Het probleem heb ik reeds eerder op een ander forum voorgelegd. Helaas heb ik daarop geen reactie mogen ontvangen. Ik leg het probleem hier nogmaals voor met de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
De laatste tijd heb ik problemen met het koud starten van mijn Touran 2.0 TDI DSG met motorcode bmm uit 2009. Tot eind november startte de auto vrij normaal, niet verwonderlijk met het weer op dat moment. Ik heb één keer een foutcode gehad mbt het voorgloeien, iets met gloeibougie 3. De foutcode gewist en is daarna niet meer teruggekomen. Ik heb wel 4 nieuwe gloeibougirs van ngk Y-607AS aangeschaft om met de volgende beurt alle 4 bougies te vervangen.
Bijna de hele maand december kreeg ik de foutcode 06148 op mijn chinese obd. Hoewel de bijbehorende beschrijving niets met de motor te maken had, kon ik vrij snel vaststellen met behulp van google dat er elektrische storing was mbt de gloeibougies. Ook met een temperatuur van 12 graden gaf de auto dezelfde foutcode. ik dacht dat boven 8 graden de gloeibougies niet nodig waren.
Eind december moest de auto voor apk, voor mij een moment om de auto te onderhouden. Naast de gebruikelijke filters en olie zijn de bougies ook vervangen. De bougies zijn makkelijk te vervangen. De auto kwam binnen 10 minuten door de keuring heen.
Helaas startte de auto nog steeds lastig, maar niet zo ernstig. De auto start onregelmatig. Hij loopt dan voor korte tijd op drie poten.
De auto is in eerste instantie uitgelezen met een Delphi uitleesapparaat en gaf de foutcode p0670 gloeistifmodule ; electrische storing.
In eerste instantie was de gloeirelais verdacht, omdat er geen stroom te meten was. Gelukkig was er een a3 Tdi in de buurt met dezelfde gloeirelais 038907281D. Helaas gaf de auto nog steeds hetzelfde probleem na het verwisselen van relais. De bougies zijn uitgehaald en getest. Ze gloeien zoals het moet. Alleen was het lastig te bepalen of de bougies ook in motor gloeien. Na uren gewacht te hebben om de motor af te laten koelen, opnieuw getest. Volgens de garagist kon hij niets meten omdat er geen stroom zit , dan houdt het wel op wat betreft diagnose.
Beetje teleurgesteld ben ik daar weggegaan. Via een kennis ben ik in contact gebracht met iemand die ervaring had met het uitlezen van auto's. Deze man heeft de auto opnieuw uitgelezen. Hij kwam met zijn professioneel apparatuur op de foutcode 06148, zelfde als mijn chinese obd. Volgens hem kon het niets ernstigs zijn, anders zou er ook op de specifieke bougies een foutcode terug te vinden zijn en de auto bij het starten storing moet aangeven. Hij vertelde dat de gloeibougies al werken als je de deur van de auto opent. De garagist kon daarmee onmogelijk dingen meten volgens hem. Hij vermoedde dat de koelwater temperatuur sensor niet helemaal goed is. Zijn theorie was dat de sensor de temperatuur van het koelwater verkeerd aangeeft met koude start en daardoor de timing van het voorgloeien niet goed bepaald kan worden. Advies was dan ook om deze sensor te vervangen. Ik heb inmiddels via Ebay een originele sensor besteld, is niet bepaald het duurste onderdeel op een auto. Deze maar binnenkort laten vervangen.
Vandaag ben ik naar een auto elektronica zaak geweest om één en ander te laten meten. Helaas was deze dicht. Ik wilde weten of zij op één of ander manier kunnen meten of er stroomproblemen zijn, te denken valt aan een kabelbreuk of een of een ander relais niet goed werkt.
Toch blijft het mij toch allemaal een beetje vreemd aanvoelen. De storingcode kan ik al direct achterhalen met koude motor zonder de motor te laten draaien. Nadat de auto gestart is en de foutcode is gewist komt de foutcode ook niet meer terug. Als de motor weer eenmaal is afgekoeld komt de foutcode weer terug. De auto hoeft overigens niet altijd slecht te starten, de foutcode kreeg ik ook bij 12 graden. Ik vraag mij af wanneer de gloeibougies moeten werken, is dat bij elke start en hoe zit het tussendoor? De auto start de laatste dagen weer goed, het is ook weer wat warmer geworden. Ik kan nog steeds niet vaststellen of het verwisselen van de bougies effect hebben gehad. De oude bougies zagen overigens niet bepaald fris uit.
De foutcode blijft terugkomen. Heeft iemand hiermee ervaring? Ik heb verschillende forums gekeken, maar verder dan gloeirelais en kabel kom ik niet.
Vraag
kaserian
Het probleem heb ik reeds eerder op een ander forum voorgelegd. Helaas heb ik daarop geen reactie mogen ontvangen. Ik leg het probleem hier nogmaals voor met de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
De laatste tijd heb ik problemen met het koud starten van mijn Touran 2.0 TDI DSG met motorcode bmm uit 2009. Tot eind november startte de auto vrij normaal, niet verwonderlijk met het weer op dat moment. Ik heb één keer een foutcode gehad mbt het voorgloeien, iets met gloeibougie 3. De foutcode gewist en is daarna niet meer teruggekomen. Ik heb wel 4 nieuwe gloeibougirs van ngk Y-607AS aangeschaft om met de volgende beurt alle 4 bougies te vervangen.
Bijna de hele maand december kreeg ik de foutcode 06148 op mijn chinese obd. Hoewel de bijbehorende beschrijving niets met de motor te maken had, kon ik vrij snel vaststellen met behulp van google dat er elektrische storing was mbt de gloeibougies. Ook met een temperatuur van 12 graden gaf de auto dezelfde foutcode. ik dacht dat boven 8 graden de gloeibougies niet nodig waren.
Eind december moest de auto voor apk, voor mij een moment om de auto te onderhouden. Naast de gebruikelijke filters en olie zijn de bougies ook vervangen. De bougies zijn makkelijk te vervangen. De auto kwam binnen 10 minuten door de keuring heen.
Helaas startte de auto nog steeds lastig, maar niet zo ernstig. De auto start onregelmatig. Hij loopt dan voor korte tijd op drie poten.
De auto is in eerste instantie uitgelezen met een Delphi uitleesapparaat en gaf de foutcode p0670 gloeistifmodule ; electrische storing.
In eerste instantie was de gloeirelais verdacht, omdat er geen stroom te meten was. Gelukkig was er een a3 Tdi in de buurt met dezelfde gloeirelais 038907281D. Helaas gaf de auto nog steeds hetzelfde probleem na het verwisselen van relais. De bougies zijn uitgehaald en getest. Ze gloeien zoals het moet. Alleen was het lastig te bepalen of de bougies ook in motor gloeien. Na uren gewacht te hebben om de motor af te laten koelen, opnieuw getest. Volgens de garagist kon hij niets meten omdat er geen stroom zit , dan houdt het wel op wat betreft diagnose.
Beetje teleurgesteld ben ik daar weggegaan. Via een kennis ben ik in contact gebracht met iemand die ervaring had met het uitlezen van auto's. Deze man heeft de auto opnieuw uitgelezen. Hij kwam met zijn professioneel apparatuur op de foutcode 06148, zelfde als mijn chinese obd. Volgens hem kon het niets ernstigs zijn, anders zou er ook op de specifieke bougies een foutcode terug te vinden zijn en de auto bij het starten storing moet aangeven. Hij vertelde dat de gloeibougies al werken als je de deur van de auto opent. De garagist kon daarmee onmogelijk dingen meten volgens hem. Hij vermoedde dat de koelwater temperatuur sensor niet helemaal goed is. Zijn theorie was dat de sensor de temperatuur van het koelwater verkeerd aangeeft met koude start en daardoor de timing van het voorgloeien niet goed bepaald kan worden. Advies was dan ook om deze sensor te vervangen. Ik heb inmiddels via Ebay een originele sensor besteld, is niet bepaald het duurste onderdeel op een auto. Deze maar binnenkort laten vervangen.
Vandaag ben ik naar een auto elektronica zaak geweest om één en ander te laten meten. Helaas was deze dicht. Ik wilde weten of zij op één of ander manier kunnen meten of er stroomproblemen zijn, te denken valt aan een kabelbreuk of een of een ander relais niet goed werkt.
Toch blijft het mij toch allemaal een beetje vreemd aanvoelen. De storingcode kan ik al direct achterhalen met koude motor zonder de motor te laten draaien. Nadat de auto gestart is en de foutcode is gewist komt de foutcode ook niet meer terug. Als de motor weer eenmaal is afgekoeld komt de foutcode weer terug. De auto hoeft overigens niet altijd slecht te starten, de foutcode kreeg ik ook bij 12 graden. Ik vraag mij af wanneer de gloeibougies moeten werken, is dat bij elke start en hoe zit het tussendoor? De auto start de laatste dagen weer goed, het is ook weer wat warmer geworden. Ik kan nog steeds niet vaststellen of het verwisselen van de bougies effect hebben gehad. De oude bougies zagen overigens niet bepaald fris uit.
De foutcode blijft terugkomen. Heeft iemand hiermee ervaring? Ik heb verschillende forums gekeken, maar verder dan gloeirelais en kabel kom ik niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites
15 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten