Ga naar inhoud
  • 0

Leek zoekt hulp ivm banden/velgen


J.Dirks

Vraag

Beste mede Passat eigenaren,

 

sinds een dikke 2 maand ben ik in het trotse bezit van een Passat 1.6 uit '99.

 

Gekocht met 15" velgen en zomerbanden, maar momenteel ben ik me een beetje aan het oriënteren ivm de aanschaf van winterbanden daar ik regelmatig naar Duitsland moet en de regels daar nou eenmaal wat anders liggen dan hier in Nederland.

 

Bij aanschaf was ik al niet helemaal te spreken over de velgen die eronder lagen, dus ook op dat gebied wil ik gelijk naar wat nieuws kijken.

Nu dacht ik dat het allemaal niet zo moeilijk zou zijn, maar vanwege het gigantische aanbod en de enorme hoeveelheid mogelijkheden (zowel kwa velg als band) raak ik de weg een beetje kwijt.

 

Meerdere mensen hebben mij al aangeraden om er wat grotere velgen onder te gooien ipv ook te kijken naar 15" velg + winterband.

Maar kan dit zomaar? Kan ik er zomaar een 16/17" velg onder (laten) zetten zonder enig probleem? En hoe zit het dan met een bijbehorende band? En wat zijn hier de eventuele gevolgen van (verbruik/snelheid/enzovoorts)?

 

Zijn er nog specifieke dingen waar ik verder op moet letten?

Momenteel zitten er dus 15" velgen onder en op de banden staat 195/65 R15.

 

In mijn zoektocht ben ik inmiddels al als een blok gevallen voor zwarte velgen t.o.v. zilver.

Wat hebben jullie onder je Passat zitten kwa velg/band?

 

Wat ideetjes zijn meer dan welkom :)

Wellicht handig om tevens het budget te vermelden... Rond de 600 euro max :embarassed:

 

Foto in de huidige staat:

post-17919-1423827951,1531_thumb.jpg

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Stel je even voor in het topic "ik ben en ik rij" dat vinden de leden hier wel prettig. Het op grotere wielen gaan rijden kan geen kwaad en verbeterd vaak zelfs het rijgedrag van de auto. Als ik jou auto en het budget zie dan zou ik voor een paar 16" velgen gaan. Je auto is niet verlaagd en dan ziet het er wat vreemd uit als je er 17" velgen onder zet. De maat voor jouw auto is volgens mij 205/55/16". Let wel op dat de velgen onder je auto passen qua boutafstand (5x112) Dan heb je nog de ET waarde van de velg, die moet tussen ET 35 en ET 45 liggen. Dan zou het wel moeten passen.

 

[edit] ik zie als staan in het voorstel topic, welkom op de site :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Stel je even voor in het topic "ik ben en ik rij" dat vinden de leden hier wel prettig. Het op grotere wielen gaan rijden kan geen kwaad en verbeterd vaak zelfs het rijgedrag van de auto. Als ik jou auto en het budget zie dan zou ik voor een paar 16" velgen gaan. Je auto is niet verlaagd en dan ziet het er wat vreemd uit als je er 17" velgen onder zet. De maat voor jouw auto is volgens mij 205/55/16". Let wel op dat de velgen onder je auto passen qua boutafstand (5x112) Dan heb je nog de ET waarde van de velg, die moet tussen ET 35 en ET 45 liggen. Dan zou het wel moeten passen.

 

[edit] ik zie als staan in het voorstel topic, welkom op de site :D

 

Voorstellen was inmiddels al gebeurd :wink:

Ik zocht al naar een gedeelte waar ik me voor kon stellen, maar kon deze in eerste instantie niet vinden.

 

Fijn om te horen dat ik eigenlijk zonder enig probleem over kan naar grotere wielen.

Ik ben echter wel benieuwd wat het wel/niet verlagen te maken heeft met de grootte van de velg. Waarom 'kan' je bijvoorbeeld geen 17" onder een onverlaagde auto zetten en onder een verlaagde juist wel. Klinkt een beetje als de omgekeerde wereld als ik eerlijk ben :P

 

Bij het model wat jij hebt, 3B, niet te veel lager gaan in ET. Standaard heeft de 3B ET45

Ik zal er zeker op letten. Vroeg me al af waar dat getal voor stond en welke waarde ik aan moest houden, maar daar heb ik inmiddels dus een antwoord op. Bedankt.

Ik las overigens ergens dat je een 5mm van de standaard waarde af 'mocht' wijken, dan zou ik moeten zoeken tussen de 40 en de 50. Klopt dat?

 

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=113&t=46952 is een setje wat ik nog heb liggen...misschien is t wat voor je

Als hier al wordt gezegd dat 17" onder een niet verlaagde auto niet mooi is, dan lijkt 18" me helemaal niet verstandig. Toch bedankt voor het aanbod.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

gewoon braggel velgen kopen voor de winter man en daar een goede winter band op

ik zie dat je er al velgjes onder hebt gooi hier een goede winterband op

spaar je geld voor goede zomer velgen , dan heb je daar tenminste plezier aan

en hou er rekening bij je rijd met een 1.6 deze motor is al niet echt snel en zeker al niet bere sterk in de bergen , hou het netjes op 15 inch voor de wintervelgen dan blijft ie mooi even snel als nu

17 of 18 moet je serieuz inboeten in kracht en dan verbruikt de wagen ook een stuk meer

zelfs bij mijn 170 pk diesel 3c merk ik verschil heel fel tussen 19 ers en 17 ers , scheelt em op lange afstand tegen 120, 1 liter diesel per 100 km

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat de keuze inmiddels gemaakt is;

- winterbanden op mijn huidige velgen.

 

Waarom? Omdat me inmiddels wel duidelijk wordt dat ik eigenlijk de auto gelijk zou moeten verlagen indien ik grotere velgen wil. Tenminste, als je het gelijk goed wil doen.

Momenteel is het budget daar gewoon niet naar, dus dan moet je keuzes maken.

 

Winterbanden is het enige wat momenteel echt noodzaak is, ivm Duitsland, dus dan laat ik de nieuwe velgen even achterwege. Leg ik dat geld mooi opzij om het in de toekomst 'gelijk goed te doen' :)

 

Bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Denk dat de keuze inmiddels gemaakt is;

- winterbanden op mijn huidige velgen.

 

Waarom? Omdat me inmiddels wel duidelijk wordt dat ik eigenlijk de auto gelijk zou moeten verlagen indien ik grotere velgen wil. Tenminste, als je het gelijk goed wil doen.

Momenteel is het budget daar gewoon niet naar, dus dan moet je keuzes maken.

 

Winterbanden is het enige wat momenteel echt noodzaak is, ivm Duitsland, dus dan laat ik de nieuwe velgen even achterwege. Leg ik dat geld mooi opzij om het in de toekomst 'gelijk goed te doen' :)

 

Bedankt voor jullie hulp!

:thumb::thumb:

zo zou ik het dus ook gedaan hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden