Ga naar inhoud
  • 0

Vervangen distributieriem 2.0 Tdi BKP


Willem nunspeet

Vraag

Heb gister mijn distributieriem, rollers, spanner, waterpomp en multi V-riem vervangen. Heb een complete set van Gates aangeschaft voor € 246,-- Had dit bij een BKP nog nooit gedaan en ik moet zeggen het is een lastige klus, ben er 11 uur mee zoet geweest. Heeft geen zin om er een How To van te maken omdat je met de handleiding van Elsawin goed uit de voeten kunt. Heb wel een paar zaken die ik tegenkwam waar anderen misschien nog iets aan hebben.

 

1. De motor moet gelift worden aan de distributie zijde anders krijg je de motorsteun niet los geschroefd en verwijderd, de steun krijg je alleen maar verwijderd met de motor voldoende gelift en de distributie riem ontspannen, bij monteren omgekeerde volgorde. Probleem was dat ik met een gewone motorsteunbalk de motor niet voldoende gelift kreeg, heb dit opgelost door met 2 potkrikken en een blokje hout op de carterranden de motor voorzichtig te ondersteunen, daarmee kreeg hem voldoende omhoog.

 

2. Had op internet een doos distributie gereedschap VAG aangeschaft voor 100 euro(waarschijnlijk Chinese rommel) maar de merktekens op de krukasstop klopten niet en de pennen om de nokkenassen te blokkeren pasten ook niet (6,1 mm dik) Mijn BKP heeft een ronde krukas riempoelie met het merkteken boven 1 van de boutgaten en geen ovale. Heb dit opgelost door in omgekeerde volgorde te werken, heb eerst de nokkenassen in BDP 1e cilinder gezet en de beide assen geblokkeerd met 2 pennen van 5,5 mm dik, die kon ik er stevig inpassen, vervolgens heb ik 1 van de 2 krukasstoppen geplaatst en op de krukasstop een merkteken gemaakt tegenover de merkteken op de krukaspoelie.

 

3. In afwijking van Elsawin hoef je geen leidingen los te halen, wanneer je de bevestiging van het expansievat en het Dieselfilter los schroeft kun je ze met slangen en al voldoende naar voren bewegen om ruimte te creëren voor het verwijderen motorsteun, rubbermetaallager motorsteun en de distributie.

 

Het monteren van de nieuwe riem is vrij eenvoudig, zorg dat de riemwielen van de nokkenas in de sleufgaten van geloste bouten zoveel mogelijk rechtsom worden gedraaid. De riem kloksgewijs vanaf de krukas omleggen, waterpomp als laatste. Daarna spanner volgens handleiding opspannen, ( Vergeet niet voor het spannen de motorsteun met de lange bouten in de boutgaten te plaatsen, nog niet vastschroeven anders heb je te weinig zicht en sleutelruimte!!) Merkteken stond mooi in het midden en na het starten en 5 minuten stationair draaien zag ik dat de riem zich zette en de naald een mm of 4 naar links ging. Moet zeggen dat bij de oude riem na 119.000 km het merkteken van de spanner ongeveer 2 cm naar links stond, veermechanisme kraakte ook behoorlijker bij het lossen. Weet niet of dit normaal is dat ie 2 cm naar links gaat na 119.00 km.

 

Voor het spannen van de riem tijdens het vastzetten van de nokkenas poelies had ik geen speciale tang, heb deze gemaakt van een stuk strip met een paar M8 boutjes, werkt prima.

 

Na vastzetten en check, dubbelcheck, borggereedschap verwijderd en nog 3 maal de krukas 2 maal rondgedraaid en borgingen geplaatst, gelukkig paste alles de 1e keer!

 

Waar je wel een beetje moedeloos van wordt is de constructie die VAG hanteert, het systeem is denk ik prima maar de wijze waarop het is bevestigd???? Zeskant, Veelkant Imbus 10, 12, 15, 16 18 mm sleutelwijdte, draadeinden met moeren of bouten, rekbouten gewone bouten, vastzetten met momentsleutel en/ of nog 45 of 90 graden draaien????? Ik heb de tapeinden laten zitten en alleen nieuwe moeren gebruikt voor de rollers en spanners, denk dat de kans op schade door het verwijderen van tapeinden groter is dan wanneer niet.

 

Ter illustratie nog een paar fotootjes, enkele van wat mindere kwaliteit wegens kleine ruimte

 

post-10228-1423827856,846_thumb.jpg

post-10228-1423827858,0647_thumb.jpg

post-10228-1423827858,2522_thumb.jpg

post-10228-1423827858,3928_thumb.jpg

post-10228-1423827858,4709_thumb.jpg

post-10228-1423827858,5491_thumb.jpg

post-10228-1423827858,1272_thumb.jpg

post-10228-1423827858,3303_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ziet er weer goed uit Willem.

Het is een beetje knoeien en je moet eigenlijk ET vingers hebben.

Ik had de laatste keer geen probleem met de motorbalk, misschien heb ik een kortere ketting tussen de motor en balk?

Je kan er nu in ieder geval weer 120000 km tegen.

Voor de krukas poulie had ik de goede blokkering al van mijn vorige passat dus dat probleem had ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ziet er weer goed uit Willem.

Het is een beetje knoeien en je moet eigenlijk ET vingers hebben.

Ik had de laatste keer geen probleem met de motorbalk, misschien heb ik een kortere ketting tussen de motor en balk?

Je kan er nu in ieder geval weer 120000 km tegen.

Voor de krukas poulie had ik de goede blokkering al van mijn vorige passat dus dat probleem had ik niet.

 

Die ET vingers klopt Jaap, wordt denk ik een beetje te oud voor dit soort klussen, en het is een hoop werk en je merkt er niks van, hij rijdt nog net zo lekker als de dag daarvoor! Enfin nu weer tijd om wat leuke dingen te doen bijv mijn achteruitrijcamera met ops inbouwen :wink:

 

P.s. Had ook beter een losse krukas stop kunnen kopen en 2 x 5.5 mm boortjes, was ik ook klaar geweest......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij zitten de gaten voor het blokkeringsgereedschap in de nokkenastandwielen bovenaan bij de tandjes.

 

Merkteken op de krukaspoeli komt overeen met ene pijl/inkeping op de kunststof achterplaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens mij zitten de gaten voor het blokkeringsgereedschap in de nokkenastandwielen bovenaan bij de tandjes.

 

Merkteken op de krukaspoeli komt overeen met ene pijl/inkeping op de kunststof achterplaat

 

De gaten zitten echt links op "20 voor 12" en rechts op "20 over 12", toch iets wat klopt met Elsawin en....ik heb ze er niet zelf ingeboord :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden