Ga naar inhoud

stekkerdoos trekhaak 7 naar 13?


Ronald1967

Aanbevolen berichten

Ik heb een aantal maanden terug een Hobby caravan(bj 2003) aangeschaft met een 13 polige stekker. Vandaag es gekeken naar de stekkerdoos van de Passat en deze is een 7 polige.

 

Nu ben ik benieuwd of het een probleem opleverd om de stekkerdoos te vervangen en de bedrading aan te passen?

Ben niet zo thuis op het gebied van auto-elektra en heb via site van http://www.caravantrekker.nl ontdekt dat zonder verandering naar 13 polige aansluiting op Passat verschillende dingen van de caravan 'en route' niet functioneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn 3BG Variant uit 2004 zat een af-fabriek trekhaak, en daar zat een handleiding bij waarin stond dat er via de dealer ombouwsets voor te krijgen zijn waarbij je de stekkerdoos+kabel vervangt door een andere. Ik heb het zelf nooit aan de hand gehad, maar het zag er allemaal redelijk rechttoe-rechtaan uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ronald

Als de 13 polige stekker van de caravan volledig (en volgens de richtlijnen) is aangesloten dan zul je ook de bedrading en de stekkerdoos van de auto aan moeten passen naar 13 polig.

Tevens (indien niet aanwezig) een canbus besturingscontroller plaatsen en de boord elektronica hercoderen indien er ESP en PDA in de auto aanwezig is.

Ook het mistachterlicht van de auto wordt dan uitgeschakeld tijdens het rijden met een aanhanger.

 

Bij niet alle 13 polige kabelsets voor de auto is contact nr. 10 (voor de koelkast of accu afhankelijk van de caravanaansluiting) aangesloten.

Dit moet je controleren anders werkt de koelkast niet, of wordt de accu tijdens het rijden niet opgeladen.

Groeten,

Dave.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto van Ronald heeft geen canbus dus daar zit het probleem niet.

De stekkerdozen die ik gemonteerd heb waren veelal in de stekkerdoos al aangesloten, dit scheelt een enorme hoop pielwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de papieren heb ik een Bosal afneembare trekhaak op mijn Passat 3B (vergeten te melden :embarassed: )

Er zit een schema bij van zowel 7 als 13 polige stekkerdoos. Zal eens informeren wat de dealer en een materialenzaak vragen voor een 13 polige doos en bedrading.

 

Ik neem aan dat de voeding voor de accu in caravan en/of koelkast via het contactslot moet zodat ik niet na een overnachting onderweg met een lege accu in de auto sta?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar maanden geleden de doos omgebouwd van 7 naar 13 polig ivm onze kartaanhanger.

 

De kabelset zelf bleek al 13 polig te zijn.

Ik hoefde dus alleen maar een nieuwe 13 polige doos erop te schroeven en te aansluiten.

Misschien dat je dat beter eerst kunt controleren.

 

De kabelset die ik heb is zo'n plug and pray setje. Wordt met stekkertjes op de achterlichten aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar maanden geleden de doos omgebouwd van 7 naar 13 polig ivm onze kartaanhanger.

 

De kabelset zelf bleek al 13 polig te zijn.

Ik hoefde dus alleen maar een nieuwe 13 polige doos erop te schroeven en te aansluiten.

Misschien dat je dat beter eerst kunt controleren.

 

De kabelset die ik heb is zo'n plug and pray setje. Wordt met stekkertjes op de achterlichten aangesloten.

 

Oke, dan zal ik ook eens kijken of de aanwezige kabelboom een 13 polige is en dan scheelt dat alvast iets. 13 polige doos erop en kijken of ook alle draden ook goed aangesloten zitten, naar voren dan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 months later...

Even wat stof wegvegen..

 

Vandaag een 13polige stekkerdoos gehaald, kabelboom was nl al 13polig. Ik heb de constante spanning vanaf de 12v-contactdoos in kofferbak gepakt, binnenverlichting in caravan en lampje in koelkast werken.

 

Nu wil ik graag weten waar ik, via contactslot, de spanning kan pakken om de koelkast tijdens de rit te laten werken. Heb wel een ongezekerde draad gevonden op de stekker van de verlichtingsschakelaar. Als ik alle zekeringen van de verlichting verwijder is nog steeds 12v op deze draad. Bij contact uit is de spanning weg.

 

Ik heb uiteraard een 'zwevende' zekeringhouder liggen, zodat bij gebruik van deze aansluiting de koelkast gezekerd wordt. Is het raadzaam om deze aansluiting te gebruiken of weet iemand een betere die via het contactslot gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens in onderstaande schema.

http://www.ypenburgcaravans.nl/pdf/aans ... -polig.pdf

 

Op pinnummer 10 (2.5mm2) zou een koelkast aangesloten kunnen worden.

Pinnummer 11 is de massa van pin 10.

 

Mogelijk kun je hier wat mee.

 

*Edit*

Google anders eens op 'aansluitschema 13 polige stekker aanhanger'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens in onderstaande schema.

http://www.ypenburgcaravans.nl/pdf/aans ... -polig.pdf

 

Op pinnummer 10 (2.5mm2) zou een koelkast aangesloten kunnen worden.

Pinnummer 11 is de massa van pin 10.

 

Mogelijk kun je hier wat mee.

 

*Edit*

Google anders eens op 'aansluitschema 13 polige stekker aanhanger'

 

Dankje voor de info..

 

De aansluiting in stekkerdoos zit zoals die hoort, schema staat in boek caravan en zit ook schema bij trekhaak. Ik wil graag een veilige, geschakelde aansluiting zodat ik na een overnachting niet met lege accu sta. Ben daarom benieuwd waar en hoe een ander dit heeft aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je niet met een lege accu wil komen te staan.

Maar als je een koelkast meeneemt neem ik aan dat je dat doet om de boel koel te houden.

Zo ook 's nachts lijkt me. Anders zit je de volgende morgen met bedorven waar in je kastje !!

 

Misschien snap ik het niet helemaal. Ben dan ook niet zo van het kamperen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb bij mijn 3C variant, bij de accu (achterin), een relais schakeling gemaakt.

Dit relais wordt bekrachtigd vanaf de 12 volt aansteker achterin.

Daar staat alleen spanning op als het contact aan staat.

De spanning voor de koelkast komt via dit relais en een extra zekering direct van de accu.

Dit werkt prima en zonder verdere ingrepen in het boordnet met canbus.

Gr,

Dave

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden