Ga naar inhoud
  • 0

common rail 2.0, brandstofsysteem


Row

Vraag

Beste mede vw'ers,

 

 

Ik ben meer een lezer dan een schrijver op dit forum echter zit ik nu met een lekker geval...

 

 

Ik heb een passat van 2009, 2.0 bluemotion common rail met een CBDC?  motor.

Zaterdag was ik aan het rijden en gaf mijn auto een foutmelding weer, het gloeispiraaltje ging knipperen (auto was in noodloop). Vervolgens ben ik aan de kant van de weg gaan staan, heb de auto uit gezet, 2 min gewacht en opnieuw gestart en de problemen waren verholpen. Ik had weer vol vermogen en het lampje was uit, so far so good!

 

Na 300m gereden te hebben stond ik stil voor het stoplicht,vervolgens was er even een dipje in het stationair toerental (duurde nog geen seconde). Vervolgens mijn weg na 500m te hebben vervolgd is de auto uitgevallen en wou niet meer starten.

 

De auto staat nu bij de VW dealer vanwege de storing, wat blijkt: mijn hele tank + brandstofleidingen zitten vol corrosie en prut!

 

De man gaf aan dat het vaker voorkomt wanneer men brandstoffen tankt waar veel water in zit, dit komt vooral voor bij de goedkopere pompen (CQ net over de belgische grens). Nu heb ik de auto 3 jaar en heb alleen maar bij de Shell getankt in Nederland.... Oke, een of twee keer bij een BP. Slechte brandstof kan ik me dan haast ook niet voorstellen. Daarnaast hebben ze de brandstof in de tank getest en die is van (redelijk) goede kwaliteit... Ook dit komt van de shell pomp (tilburg)

 

Nu komt het er op neer dat het hele branstofsysteem vervangen moet worden, van de opvoerpomp t/m de hogedrukpomp aan toe... Geschate kosten tussen de 4000 en 5000 euro waarbij het dichter bij de 5000 zal zitten...

 

De auto heeft inmiddels 220k gelopen, er zit 20k geleden net een nieuwe turbo op...

 

Ik heb echter voordat hij stil viel nergens geen last van gehad, stotterde niet, volle vermogen etc... liep mooi rustig...

 

De beste man raadde mij aan om eens contact op te nemen met mijn verzekering, aangezien het tijdstip van nu kan ik dit morgen altijd nog doen.

 

Hebben jullie dit wel eens bij de hand gehad en hebben jullie nog tips?

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Rowan

aangepast door Row
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarschijnlijk heeft de topic eigenaar inderdaad een CBDC. Ik zei eerst CBAC maar ik zie dat @@Dabrother er ook 1 heeft.

 

Wat betreft de pomp van de Golf 7. Ik ben echt benieuwd! Dat zou een mooie ontwikkeling zijn. Jammer dat het 'volk' het uiteindelijk heeft moeten bedenken om het toe te passen op de 'aangetaste' modellen.

 

Ach ja. BMW en nog paar andere merken hebben precies hetzelfde probleem. Je ontkomt helaas niet aan de slechte kwaliteit. Dan moeten we misschien eerder Japans rijden als we de kans op kosten klein willen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedenavond,

 

Het heeft even geduurd maar ik heb de afgelopen dagen heel wat lopen bellen en bekeken.

 

Om nog antwoord te geven:

 

Ik heb een CBDC motor, althans deze letters zitten er in, het kan zijn dat het CBCD is (kom hier altijd mee in de war).

Verder heb ik altijd shell getankt (diesel en V-power) en  2 a 3 keer BP... De auto heeft nooit langer stil gestaan dan 3 a 4 dagen.

Ik heb nog contact gehad met een VW dealer in Groningen (mijn vorige dealer) en VAGtechniek, beide geven aan dat corrosie erg onwaarschijnlijk is en dat eerder de HD pomp kapot is gelopen waardoor metaalsplinters door het system zijn gekomen. Ook bij beide firma's zal het tussen de 4 en 5000 euro zitten... Wellicht goedkoper met 2de hands onderdelen maar al zou dat 1000 euro schelen dan is het nog de vraag of het de moeite waard is om dat in de auto te steken.

 

De auto heeft nu 228k gelopen en rij nu 60k per jaar (opnieuw gerekend). Als ik er 5K in pomp dan mag ik hopen dat hij het langer dan 2 jaar vol zal houden en dat er niets verder kapot gaat zoals een roetfilter oid... Met 2 jaar heeft de auto dan ook 350k gelopen, de vraag is dan wat voor onderhoud heb je verder allemaal gehad...

 

Mijn auto is all risk verzekerd, de heren van de verzekering hebben aangegeven dat de kans groot is dat de expert dit onder het kopje "slijtage/standaard onderhoud" gaat gooien en dat wordt niet vergoed. Besluiten ze toch om het te vergoeden dan gaan ze het proberen te verhalen op de shell, lukt dit niet dan kost het mijn no-claim.... Ze kunnen dit nooit verhalen op de shell, want de brandstof die er in zit was van "redelijke" kwaliteit ondanks dit shell diesel is. Mochten de heren van VW toch verkeerd zitten en is het geen corrosie maar echt metaal splinters dan is het natuurlijk terecht dat de verzekering het niet vergoed.

 

Wellicht is het beste, en daar lijkt het nu wel op om de auto te verkopen zoals hij nu is en vervolgens een kleinere auto (was ik sowieso van plan als deze afgereden zou zijn) te kopen. Als je dan een kleinere koopt waar je 2 jaar in kunt rijden voor een afschrijving van 200 euro per maand dan druk je hem na die 2 jaar weer weg (bv een aygo). Zo'n aygo is absoluut geen Passat, daar in tegen heeft hij ook niet de kosten van een Passat... (400 euro wegenbelasting t.o.v. 75 euro in de 3 maand. 59 euro voor Michelin band ipv 110). Ik moet nog het een en ander dit weekend goed bekijken en dan een afweging gaan maken. Ik hou jullie sowieso op de hoogte over hoe en wat!

 

Hebben jullie enig idee wat een Passat 3c van 2009 moet opleveren die niet meer rijden wil? Auto is verder in goede staat, de lak heeft 3 plekjes van ingebeten vogelpoep. Verder geen schade. De koppeling + massavliegwiel is vervangen bij 100k, de distributieriem bij 165k, de turbo bij 175k en de brandstofopvoerpomp bij 228k.

 

Gr.

 

 

p.s. Nog bedankt voor alle reacties en antwoorden!

aangepast door Row
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou voor geen goud 60k per jaar in een aygo rond willen tuffen. Daar vind ik veiligheid en comfort te belangrijk voor. Een kleinere auto is tzt een optie als de kids wat groter zijn.

 

Hoe dan ook; lastige keuze. 5000K investeren in deze auto beinvloed op geen enkele manier de waarde van de auto. Dat hoort gewoon bij het onderhoud. Dus dan is het wellicht interessanter om uit te kijken naar een opvolger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor goud zou ik nog wel in een smart willen rijden, ik heb een uitvaartverzekering. Mocht er wat gebeuren dan kun je met de auto de grond in, geen kist meer nodig... overigens praten we dan natuurlijk wel over een kg, geen gouden tientje.

 

Maar alle gekheid op een stokje. Liefst heb ik ook weer een VW, zoals een Passat aanvoelt tja dat is echt fantastisch! Een nieuwe Passat/golf is veel te duur, daarnaast gaat een auto waarmee je 60k rijd zo snel van je af... Als je een andere Passat koopt met een redelijke prijs dan heeft die ook al 140 a 150k gelopen als het al niet meer is. Dan moet je binnen een half jaar de riem laten wisselen en vervolgens komt de rest er ook aanzienlijk snel aan. De afschrijving is dan simpelweg met die km's te hoog.

Vandaar ook dat mijn voorkeur dan gaat koop een goedkopere auto, rijd er twee jaar in en neem de gok om de riem dan niet te vervangen. Daarna doe je hem weer weg. Ploft de riem wel bij 190 ipv 220 tjah, praat dan over 6 maanden en met een auto van die prijsklasse is er dan nog niet veel overboord (als je kijkt naar de afschrijving). Als we t.z.t. gaan verhuizen en wonen aanzienlijk dichterbij dan kunnen we altijd weer kijken naar een grotere auto.

 

Ook is het natuurlijk een andere zaak als je kinderen hebt, eigelijk ook onzin want het gaat ook om je eigen veiligheid en niet alleen dat van je partner en kinderen. Maar goed dat terzijde.

aangepast door Row
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden