Ga naar inhoud
  • 0

Olie verversing


Tee

Vraag

Binnenkort moet ik, volgens het onderhoudsboekje, de motorolie verversen. Dit op basis van km-stand en tijdsduur. De APK moet in maart 2014 weer gebeuren. Normaal combineer ik deze acties altijd, maar loop nu (nog) niet synchroon.

 

Kan ik de oliewissel met 4 maanden en enkele duizenden kilometers uitstellen?

 

In afwachting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt, om de 15dkm, ik doe dat omdat je dan veel eerder mankementen ziet, kapotte ashoezen, te hoog oliepeil door defecte tandempomp etc..

Remblokken/schijven bijv worden bij 30dkm per jaar/beurt veel eerder dan nodig vervangen omdat de garage niet precies weet of ze nog wel 30dkm verder mee kunnen terwijl 15dkm zeker nog wel kon, alleen tja.. de klant komt niet eerder weer dan over 30dkm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik begrijp het. En in dat opzicht deel ik ook je mening.

 

En puur kijkende naar de olie en het effect op de motor? Kan de motor de 30dkm goed aan met long life olie? Of is het ook eigenlijk te lang en beter om eerder te vervangen. Ik vraag het omdat ik nu op de 20dkm zit en graag wil weten of het slecht(er) is om tot 30dkm te rijden. Zoals de boekjes en veler info aangeven.

 

Bij mijn APK in september kwam een bijna kapotte ashoes in beeld. Werd aangegeven kan binnen nu en paar maanden kapot gaan. De hoes is niet duur maar het (zelf) vervangen is volgens mij een flinke klus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Naar mijn idee kan veel leed voorkomen worden door frequentere verversingsintervallen..

 

Kijk.. dat ze aangeven dat ie bijna stuk is, is leuk.. maar om je vervolgens weer te laten gaan om 30dkm later terug te zien met een kapotte ashoes EN een versleten homokineet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok. Ik zal het meenemen in mijn achterhoofd.

 

Het is voor mij een APK station. Ik vertrouw mn auto niet iedereen toe. Ik denk er haast iedere 500 km aan. Niet 30dkm. Op den duur (vroeg of laat) moet ik het vervangen. De vraag is even wanneer en door wie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik doe mijn onderhoud ook sowieso jaarlijks (kom niet aan 15d km op jaarbasis) en der gaat dan ook gewoon de kroon Helar SP 5W-30 LL-03 in. Langer rijden vind ik persoonlijk geen optie omdat je zoals Vdub zegt dan veel te weinig (visuele) controle hebt over de rest van het motorcompartiment en de aandrijving. Volgende beurt (ergens deze maand) gaat de carter er ook maar eens van af om te kijken met welk type balansasaandrijving ik opgezadeld zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden