Ga naar inhoud
  • 0

Dimlicht werkt niet


rvandenb

Vraag

Sinds een paar dagen werkt mijn rechter dimlicht niet meer. Eerder haperde een paar keer maar na de schakelaar uit en weer aan te hebben gezet deed ‘ie het gewoon weer. Ik vond het vreemd maar nu werkt ‘ie in het geheel niet meer. De andere lampen doen het gewoon. Ik heb een setup met een inbouw xenon kit voor de H7 verlichting.

 

DSC9242

DSC9235

 

Wat heb ik nagekeken?

  • Lampje (H7 Xenon) gecheckt,  verwisseld met de linker lamp. Werkt normaal. Conclusie: de H7 is in orde.
  • Ballast gecheckt, verwisseld met de linker ballast. Werkt normaal. Concluse: ballast is in orde
  • Stroomcircuit (Volt) links doorgemeten. Waarde iets meer dan 12 Volt. Conclusie stroom.  
  • Stroomcircuit (Volt) rechts doorgemeten. Waarde 0,04 Volt. Conclusie geen stroom.

De vraag nu is waarom heb ik geen stroom? Komt dat door een kabelbreuk? Een los contact? Toch de schakelaar? Moet de koplamp gedemonteerd worden? De zwart en gele draad gaat de koplamp in en als ik goed kijk dan zie ik van binnen ook nog een andere kleur draad (blauw) zitten.  

 

Ik ben niet erg kundig in het omgaan met elektra/stroomcircuits. Ik kan stekkers op elkaar aansluiten als ik weet wat met wat moet worden verbonden maar veel verder gaat mijn kennis niet. Ik wil wel altijd iets leren van de experts natuurlijk.. :)

 

Heeft iemand nog tips wat ik zelf nog kan nakijken, kan door meten voordat ik de hele koplamp demonteer of ‘m maar naar de garage breng?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zoals ik al eerder schreef is de levensduur van de ballasten beperkt. De mijne gaf op een gegeven moment storingen, Ook was 1 van de lampjes stuk gegaan. Na vervanging van de H7 lampen (well-done-xenon.nl) en de ballasten (Ali) werkt alles weer prima. Hiermee is dit puzzeltje ook weer opgelost. Bedankt allemaal! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelfde probleem gehad...

Bij mij (een B7) was het de BCM die kapot was.

En ik weet niet of er in de 3BG ook een BCM zit??

 

Na dit vervangen te hebben werkte dit weer.

Bij het vervangen van de BCM, dien je wel op de hoogte te zijn wat de donor auto was/is ivm de optie's die jij nu wel of dan wel niet hebt.

 

Suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een 3BG (B5). Ik heb zelfs geen idee of er überhaupt een BCM in zit.

 

Is zo'n fout in de BCM uit te lezen?

Heb je de zekeringen nagekeken ? Wellicht maakt ie geen goed contact. Volgens mij is links en rechts appart gezekerd?

Schakelaar zou ook verdacht kunnen zijn.

aangepast door hcaluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de goede informatie @@hcaluwe. De zekeringen (er zijn er 2 voor dim en 2 voor groot licht) van de rechter lamp was inderdaad stuk. Na vervanging deed de verlichting het weer. Echter is er een probleem met de linker ballast ontstaan. Daar gaat wel 12 volt in maar toch doet 'ie het niet. Hoe dat nu ineens kan. Net op dit moment.. :neutral:

 

Weet iemand hoe je zo'n ballast door moet meten? Het probleem kan ook zitten in de output kabel zijn die aan de ballast vastzit. Die zal ik eens verwisselen met de de rechter door 'm los te schroeven. Eens kijken wat er dan gebeurt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de goede informatie @@hcaluwe. De zekeringen (er zijn er 2 voor dim en 2 voor groot licht) van de rechter lamp was inderdaad stuk. Na vervanging deed de verlichting het weer. Echter is er een probleem met de linker ballast ontstaan. Daar gaat wel 12 volt in maar toch doet 'ie het niet. Hoe dat nu ineens kan. Net op dit moment.. :neutral:

 

Weet iemand hoe je zo'n ballast door moet meten? Het probleem kan ook zitten in de output kabel zijn die aan de ballast vastzit. Die zal ik eens verwisselen met de de rechter door 'm los te schroeven. Eens kijken wat er dan gebeurt.

Daar zijn we voor ????

Ff onderling uitwisselen de balasten, of de lamp is stuk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de ballasten ook omgewisseld. Juist daardoor weet ik dat er eentje stuk is. Inmiddels heb ik een nieuw ballast besteld. De lampjes zijn nieuw en prima. Ik kan morgen kijken of alles werkt. 

 

Een ballast heeft een beperkte levensduur. Het kan ook zijn dat ik onbedoeld iets verkeerds heb gedaan bij het testen van de verlichting. Bv de ballast af en aankoppelen terwijl de verlichting aanstaat. Zoiets..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden