboard tegelijk gekregen. Het gele stuurlampje, geel ABS lamp, geel ESP lampje en geel handrem lampje, zijn tegelijk beginnen branden, alle 4 branden constant. Een vriend van mij heeft een algemeen uitleestoestel (geen VAGCOM), en hierbij kregen we volgende foutcodes

00290 

01316

bij 1 van de foutcodes stond erbij dat de foutcode uit de  "wiel omwentelingssensor" links achteraan kwam.

 

Heeft er iemand van jullie hier al ervaring mee? Kan het stuurlampje daar ook mee verdwenen? 

 

mvg

 

Thomas 

aangepast door Thomasl
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarschijnlijk de ABS sensor.
Je kunt de twee sensoren (L en R) verwisselen om te kijken of de storing dan ook verplaatst. Dan weet je of het in de bekabeling of de sensor zit.
Vervangen kun je gemakkelijk zelf doen. Wel even voorzichtig doen bij het losmaken.
Gebruik alleen een orginele sensor. Andere sensoren geven vaak storingen of doen het helemaal niet.

Ik heb dit een paar maanden geleden ook gehad, waren ook vier lampjes en alles was weer OK na het vervangen van de sensor.

 

aangepast door JanP64
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hetzelfde probleem

Wielsensor links schijnt na uitlezen kapot te zijn.. deze wordt vandaag vervangen.. kosten semsor 26e (via de anwb gezien we op vakantie zijn)

 

Na mijn weten zit er wel verschil tussen de beide sensoren achter

aangepast door Michael36
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 uren geleden, Michael36 zei:

Na mijn weten zit er wel verschil tussen de beide sensoren achter

Dat klopt, maar je kunt wel testen, want de stekkers zijn hetzelfde.
Het gaat erom of de foutmelding naar de andere kant verschuift (dus andere code).
Als de code niet verandert ligt het aan de bekabeling.

Ik heb ergens gelezen dat soms bij productie de sensoren elektrisch verwisseld raken (de aansluitingen in de kast zijn dan verwisseld).
Dan krijg je een linker foutmelding als je rechter sensor kapot is (of andersom). Zo blijf je aan het zoeken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 hours ago, JanP64 said:

Dat klopt, maar je kunt wel testen, want de stekkers zijn hetzelfde.
Het gaat erom of de foutmelding naar de andere kant verschuift (dus andere code).
Als de code niet verandert ligt het aan de bekabeling.

Ik heb ergens gelezen dat soms bij productie de sensoren elektrisch verwisseld raken (de aansluitingen in de kast zijn dan verwisseld).
Dan krijg je een linker foutmelding als je rechter sensor kapot is (of andersom). Zo blijf je aan het zoeken...

Dat ben ik met je eens.. en niet aan gedacht!

 

Bij mij zijn de storingen na vervangen in ieder geval vandaag opgelost..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag forum'ers, 

 

Vorige week sensor van het linkerachterwiel vervangen, maar helaas geen verbetering. Dezelfde lampjes branden nog steeds, ook na resetten van de foutmeldingen...

Ben momenteel op vakantie, maar na vakantie had ik het idee om de linker achterwielnaaf te vervangen. Ik vermoed dat het de ABS-ring is in de naaf... Wat denken jullie?

Bedankt al voor de tips.

mvg

 

Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag mede Passat-rijders,

 

Een vriend van mij heeft de zogezegde kapotte wielsensor uitgemeten, en deze geeft nog 7.51 Ohm. Dus die kapotte linkse geeft nog weerstand.. 

Ik vermoed dan dat ik met het probleem zit dat zich alles aan de andere kant bevindt volgens mijn computer... Deze week een nieuwe sensor voor rechtsachter kopen en dan plaatsen.

 

Ik hou jullie op de hoogte, door de corona loopt alles wel serieuze vertraging

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens Gerrit Speek moet de weerstand 600 Ohm zijn. Extreem lager en extreem hoger duidt op een defecte sensor.

7 Ohm vind ik extreem lager dus die lijkt me toch niet goed.

Heb zelf sinds vanmiddag ook de 00290 melding op de sensor linksachter. Ik ga hem vervangen. Weet alleen ff niet welk merk.

Iemand ervaringen? Ate lijkt me ook niks mis mee. Daar is heel de reminrichting van dus het zal me niet verbazen als de originele sensoren daar ook vandaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden