Ga naar inhoud
  • 0

Welke Et waarde???


DennisMH

Vraag

Wie kan er een juist antwoord geven?

 

Ik heb een passat uit 99, dus een 3b. Ik heb vernomen dat hier een Et waarde van 45 op moet zitten. Is dit alleen voor een stalen velg of ook voor een LM velg. Ik heb de road america gekocht welke origineel Vw zijn en de volgende maten heeft 7J x 16 inch x ET37.

De oude stalen velgen zijn 15 inch en zullen denk ik een andere "J"waarde hebben.

 

Of moeten de america's op de 3bg?

 

Kan iemand hier duidelijkheid over geven, de maat tabel die hier rondzwerft klopt nl niet...

 

alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb ik zelf ooit eens gemaakt in excel om het verschil binnen/buiten, km afwijking en rolomtrek uit te rekenen tov een standaard velg/band, in mijn geval 15x6 ET45, band 195/65R15.

 

Offset naar buiten (mm) = 25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte standaard velg)/2 + (ET standaard - ET nieuw) + eventuele spoorverbreder

 

Offset naar binnen (mm) = 25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte standaard velg)/2 + (ET nieuw - ET standaard) - eventuele spoorverbreder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb ik zelf ooit eens gemaakt in excel om het verschil binnen/buiten, km afwijking en rolomtrek uit te rekenen tov een standaard velg/band, in mijn geval 15x6 ET45, band 195/65R15.

 

Offset naar buiten (mm) = 25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte standaard velg)/2 + (ET standaard - ET nieuw) + eventuele spoorverbreder

 

Offset naar binnen (mm) = 25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte standaard velg)/2 + (ET nieuw - ET standaard) - eventuele spoorverbreder

 

Ik vind dit helemaal prachtig :-)

De reden dat ik dit vroeg is omdat de waarden net niet helemaal kloppen. Je kunt er namelijk de volgende checksum op loslaten:

25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte standaard velg) = offset naar buiten + offset naar binnen. Die checksum klopte niet helemaal.

 

In dit geval zou de offset naar buiten toe op 20,7 mm komen en die naar binnen toe op 4,7 mm. Totaal 25,4 mm, oftewel 1 inch.

Maar die formule ga ik onthouden! :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dus deze velgen zouden wel moeten kunnen op een 3b als ik het zo lees?

 

iemand ervarding met deze velgen en de 3b passat?

 

Road America zegt mij niets, ik kan me er in ieder geval geen model bij voorstellen. (Misschien zijn het mijn eigen velgen wel :-) )

Ik heb zelf de voor een highline originele lichtmetalen velgen van VW, in de maat 7J x 16, als zomerbanden. Deze velgen hebben een ET-waarde van 45. Echter afgelopen week heb ik de winterbanden eronder gezet en toen zag ik dat op de linker voorveerpoot een klein slijtplekje van de band te zien was.

Dus ik denk dat jouw velgen origineel van een 3BG afkomen en hoewel VW zelf ET45 onder een 3B zet, is dat echt de limit en kan ET 37 zeker geen kwaad, is zelfs beter. En waarschijnlijk zal niemand het verschil zien tussen ET 37 en ET 45...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Arjen-O. Deze berekening ziet er prima uit! Ik denk dat nu veel mensen even gaan kijken of de velgmaat die ze erop hebben zitten, wel klopt.

Ik ga straks de berekening ook even doen. Wel apart trouwens dat VW Et 45 op een 3b zet terwijl ze misschien beter et 37 erop kunnen zetten zodat ze wat meer ruimte over houden. Bedankt iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, ik ben momenteel voor een wintersetje aan het kijken.

Nu wil ik stalen velgen hebben.

Ik heb een 3bg uit 2001, een v5, nu hoorde ik dat ik minimaal 16 inch eronder moet doen.

Op welke et en j waarde moet ik letten als ik die stalen velgen koop.

En waar moet ik nog meer op letten, omdat de auto verlaagd is, of heeft dat er niets mee te maken?

En als ik het goed heb, dan moeten er 205-55 16 winterbanden op he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier is al het nodige over geschreven. Voor wat betreft de ET-waarde zie topic: http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t=20485. Het is mij niet helemaal duidelijk of er standaard op een 3BG een ET37 of een ET45 velg moet. Bij een 3B hoort er in ieder geval standaard een ET45 op als het een stalen velg betreft, lichtmetaal heeft standaard een ET van 37. Dus als je binnen die marge blijft, moet het in ieder geval goedkomen.

 

Kijk even in je instructieboekje of op jouw auto sneeuwkettingen zijn toegestaan om 205/55-16. Bij mij namelijk niet, dus daarom heb ik 15 inch stalen velgen gekocht met 195/65/15 Continental. Dus als je ook kettingen wilt kunnen gebruiken... Zie hiervoor het topic: http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t=20208 en ook het topic:

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t=17073

Kijk dus even heel goed na of 15" inderdaad niet past, bij mij (V6-4motion) past het in ieder geval wel.

Maar ook met 15"zou het kunnen zijn dat sneeuwkettingen niet passen vanwege de verlaging, hij hangt zo te zien aan je avatar behoorlijk laag. In dat geval zou ik inderdaad gewoon naar 205/55-16 op 6,5J of 7Jx16 velgen met ET 37 gaan, dan moet het goedkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Arjen-O. Deze berekening ziet er prima uit! Ik denk dat nu veel mensen even gaan kijken of de velgmaat die ze erop hebben zitten, wel klopt.

Ik ga straks de berekening ook even doen. Wel apart trouwens dat VW Et 45 op een 3b zet terwijl ze misschien beter et 37 erop kunnen zetten zodat ze wat meer ruimte over houden. Bedankt iig!

 

Ik heb op mijn 3b met ET-35 rondgereden, geen problemen mee gehad

 

gr Jee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
<...> Kijk even in je instructieboekje of op jouw auto sneeuwkettingen zijn toegestaan om 205/55-16. Bij mij namelijk niet, dus daarom heb ik 15 inch stalen velgen gekocht met 195/65/15 Continental. Dus als je ook kettingen wilt kunnen gebruiken <...> In dat geval zou ik inderdaad gewoon naar 205/55-16 op 6,5J of 7Jx16 velgen met ET 37 gaan, dan moet het goedkomen.

 

1.8 T 3BG (v.a.2002) v.a. 16 inc

V5 V6 3BG v.a. 16 inc

W8 3BG v.a. 17 inc

 

Dit in verband met maten van de remschijven.

 

Dat betekent dat dat 15" verhaal van mij dus niet van toepassing is. Kijk evengoed even na of je überhaupt nog sneeuwkettingen kunt monteren, grote kans dat dat niet gaat lukken namelijk. Het gaat dan vooral om de bovenste spatbordranden en de veerpootschotel. Ga voor sneeuwkettingen uit van een minimale ruimte van 15mm rondom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden