Ga naar inhoud

Welke kleur SML voor APK


BARRY_TDI

Aanbevolen berichten

ik heb achter rode sml en vóór witte met oranje leds. Bij de APK haal ik voor de zekerheid de bekabeling altijd los.

 

Maar als het een originele USA uitvoering is neem ik aan dat het op het kentekenbewijs vermeld staat dat kleine platen zijn toegestaan; misschien zijn de SML's dan ook geen probleem voor de APK?

Als de auto met sml is geïmporteerd zit daar een type goedkeuring op. Dus voor de USA passat is rode sml achter en amber voor apk techniesch toegestaan. Net zoals de kleine platen moet een type goedkeuring op zijn. Wel een vermelding in de papieren nodig.

 

Verder voor het SML verhaal, dat is een heel grijs gebied. De 1 komt door de keuring met ingeschakelde sml rood achter amber voor door de keuring en de ander moet ze ontkoppelen of zelfs afplakken. Dat is net hoe de keurmeester de apk regels interpreteer.

 

Maar volgens het boekje was het zo dat sml rood achter toegestaan als ze in de achterlicht unit zit. Dus hoe ik ze heb is het definitief apk afkeur. Amber voor mag.

Een volvo die 4 amber sml's heeft zit een type goedkeuring op. Dus waarom volvo wel en passat niet is puur de type goedkeuring van de rdw

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb achter rode sml en vóór witte met oranje leds. Bij de APK haal ik voor de zekerheid de bekabeling altijd los.

 

Maar als het een originele USA uitvoering is neem ik aan dat het op het kentekenbewijs vermeld staat dat kleine platen zijn toegestaan; misschien zijn de SML's dan ook geen probleem voor de APK?

Als de auto met sml is geïmporteerd zit daar een type goedkeuring op. Dus voor de USA passat is rode sml achter en amber voor apk techniesch toegestaan. Net zoals de kleine platen moet een type goedkeuring op zijn. Wel een vermelding in de papieren nodig.

 

Verder voor het SML verhaal, dat is een heel grijs gebied. De 1 komt door de keuring met ingeschakelde sml rood achter amber voor door de keuring en de ander moet ze ontkoppelen of zelfs afplakken. Dat is net hoe de keurmeester de apk regels interpreteer.

 

Maar volgens het boekje was het zo dat sml rood achter toegestaan als ze in de achterlicht unit zit. Dus hoe ik ze heb is het definitief apk afkeur. Amber voor mag.

Een volvo die 4 amber sml's heeft zit een type goedkeuring op. Dus waarom volvo wel en passat niet is puur de type goedkeuring van de rdw

 

Zit net ff te spitten op het internet, maar zoals ik het kan rijmen lijkt het erop dat het per 01-07-2014 de boel vrijgegeven te zijn volgens deze site http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

Er zijn wel aanvullingen maar die krijg ik niet te zien ivm een error.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb achter rode sml en vóór witte met oranje leds. Bij de APK haal ik voor de zekerheid de bekabeling altijd los.

 

Maar als het een originele USA uitvoering is neem ik aan dat het op het kentekenbewijs vermeld staat dat kleine platen zijn toegestaan; misschien zijn de SML's dan ook geen probleem voor de APK?

Als de auto met sml is geïmporteerd zit daar een type goedkeuring op. Dus voor de USA passat is rode sml achter en amber voor apk techniesch toegestaan. Net zoals de kleine platen moet een type goedkeuring op zijn. Wel een vermelding in de papieren nodig.

 

Verder voor het SML verhaal, dat is een heel grijs gebied. De 1 komt door de keuring met ingeschakelde sml rood achter amber voor door de keuring en de ander moet ze ontkoppelen of zelfs afplakken. Dat is net hoe de keurmeester de apk regels interpreteer.

 

Maar volgens het boekje was het zo dat sml rood achter toegestaan als ze in de achterlicht unit zit. Dus hoe ik ze heb is het definitief apk afkeur. Amber voor mag.

Een volvo die 4 amber sml's heeft zit een type goedkeuring op. Dus waarom volvo wel en passat niet is puur de type goedkeuring van de rdw

 

Zit net ff te spitten op het internet, maar zoals ik het kan rijmen lijkt het erop dat het per 01-07-2014 de boel vrijgegeven te zijn volgens deze site http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

Er zijn wel aanvullingen maar die krijg ik niet te zien ivm een error.

 

De vraag is wat een rode reflector is .... M.i. zit in een reflector geen brandende lamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je sml lampje niet is aangesloten dan is het een reflector en dat mag.

Kijk, ik doe de apk bij de dealer. Om gezeik te voorkomen zorg ik dat de sml's en de us lights niet branden en ik kom fluitend door de apk.

Of je nou wel of geen sml mag, gewoon uitschakelen en klaar.

Zolang je rood achter en amber voor hebt niks aan het handje.

Of je wit nu wel voor mag als reflector durf ik niet meer te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb achter rode sml en vóór witte met oranje leds. Bij de APK haal ik voor de zekerheid de bekabeling altijd los.

 

Maar als het een originele USA uitvoering is neem ik aan dat het op het kentekenbewijs vermeld staat dat kleine platen zijn toegestaan; misschien zijn de SML's dan ook geen probleem voor de APK?

Als de auto met sml is geïmporteerd zit daar een type goedkeuring op. Dus voor de USA passat is rode sml achter en amber voor apk techniesch toegestaan. Net zoals de kleine platen moet een type goedkeuring op zijn. Wel een vermelding in de papieren nodig.

 

Verder voor het SML verhaal, dat is een heel grijs gebied. De 1 komt door de keuring met ingeschakelde sml rood achter amber voor door de keuring en de ander moet ze ontkoppelen of zelfs afplakken. Dat is net hoe de keurmeester de apk regels interpreteer.

 

Maar volgens het boekje was het zo dat sml rood achter toegestaan als ze in de achterlicht unit zit. Dus hoe ik ze heb is het definitief apk afkeur. Amber voor mag.

Een volvo die 4 amber sml's heeft zit een type goedkeuring op. Dus waarom volvo wel en passat niet is puur de type goedkeuring van de rdw

 

Zit net ff te spitten op het internet, maar zoals ik het kan rijmen lijkt het erop dat het per 01-07-2014 de boel vrijgegeven te zijn volgens deze site http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

Er zijn wel aanvullingen maar die krijg ik niet te zien ivm een error.

 

De vraag is wat een rode reflector is .... M.i. zit in een reflector geen brandende lamp.

 

Zijmarkeringslichten is geen grijs gebied, wordt duidelijk omschreven in het APK-regelement. Is ook geen kwestie van typegoedkeuring, mag gewoon op elke personenauto.

 

Het begrip (retro)reflector luidt volgens de APK als volgt:

retroreflector: 

 

inrichting' date=' bestemd om de aanwezigheid van een voertuig kenbaar te maken door weerkaatsing van het licht afkomstig van een niet tot dat voertuig behorende lichtbron, waarbij de waarnemer zich nabij deze lichten bevindt[/quote']

Dus zonder lamp erin, dan valt het weer onder verlichting, zie artikel 5.2.57 lid 1o:

Personenauto's mogen zijn voorzien van:

 

zijmarkeringslichten' date=' (indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, waarbij Aanvullende permanente eisen, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing is)[/quote']

Die artikelen gaan over de plaatsing van zijreflectoren en zijmarkeringsverlichting. Niet zo interessant lijkt mij, maar indien gewenst kan dat hier gevonden worden, en dan klikken op aanvullende permanent eisen onder lid 1.

 

Artikel 5.2.57 lid 1m:

Personenauto's mogen zijn voorzien van:

 

ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig' date=' indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn. [/quote']

 

En dan artikel 5.2.59 lid 4:

De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen. Het achterste zijmarkeringslicht mag rood stralen.

 

Dus personenauto's mogen zowel oranje zijreflectoren als oranje zijmarkeringslichten hebben, waarbij bij beide de achterste (aan de zijkant) rood mogen (dus niet moeten) zijn.

De achterste rode hoeft dus ook niet in de achterlichtunit te zitten, en de witte zijreflector aan de voorkant is afkeur. Tenzij de reflector echt aan de voorkant zit en dus naar voren gericht zit, dat mag wel, maar dan mogen er geen continu oranje brandende leds inzitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de foto komt t niet helemaal over, maar zo zien mijn sml's er uit. Zoals gezegd kom ik hiermee gewoon door de apk als ik de stekkers van de verlichting loshaal.

 

passat14.jpg

 

DSC08976.jpg

 

foto4.jpg

 

Hier lijken de units niet als retroreflector te dienen, maar gewoon een wit glaasje met een oranje lampje. Die zou ik met aangesloten verlichting ook nog wel goedkeuren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden