Ga naar inhoud
  • 0

Comfortmodule stuk na inbouwen antenne?


Ruben Bron

Vraag

Hallo allemaal

 

Ik rij al twee jaar zonder radio, want het ontvangst was meer dan belabberd.

Vandaag maar eens een andere antenne met bekabeling gehaald, en deze gemonteerd.

De resultaten waren zeer goed, ik kan nu eindelijk weer eens 3FM luisteren in plaats van dezelfde CD's.

 

Maar na het inbouwen begon de ellende. Lampje op dashboard geeft aan dat de passagiersdeur openstaat. Ik gooi hem nog eens goed dicht. Helpt dus niks, dus ik alle deuren maar eens goed sluiten. Helaas, dit was ook niet de oplossing.

Ook de AB werkt niet meer, en inmiddels is het irritante piepje en het lampje op het dashboard ook verdwenen, evenals mijn binnenverlichting.

 

Kan dit de welbekende comfortmodule zijn?? En zo ja, wat gaat dit geintje mij kosten??

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wellicht ter verduidelijking. Er heeft altijd een radio ingezeten. Ik luisterde enkel naar CD's en MP3's via bluetooth.

Ik heb met de radio verder niks gedaan. Deze heeft al die tijd het gewoon gedaan. Ik heb hem nu wel even naar voren gehaald om de stekker van de antenne erin te stoppen en daarna weer netjes naar achter geduwd. De radio speelt ook gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK, ik heb nog wat testjes gedaan, en we kunnen nu stellen dat inderdaad de module het probleem is.

Hier begint het spek ook te stinken, want ik heb nog voldoende diesel voor zo'n 300 km, en de tankdop wil natuurlijk niet open.

Ook de ramen en dergelijke werken niet meer.

 

Dus de vraag: is er iemand in het noorden die eentje heeft liggen?? Of is er iemand die mij kan vertellen wat een nieuwe bij de dealer kost, danwel via een ander adres.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tankklepje kun je openen door de binnen bekleding achter los te halen en het klepje vanbinnen uit te bedienen.

Ligt er vocht onder je stoel?

 

Hoe heb je de antenne aangesloten incl. spanningsinjector?

zie niet waar de antenne gekoppeld zit aan de communicatie van de comfortmodule.

zou beginnen om de radio uit te bouwen en alle draden even los te halen. Dan kun je checken of de comfort module echt kapot is of dat er een storing op de K-line zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Dieseltje

 

Dank voor de tip voor de dop.

De radio zit aangesloten middels de ISO-stekker. De aansluiting op de K-line wordt niet gebruikt.

De antenne is een geheel nieuwe, vanaf het dak tot aan de radio. Er gaat ook geen extra draadje naar de radio of een ander punt. Het is enkel de coax die de radio ingaat.

 

Hierbij ook enkele foto's. De doos van de module is kurkdroog, de bodem is vochtig, maar de doos drijft er niet in.

Heb ook de kabelboom bekeken, maar kan geen draadbreuken ontdekken.

 

Daarnaast kan ik niet terugvinden welke zekering bij de module hoort.

 

Ik denk dat het toevallig is dat de module nu storingen geeft. Het kan bijna niet mogelijk zijn dat het door het inbouwen van een simpel antennetje is gebeurd. Uitlezen geeft misschien nog een oplossing. Helaas kan ik dat niet meer. De laptop is overleden.

post-12183-1423827346,5161_thumb.jpg

post-12183-1423827346,6411_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De radio helemaal los gehad, alle zekering eruit gehaald en bekeken. Module open gehaald, deze is als nieuw. Geen tekenen van doorbranden of corrosie.

 

Wel zat op de nieuwe antenne een +kabel. Deze heb ik niet aangesloten, aangezien het ontvangst prima is, en ik de ingebouwde versterker niet nodig heb.

 

Een dergelijke antenne is het: link

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jeroen, je bent mijn held!!!

Ik had betrokken zekering wel bekeken, maar niet doorgemeten.

Nu toch eens de multimeter erop gezet, en hij was wel doorgebrand! Een heel klein kort breukje welke je bijna niet kon zien.

Maar goed, de zekering klapt er niet zomaar uit. Dus morgen alles eens uitvoeren testen.

Tot nu toe ben ik erg gelukkig!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden