Ga naar inhoud
  • 0

koelblokje achter de ledlampje


Gast Genna7

Vraag

Beste leden,

 

Sinds gisteren heb ik led kentekenverlichting. Maar nu heb ik een vraagje.

 

Waar dient de koelblokje achter de ledjes voor?

Helaas kan ik via mobiel geen fotos bijvoegen, het zijn smd led lampjes van Ebay. Plat met koelblok bovenop.

 

Gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarschijnlijk heb je nu ledlampjes gekocht die ook geschikt zijn voor in een can-bus wagen, deze heeft namelijk een weerstand parallel over de leds om zo de foutmelding in de tacho te omzeilen.

Dit is een vermogenweerstand en word wel redelijk warm aangezien de weerstandswaarde redelijk laag is om een lampje te kunnen "simuleren" .

Leds hebben de eigenschap van weinig stroom te trekken en dat is nu net de meetwaarde waarop de boordcomputer gaat controleren om te detecteren of een lamp defect is of niet. Aangezien de led weinig stroom verbruikt denkt de boordcomputer dat de lamp defect is.

Om dit te omzeilen hebben ze er een weerstand parallel over geplaatst om de verbruikte stroom te doen stijgen en zo tot een stroom te komen die ongeveer overeenkomt als wanneer er een gewoon lampje zou geplaatst worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Waarschijnlijk heb je nu ledlampjes gekocht die ook geschikt zijn voor in een can-bus wagen, deze heeft namelijk een weerstand parallel over de leds om zo de foutmelding in de tacho te omzeilen.

Dit is een vermogenweerstand en word wel redelijk warm aangezien de weerstandswaarde redelijk laag is om een lampje te kunnen "simuleren" .

Leds hebben de eigenschap van weinig stroom te trekken en dat is nu net de meetwaarde waarop de boordcomputer gaat controleren om te detecteren of een lamp defect is of niet. Aangezien de led weinig stroom verbruikt denkt de boordcomputer dat de lamp defect is.

Om dit te omzeilen hebben ze er een weerstand parallel over geplaatst om de verbruikte stroom te doen stijgen en zo tot een stroom te komen die ongeveer overeenkomt als wanneer er een gewoon lampje zou geplaatst worden.

 

Dankje, heel duidelijk.

 

Maar weet je ook of het veen kwaad kan, aangezien er daar geen koude lucht bij komt?

 

Geen zin in brand schade!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
deel van de warmte wordt weg geleid door omringende metaal.

ze zijn er ook met een weerstand in de kabel. die kan dan tegen een metaal deel worden geklemd.

[attachment=1]canbus-6-smd-kenteken.jpg[/attachment]

vs

[attachment=0]1 LED knipperlicht weerstand.jpg[/attachment]

 

De eerste heb ik, maar zal het niet zo warm worden dat de bekabeling gaat smelten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Normaal gesproken wordt hier rekening mee gehouden. Maar kabel er tegen aan, zou ik liever niet doen.

Je kunt het testen, als je het zelf nog kan vast pakken is het onder 65 gr C (Al is het kort).

En de warmte is in energie heel laag, het is maar 1 a 2 Watt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ivm warmtedissipatie zou ik me geen zorgen maken aangezien er normaal een gloeilampje in zit.

Wetende dat een gloeilampje 20% licht geeft en 80% warmte - en aangezien de weerstand berekend is om een bepaald wattage te simuleren zal deze dan ook niet meer warmte afgeven dan wanneer je het zou vervangen door een lampje.

Zeker de ledlampjes met achteraan een koelblokje kan je qua wattage dan vergelijken met het gloeilampje aangezien deze zo zijn ontwikkeld om de juiste stroom te gaan opnemen.

Wat je bij zelf bijgeplaatste weerstanden niet kan zeggen, hier kan je zowel een 25Watt of zelfs 50watt weerstand gaan plaatsen terwijl er maar een lampje van bv 10watt gesimuleerd moet worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden