Ga naar inhoud
  • 0

Schroefset en caravan


sientje

Vraag

Zaterdag word mijn passat 1.8T (sedan) voorzien van een schroefset, 2 keer per jaar gaan wij ook met de caravan op stap. Het mooiste zou zijn om een hoogte te vinden waarbij ik hem niet 2x per jaar hoef op te draaien. Nu zit er zo'n 8 cm tussen het wiel en het spatbord. Zit eraan te denken hem achter 6 voor 7 cm te laten zakken, zou dit gaan met een caravan (kogeldruk 75 kg) en 18 inch met een ET waarde van 35?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

hmmm... die et is wel verradelijk. Een maatje van mij had 19inch met et35 en die lag redelijk laag en daarbij liep het nog wel eens aan. Bij mijn 18 inch, 9j breed en et45 liep niets aan! had er vaak aanhanger met 2 of 3 motoren, en mensen + bagage achterin. GEEEN probleem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is inderdaad een 3BG. Het zal een samenloop van diverse factoren zijn, hoe laag, hoe stug enz. Nu past mijn vuist tussen het spatbord en de band zal zo,n 8 a 9 cm zijn, ziet er niet uit. Wil toch wel 6 cm zakken.

Word trouwens een TA schroefset.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Achter met 8,5j en 19 met 225 35 en et 35 loopt het niet aan met ongeveer 9 á 10 cm verlaging bij een 3bg.

Maar waar je wel op moet letten met een verlaging van een cm of 6, of dat je nog wel een juiste kogeldruk houd met de caravan er achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Achter met 8,5j en 19 met 225 35 en et 35 loopt het niet aan met ongeveer 9 á 10 cm verlaging bij een 3bg.

Maar waar je wel op moet letten met een verlaging van een cm of 6, of dat je nog wel een juiste kogeldruk houd met de caravan er achter.

 

Ik denk dat je bedoeld dat wanneer je achter omlaag gaat de kogeldruk toeneemt (zwaartepunt caravan verplaatst) Er zijn volgens mij ook richtlijnen voor de minimale of maximale hoogte van je trekhaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kogeldruk blijft gelijk, alleen moet je de trekhaak wel omhoog zetten anders staat de caravan niet recht achter de auto en dat rijdt gewoonweg minder, omdat de caravan de auto omhoog trekt. Overigens rijdt het met een verlaagde passat eerder beter als slechter met een aanhanger/caravan, want het standaard onderstel is erg slap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het lijkt me niet erg makkelijk om de trekhaak omhoog te zetten :roll:

 

Bij zowel mijn golf als bij mijn passat met vaste trekhaak (dit is het meest voorkomend model) heb ik de 2 bouten losgedraaid waarmee de kogelstang aan de beugel vastzit en daarna de kogel omhoog gedrukt. Dat scheelde in mijn geval 2-3 cm als ik me het goed herinner.

 

En hoe kan de kogeldruk gelijk blijven als de auto omhoog getrokken wordt door de caravan ?

 

Kogeldruk is de druk die de koppeling van de aanhanger of caravan in verticale richting uitoefent op de trekhaak (de kogelstang). Met andere woorden, het is de gewicht/kracht die door de aanhanger of caravan uitgeoefent wordt op de trekhaak. Het maakt daarbij niet uit in welke (rust)positie de auto met aanhanger of caravan staat. Je meet de kogeldruk bij de koppeling van de aanhanger of caravan en niet op het moment dat de aanhanger of caravan vast zit aan de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kogeldruk zal 75 kg zijn, met andere woorden een volwassen kerel op de achterbank zal meer belasting zijn ( lees inveren ) dan een caravan. Voor mij is deze info. van belang om dinsdag te beslissen hoe laag ik kan gaan. Is misschien wel een schroefset maar om nou elke keer als wij met de caravan weg willen de auto omhoog te schroeven zie ik niet echt zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kogeldruk zal 75 kg zijn, met andere woorden een volwassen kerel op de achterbank zal meer belasting zijn ( lees inveren ) dan een caravan. Voor mij is deze info. van belang om dinsdag te beslissen hoe laag ik kan gaan. Is misschien wel een schroefset maar om nou elke keer als wij met de caravan weg willen de auto omhoog te schroeven zie ik niet echt zitten.

 

Dat is niet helemaal hetzelfde, omdat de afstand tussen trekhaak-achteras groter is als de achterbank-achteras. Er wordt dus een groter moment op de achteras uitgeoefend.

 

Je moet in elk geval altijd speling hebben tussen spatbordrand en het wiel, zodat deze maximaal kan inveren. Het maakt dus niet uit of je er dan 2 personen achterin hebt zitten of een aanhanger/caravan. Voor het rijgedrag is een verlaagd onderstel vaak beter als het standaard onderstel, omdat het verlaagd onderstel meer stabiliteit geeft en minder veerweg heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is niet helemaal hetzelfde, omdat de afstand tussen trekhaak-achteras groter is als de achterbank-achteras. Er wordt dus een groter moment op de achteras uitgeoefend

 

 

Inderdaad je hebt gelijk. Ga 6cm achter en 7 cm voor verlagen zodat er nog 2cm tussen band en spatbordrand overblijft. Kijken we wel hoe het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden