Ga naar inhoud
  • 0

Welke Et waarde???


DennisMH

Vraag

Wie kan er een juist antwoord geven?

 

Ik heb een passat uit 99, dus een 3b. Ik heb vernomen dat hier een Et waarde van 45 op moet zitten. Is dit alleen voor een stalen velg of ook voor een LM velg. Ik heb de road america gekocht welke origineel Vw zijn en de volgende maten heeft 7J x 16 inch x ET37.

De oude stalen velgen zijn 15 inch en zullen denk ik een andere "J"waarde hebben.

 

Of moeten de america's op de 3bg?

 

Kan iemand hier duidelijkheid over geven, de maat tabel die hier rondzwerft klopt nl niet...

 

alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
3B heeft standaard ET45

3BG heeft standaard ET37 Behalve de W8 die heeft een ander onderstel en heeft ET45

 

1.8 T 3BG (v.a.2002) v.a. 16 inc

V5 V6 3BG v.a. 16 inc

W8 3BG v.a. 17 inc

 

Dit in verband met maten van de remschijven.

 

Zou dit niet ergens in de KB kunnen staan? Er komen vaak vragen over en iedere keer zoek je je weer het %^#$^# waar dat ook weer stond. :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kan een setje winterbanden op stalen velgen kopen, 195/65/15, Dunlop Wintersport M3, voor een geschikte prijs.

 

ET waarde van de stalen velgen is 45, ik heb een 3BG Sportline (maakt misschien ook nog uit?).

 

Mijn road America's zullen wel een ET waarde van 37 hebben, zoals ik hier lees

 

Zou ET 45 kunnen?

 

Waar moet je op letten als het gaat om de stalen velgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ET37 zou ideaal zijn, maar ET45 past ook. Je stuurgedrag kan wel wat veranderen, hij kan misschien wat minder stabiel lijken. Bij stalen velgen is verder vooral (uiteraard) de steekmaat van belang, voor een passat vanaf model 3B is dat 5 gaats 112.

Wanneer je er wieldoppen op wilt zetten, let er dan op dat er banden zonder velgbeschermingsrand worden gemonteerd, anders kun je je doppen verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt 3V!

 

De steek is ok, had ik al gecheck, 5x112, alleen ik vroeg me af zit er nog echt kwaliteitsverschil tussen stalen velgen van verschillende merken?

 

Ik ga morgen nl kijken, en stel je voor dat het geen originele VW velgen zijn, zou dat uitmaken of zijn alle stalen velgen wel goed?

 

Grtzz

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, zeker niet. Je moet wel VW-wielen hebben, vanwege de diameter van het naafgat (bij VW is dat 57,1mm). Dat komt nogal precies, omdat daarop het wiel gecentreerd wordt. Mercedeswielen bijvoorbeeld passen wel qua steek, maar daarvan is het naafgat veel groter (iets van 70mm). Die velgen passen dus wel onder een passat, maar de kans op onbalans en vergelijkbare problemen is heel groot. Niet doen dus...

Sorry dat ik dat er niet bij had gezet.

En laat even controleren of ze niet krom zijn of zo, maar dat geldt uiteraard voor ieder wiel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

3V, nog een vraagje, is het verschil tussen ET45 en ET37 gewoon 8mm verder naar binnen? Want dan maakt het volgens mij heel erg weinig uit dat ik stalen velgen met ET45 onder mijn 3BG monteer.

 

De banden zijn nl 1 cm smaller (195/65R15 ipv 205/55R16), dus als je dat door 2 deelt, en dan die 5mm aftrekt van de 8mm dat de band verder naar binnen komt, dan zit ik nog maar op 3mm verder naar binnen met de band tov mijn originele banden.

 

Zou je dit heel erg gaan merken (in nadelige zin dan)?

 

Gr,

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De maat die je nu op het oog hebt, is oorspronkelijk bedoeld voor een passat 3B. Qua ruimte kom je inderdaad maar 3 mm verder naar binnen. Dus dat levert inderdaad geen problemen op (of het zou moeten zijn dat het hier over winterbanden gaat, kijk dan even naar de resterende ruimte tussen je stuurinrichting voor sneeuwkettingen.

Wat belangrijker is is het midden van de band, omdat dat het weggedrag bepaalt. Daarvoor blijft gewoon staan dat je 8 mm verder naar binnen gaat. Maar dit zal zeker geen dramatische gevolgen hebben qua rijgedrag, in het meest ongunstige geval zul je gewoon merken dat hij net iets anders stuurt (bijvoorbeeld dat hij iets zwaarder stuurt of iets sterker centreert), maar daar ben je waarschijnlijk al heel snel aan gewend...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden