Ga naar inhoud
  • 0

Motor naast de auto - wat te vervangen?


Spherix

Vraag

Hallo,

 

Ik ben bezig met een ombouw van een 1.8T uit een '98 Passat naar een Barkas B1000 (oud busje).

 

Gezien ik straks de gehele motor+bak naast de auto heb staan is onderhoud zeer eenvoudig, en ben ik benieuwd of er zaken zijn waarvan jullie zeggen dat ik die in zo'n situatie gelijk maar moet vervangen/aanpakken.

 

De donor auto rijdt nog prima, enkel bij stationair schokt hij wat, geef je gas dan loopt ie prima door. Het blok zweet wat olie, dus ik ga in ieder geval 't carter loshalen om te kijken of er allicht sludge gevormd is en bijv. de carterontluchting verstopt.

 

Ik had overigens een bluetooth OBD2 lezer gekocht, maar m'n smartphone kan geen verbinding met de ECU maken. Op internet lees ik dat dit te maken kan hebben met de radio wanneer die vervangen is door een aftermarket exemplaar: bij mij mist de radio in z'n geheel op het moment. Is dit een bekende issue?

 

Tips welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

tot BJ2000 kun je met zo'n dongle vaak sowieso niet in de ECU komen.

Enkel fouten uitlezen/resetten, verder niets.

Voorbeeldje: 

Mijn Passat 3B BJ2000 kan ik niets behalve fouten uitlezen en resetten

Polo van mijn vrouwtje 9N BJ2002 kan ik alles zien aan waarden, dus ook turbodruk, temp, etc.etc.

Volgens mij zit er zo rond het bouwjaar 2000 een omslagpunt zegmaar...

Beide wagens hebben overigens aftermarktet radio's, lijkt me HEEL stug dat dat er überhaupt iets mee van doen heeft hoor.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tot BJ2000 kun je met zo'n dongle vaak sowieso niet in de ECU komen.

Enkel fouten uitlezen/resetten, verder niets.

Voorbeeldje: 

Mijn Passat 3B BJ2000 kan ik niets behalve fouten uitlezen en resetten

Polo van mijn vrouwtje 9N BJ2002 kan ik alles zien aan waarden, dus ook turbodruk, temp, etc.etc.

Volgens mij zit er zo rond het bouwjaar 2000 een omslagpunt zegmaar...

Beide wagens hebben overigens aftermarktet radio's, lijkt me HEEL stug dat dat er überhaupt iets mee van doen heeft hoor.... 

 

Zelfs fouten uitlezen wil ie niet doen op het moment, hij pikt de dongle wel op via bluetooth maar blijft hangen op 't proberen om verbinding te maken. Op internet is er veel over die issues met o.a. de radio te lezen, zie bijv. http://www.ross-tech.com/vag-com/aftermarket-radio.html :)

 

De dongle is overigens bijzaak, hoofdzakelijk richt ik mij mp de ombouw en daarbij te zorgen dat het blok in goede conditie is. Uitlezen etc. komt mooi van pas als ie weer ingebouwd is over een paar weken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou de distributie doen en idd de carterpan eraf en een nieuwe oliezeef/aanzuigpijpje monteren als deze vuil is, tevens dan ook de olieaanvoerleiding van de turbo vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks! Dat zijn de tips waar ik mee verder kan :)

 

Gister met een ruim uurtje sleutelen de voorkant er al afgehaald, ik denk dat ik aardig wat pakkingen en slangen mag vervangen, de metalen leiding onder de bumper (dikke buizen) kwam al het e.e.a. aan olie uitdruppelen, verder flink wat 'zweet' van olie rondom het blok. Compressie is in ieder geval prima :wink:

 

Op een Engelstalig forum werd ook meermaals het vervangen van de waterpomp aangeraden, maar zonder specifieke opgaaf van reden. Kunnen jullie die bedenken?

 

LVwZewm.jpg

aangepast door Spherix
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

waterpomp zit in je distributie, die moet je sowieso meevervangen.

 

Sla de inbus 6 goed met een (zware)hamer in de grote multieriempoeli op de krukas, anders draai je ze dol

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waterpomp zit bij een 1.8t niet bij de distributieriem. Maar hangt aan de rechterzijde aan het motorblok net als bij de antieke vw motoren

 

Verstuurd met mijn Galaxy Note 4

Sorry, bij een oude 1.8T (AEB) idd niet in de distributie, bij de 3BG zitten ze weer netjes in de distributie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks! Waterpomp is in ieder geval besteld, net als nieuwe riemen, vacuumslangen, pakkingen, oliezeef, oliefilter, olie etc.

 

Tevens een AGU spruitstuk van een A3 ook binnen gehad, wel zo handig met de luchtinlaat richting in m'n bus!

 

Voortgang: 

Q63Zyij.jpg

rl1GGDu.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden