Ga naar inhoud
  • 0

foutcode p0670


kaserian

Vraag

Het probleem heb ik reeds eerder op een ander forum voorgelegd. Helaas heb ik daarop geen reactie mogen ontvangen. Ik leg het probleem hier nogmaals voor met de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

De laatste tijd heb ik problemen met het koud starten van mijn Touran 2.0 TDI DSG met motorcode bmm uit 2009. Tot eind november startte de auto vrij normaal, niet verwonderlijk met het weer op dat moment. Ik heb één keer een foutcode gehad mbt het voorgloeien, iets met gloeibougie 3. De foutcode gewist en is daarna niet meer teruggekomen. Ik heb wel 4 nieuwe gloeibougirs van ngk Y-607AS aangeschaft om met de volgende beurt alle 4 bougies te vervangen.

Bijna de hele maand december kreeg ik de foutcode 06148 op mijn chinese obd. Hoewel de bijbehorende beschrijving niets met de motor te maken had, kon ik vrij snel vaststellen met behulp van google dat er elektrische storing was mbt de gloeibougies. Ook met een temperatuur van 12 graden gaf de auto dezelfde foutcode. ik dacht dat boven 8 graden de gloeibougies niet nodig waren.

Eind december moest de auto voor apk, voor mij een moment om de auto te onderhouden. Naast de gebruikelijke filters en olie zijn de bougies ook vervangen. De bougies zijn makkelijk te vervangen. De auto kwam binnen 10 minuten door de keuring heen.

Helaas startte de auto nog steeds lastig, maar niet zo ernstig. De auto start onregelmatig. Hij loopt dan voor korte tijd op drie poten.

De auto is in eerste instantie uitgelezen met een Delphi uitleesapparaat en gaf de foutcode p0670 gloeistifmodule ; electrische storing.

In eerste instantie was de gloeirelais verdacht, omdat er geen stroom te meten was. Gelukkig was er een a3 Tdi in de buurt met dezelfde gloeirelais 038907281D. Helaas gaf de auto nog steeds hetzelfde probleem na het verwisselen van relais. De bougies zijn uitgehaald en getest. Ze gloeien zoals het moet. Alleen was het lastig te bepalen of de bougies ook in motor gloeien. Na uren gewacht te hebben om de motor af te laten koelen, opnieuw getest. Volgens de garagist kon hij niets meten omdat er geen stroom zit , dan houdt het wel op wat betreft diagnose.

Beetje teleurgesteld ben ik daar weggegaan. Via een kennis ben ik in contact gebracht met iemand die ervaring had met het uitlezen van auto's. Deze man heeft de auto opnieuw uitgelezen. Hij kwam met zijn professioneel apparatuur op de foutcode 06148, zelfde als mijn chinese obd. Volgens hem kon het niets ernstigs zijn, anders zou er ook op de specifieke bougies een foutcode terug te vinden zijn en de auto bij het starten storing moet aangeven. Hij vertelde dat de gloeibougies al werken als je de deur van de auto opent. De garagist kon daarmee onmogelijk dingen meten volgens hem. Hij vermoedde dat de koelwater temperatuur sensor niet helemaal goed is. Zijn theorie was dat de sensor de temperatuur van het koelwater verkeerd aangeeft met koude start en daardoor de timing van het voorgloeien niet goed bepaald kan worden. Advies was dan ook om deze sensor te vervangen. Ik heb inmiddels via Ebay een originele sensor besteld, is niet bepaald het duurste onderdeel op een auto. Deze maar binnenkort laten vervangen.

Vandaag ben ik naar een auto elektronica zaak geweest om één en ander te laten meten. Helaas was deze dicht. Ik wilde weten of zij op één of ander manier kunnen meten of er stroomproblemen zijn, te denken valt aan een kabelbreuk of een of een ander relais niet goed werkt.

Toch blijft het mij toch allemaal een beetje vreemd aanvoelen. De storingcode kan ik al direct achterhalen met koude motor zonder de motor te laten draaien. Nadat de auto gestart is en de foutcode is gewist komt de foutcode ook niet meer terug. Als de motor weer eenmaal is afgekoeld komt de foutcode weer terug. De auto hoeft overigens niet altijd slecht te starten, de foutcode kreeg ik ook bij 12 graden. Ik vraag mij af wanneer de gloeibougies moeten werken, is dat bij elke start en hoe zit het tussendoor? De auto start de laatste dagen weer goed, het is ook weer wat warmer geworden. Ik kan nog steeds niet vaststellen of het verwisselen van de bougies effect hebben gehad. De oude bougies zagen overigens niet bepaald fris uit.

De foutcode blijft terugkomen. Heeft iemand hiermee ervaring? Ik heb verschillende forums gekeken, maar verder dan gloeirelais en kabel kom ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens de garagist is de kabel goed, maar kan volgens hem liggen aan een ander relais of zekering liggen. Volgens de obd man is de kabel ook goed, anders zou er ook andere storingen zijn.

Optisch is er nergens schade. Ik wilde voor alle zekerheid ook laten kijken Door een elektro man om het uit te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Comfortcruiser, daar heb ik ook aan gedacht. Ik zal deze laten testen. Wellicht dat ie te lage spanning levert met koude start.

Omdat de foutcode alleen optreedt met koude start, vraag ik mij af waarom de foutcode niet meer terugkomt bij herstart kort na koud start. Bij het nagloeien zou je toch ook een storing mogen verwachten als er problemen zijn met de bougies of de elektrische circuit daarvan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zijn de brandstofpompen nog goed? Zowel de opvoerpomp in de tank en de tandempomp op de cilinderkop?

Ingeslagen pompverstuivers waardoor de brandstof weg lekt of slechte o-ringen.

 

Moet je lang door starten voor dat de motor aan slaat? En walmt die dan ook uit de uitlaat of valt dat mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto start vrijwel meteen, slaat nooit af. Ik hoef het niet door te starten. Geen rook of walm. Motor klinkt koud ook goed, geen extreme genagel. Auto loopt vrij goed. Alleen loopt ie heel even op drie poten lijkt het. De hele dag heb ik nergens last van, ook na uren stilstaan. Alleen na een nacht stil staan heeft ie heel even moeite en leidt tot foutcode p0670.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb geen vcds op dit moment. Ik hoop wel binnenkort daarover te beschikken, wel handig met diagnose. Zo zou ik zelf in de ochtend specifiek kunnen kijken naar de waardes van de koelwater en de status van het gloeien. Volgens OBD man moest ik allereerst beginnen met het vervangen van de koelwatersensor en dan verder zoeken. ik heb al eentje besteld. Ik ga deze eerst vervangen. Mocht het geen resultaat geven wil ik de auto achterlaten bij een auto elektroman om de stroom in de ochtend te laten doormeten. Vandaag heb ik met de elektroman gesproken die dergelijke reparaties verricht. Volgens hem treden gloeirelais problemen bij vw bijna nooit op. Als er problemen zijn met de kabels is het heel lastig om het te checken omdat alles met elkaar in verbinding staat, aldus de elektroman.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mogelijke verschijnselen:

Koude start is lastiger bij temperaturen lager dan 10 °C.

 

 

Mogelijke oorzaken:

Bedrading en/of aansluitingen defect

Regelmodule gloeibougie defect

 

 

Mogelijke oplossingen:

Check / repareer bedrading en aansluitingen

Check (meetwaardeblokken) / vervang regelmodule gloeibougie

 

Via Vag Com

 

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

koelwatersensor heb ik nog niet vervangen, is in bestelling. Volgens de elektroman die ook dergelijke relais repareert was volgens hem bij vw zeer uitzonderlijk dat deze kapot gaat. Van een kapotte relais ging hij vooralsnog niet vanuit. Wanneer ik de auto achterlaat gaat hij ook de relais checken.

Op de website van gerrispeek heb ik al een en ander gelezen over gloeibougies en deze foutcode. Vandaar dat ik begon met het verwisselen van de gloeirelais. Optisch was al reeds gekeken naar de bedrading, maar wil het ook laten doormeten indien het vervangen van koelwatersensor niet helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag ben ik zelf met een multimeter aan de slag gegaan om te kijken welke waarden de bougies aangeven. De bougies hebben een weerstand van 0,4 ohm aan. Deze waarden komen overeen met de specificatie van NGK. De bougies moeten wel goed zijn, denk ik.

Na uren te hebben gewacht heb ik de spanning op de aansluiting proberen te meten, buiten was het 6 graden. Alvorens dit gedaan te hebben, heb ik de nogmaals gecheckt of de auto een foutcode aangeeft bij het voorgloeien. Het voorgloeilampje brandt ook wat langer. De foutcode komt steeds terug als de auto op contact staat, ook na herhaaldelijk wissen. Volgens de multimeter, als ik het goed heb gemeten, geeft per aansluiting 0,5 volt aan. Als ik de accu meet komt een waarde van iets van 12,3 volt.

Ik weet niet of ik op de juiste wijze heb gedaan, maar 0,5 volt is vrij laag. Het is buiten niet echt koud, ik weet niet of dat van invloed kan zijn. Volgens torque pro was het koelwater temperatuur 8 graden.

Als het goed, moet er een spanning van 5 volt gemeten worden. Wat ik meet is vrij laag,

Meestal ben ik blij als het niet vriest, maar nu had ik een beetje kou van harte welkom geheten. Morgen wordt het 12 graden, kan ik direct checken of de auto met een dergelijk temperatuur ook een foutcode aangeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eindelijk tijdelijk een vcds tot mijn beschikking. Ik heb de auto uitgelezen om te kijken wat voor foutcodes de auto aangeeft. Ik meld alleen de foutcode mbt de motor, de andere foutcode zijn geen relevante foutcodes. Als ik andere tests kan uitvoeren, verneem ik dat graag. Ik zal wanneer de auto weer wat langer niet in bedrijf is geweest een logje maken.

 

Saturday,10,January,2015,11:38:53:30570

VCDS Version: Release 12.12.3 (x64)

 

Address 01: Engine Labels: 03G-906-021-BMM.clb

Control Module Part Number: 03G 906 021 MJ HW: 03G 906 021 AB

Component and/or Version: R4 2,0L EDC G000AG 2115

Software Coding: 0000078

Work Shop Code: WSC 06325 000 00000

VCID: 73E3AF8E12C2428696F-8026

1 Fault Found:

 

001648 - Glow Plug Module 1; Glow Plug Circuit

P0670 - 000 - Electrical Malfunction

Freeze Frame:

Fault Status: 01110000

Fault Priority: 3

Fault Frequency: 1

Reset counter: 255

Mileage: 211349 km

Time Indication: 0

Date: 2000.00.00

Time: 10:21:29

 

Freeze Frame:

RPM: 0 /min

Speed: 0.0 km/h

Load: 0.0 %

Voltage: 12.08 V

Bin. Bits: 00101011

Temperature: 9.9°C

Bin. Bits: 00110000

 

 

Readiness: 0 0 0 0 1

 

 

Address 01: Engine (03G 906 021 MJ)

 

11:48:43

14.4ーC Coolant Temperature (G62)

13.5ーC Fuel Temperature (G81)

14.4ーC Intake Air Temperature (G72)

01010000 Glow Status

0.00 s Pre-Glow Period

11.93 V Supply Voltage (Terminal 30)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden